Reed-ventil
-
- Posts: 127
- Joined: 18 Mar 2008 18:03
- MC: Daelim Roadwin 125 2007
PGO XL-Rider 50 2007(ATV) - Location: Buskerud
Reed-ventil
Hei. Er det noen som kan forklare meg hvordan en reed-ventil funker? Hvordan kan jeg modifisere en orginal, til å gi bedre ytelse? Har hørt noe om at det går ann å file den opp.. Takker for svar.
Brooom
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)
Re: Reed-ventil
Jeg byttet til en modifisert Aprilia 250 "membran" på min som ble kjøpt fra England. Den åpner nå litt tidligere enn std ventilen men den praktiske nytten er ikke så stor at det gjør noe til vanlig kjøring. Den nye ventilen åpner mye mykere enn orginal ventilen så den brå effekten er mye mere avdempet og det gjør
kjøringen smidigere. Syntes også den går litt lettere ved 5-6000 rpm enn hva den gjorde før, den gamle ventilen åpnet ved 7300 rpm og før ble det alltid valgt gear så turtallet lå på minst 7000. Nå er mitt forhold til 7000 rpm grensen mere avslappet. Hvor mye av dette som skal settes på mental kontoen kan sikkert diskuteres.
kjøringen smidigere. Syntes også den går litt lettere ved 5-6000 rpm enn hva den gjorde før, den gamle ventilen åpnet ved 7300 rpm og før ble det alltid valgt gear så turtallet lå på minst 7000. Nå er mitt forhold til 7000 rpm grensen mere avslappet. Hvor mye av dette som skal settes på mental kontoen kan sikkert diskuteres.
- Galilee
- Posts: 939
- Joined: 16 Oct 2006 21:24
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
- Location: Horten
Re: Reed-ventil
En reed ventil er et mykt metallblad laget av fjærstål.
Denne åpner når det er undertrykk i veivhuset (når stempelet er på vei opp)
...og stenger når stempelet er på vei ned, sånn at luft/bensinmixen presses inn i sylinderen istedetfor tilbake i forgasseren.
På motorer som er 'nedtrimmet' er det ofte på reedventilen det er gjort begrensininger (begrenset hvor mye ventilen åpner). Så den er ofte nevnt i info om 2-takt trimming.
Se mer her:
http://science.howstuffworks.com/two-stroke2.htm
Denne åpner når det er undertrykk i veivhuset (når stempelet er på vei opp)
...og stenger når stempelet er på vei ned, sånn at luft/bensinmixen presses inn i sylinderen istedetfor tilbake i forgasseren.
På motorer som er 'nedtrimmet' er det ofte på reedventilen det er gjort begrensininger (begrenset hvor mye ventilen åpner). Så den er ofte nevnt i info om 2-takt trimming.
Se mer her:
http://science.howstuffworks.com/two-stroke2.htm
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
-
- Posts: 127
- Joined: 18 Mar 2008 18:03
- MC: Daelim Roadwin 125 2007
PGO XL-Rider 50 2007(ATV) - Location: Buskerud
Re: Reed-ventil
Hvordan får jeg gjort sånn at ventilen åpner seg mer da?
Brooom
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)
-
- Posts: 127
- Joined: 18 Mar 2008 18:03
- MC: Daelim Roadwin 125 2007
PGO XL-Rider 50 2007(ATV) - Location: Buskerud
Re: Reed-ventil
Takker for svar. Har nå funnet ut at min reed ikke går ann å file opp som jeg hadde hørt fordi den er så stor den kan være i åpningen.
Brooom
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)