Bandit nevner noe om å bli "skrapt av grillen" eller å unngå det.
Bandit mener han ungår det med å bruke gul vest ved å bli mer synlig.
Og det er mange som tror det.
(Jeg bruker bare ditt utrykk her, for det er mer slik jeg ville følt det om jeg hadde kjørt MED gul vest.
)
Mine argumenter mot bruk av vest:
1)
En ting er at man "slapper" mere av når man tror man blir sett bedre, noe som slettes ikke trenger å være tilfelle likevel...
Det blir en falsk trygghet og kanskje en "sovepute" for mc-føreren OG bilistene (de slutter å se etter andre som IKKE har vester = sløvskap).
2)
Gul vest blir brukt av
stillestående aktører ved veibanen, slik som
politi og biltilsyn, veiarbeidere, folk med motorproblemer, og
saktegående kjøretøy som mopeder og syklister.
Og det gjør det ekstra farlig for oss å bruke gule vester.
Det øker sjansen for at bilistene feilbedømmer både avstand og fart.
3)
Jeg ønsker aktive bilister som SER og bruker tid på analysere og vurdere.
Når en bilist kjører vurderer han trafikkbildet i løpet av en brøkdel av et sekund hele tiden og reaksjonene er ofte basert på automatikk (tillærte reaksjonsmønstre og handlinger) og ikke så mye analyse (mindre og mindre analyse etterhvert som erfaringene "setter seg". Fint for man reagerer da mere instinktivt og på refleks noe som tar kortere tid).
Men... Når en bilist i trafikk oppfatter en gul vest oppfattes det som noe som står stille eller noe som går veldig sakte.
Dette lærer bilistene seg ganske fort.
JEG vil IKKE være den som bilisten tror er en syklist eller mopedist...
Det sier seg selv.
Samme problem kan man møte når det gjelder forbikjøringer og møtende trafikk.
Jeg ønsker å bli oppfattet som noe som kjører i samme hastighet som trafikken forøvrig.
Jeg vil at bilistene skal lære seg å måtte bruke analyse fremfor sløv "automatikk".
For de som fremdeles tror at gule vester gir de beste beskyttelser kan tenke over dette;
- Hvorfor ser/reagerer bilistene (på) en politisykkel på lang avstand? (uten vest)?
- Ser de oss bedre i
død-soner med gul vest?
Når det gjelder lys bruker jeg
fultlys/fjernlys (blinker IKKE, for det kan bli oppfattet som at jeg ønsker at de SKAL kjøre
) kun når det er biler som skal krysse eller kjøre ut på veibanen for å
gjøre meg "større".
Et "større" og kraftigere lys varsler mer om fare enn en et lite.
Et "stort" og kraftig lys er "nærmere" enn et mindre lys
Et svakere og "mindre" lys kan bli oppfattet som lengre borte enn de større eller sterkere lysene.
Så det hender jeg setter på fjernlys der jeg trenger at bilistene ser meg og vurdere meg riktig i forhold til avstand og fart.
Så jeg ønsker vestene bort (for ikke å bli forvekslet med sakte-/stillegående "objekter" ved veiebanen) og ønsker heller at bilistene skal bruke
litt bedre tid til å analysere trafikkbildet.