vise deg i trafikken..

Prat om tung MC.
User avatar
Borg
Posts: 1688
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: vise deg i trafikken..

Post by Borg »

bandit wrote:
eneRmiK wrote:Det syns jeg var en veldig drøy og forenklet konklusjon som nok ikke stemmer med virkeligheten. Selv har jeg bare kjørt sykkel i to uker, og det er ikke hver dag jeg sniker i køen. Jeg koser meg uansett om jeg står i ro eller om jeg kjører i 50,60,70,80 osv. Men selvfølgelig, URUTINERT er jeg nok, men INKOMPETENT syns jeg var et fyfy-ord [-( :lol:
Hei!

Er enig i at det hørtes litt drøyt ut å bruke ordet "inkompetent", så jeg har moderert dette til "urutinert" som du foreslo. For øvrig var forrige innlegg et mer eller mindre halvseriøst sleivspark til alle som mener det er "egoistisk" å være godt synlig i trafikken. Var ikke meningen å tråkke noen på tærne. Grattis med sykkel/lappen, kjør forsiktig, og ikke kjør fortere enn at du har full kontroll til enhver tid.. 8)
Nå er det vel ingen som har sagt at det er egoistisk å syntes i trafikken, men å kjøre med fjernlys som jeg sa i min første post, der har ordet vært brukt ja.

Nå har jo du i ettertid sagt at du ikke kjører med fjernlys, men så var det jo et svar til trådstarter jeg i utgangspunket skrev.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: vise deg i trafikken..

Post by TageSK »

bandit wrote:
eneRmiK wrote:Fikk du en å rotte deg sammen med nå, bandit? hehe ;-)
Jepp, heldigvis. Var litt kjipt å være den eneste som syntes det var lurt å være ekstra synlig i trafikkbildet. Men jeg skjønner virkelig ikke at det oppfattes som kontroversielt å kjøre med langlys/xenon for å bli bedre sett i tett trafikk. Jeg trodde nærmest at dette var "normalen", ikke unntaket..
Men Xenon nærlys, det blir for mye for meg. Jeg kjører omlag 10.000 km i året med Capa delle Famiglia (aka: Hustruen) bakpå, og jeg tenner nærlyset bare når det blir mørkt (for da slukker jeg mine tåkelys som er stilt "litt" for høyt). Med passasjer og (veldig) varierende mengder bagase er det vanskelig å ha perfekt jusert nærlys. Det er derfor jeg må kunne "flashe" med étt innbygget fjærnlys og to ekstra Hella FF-100.
I mørket er det meget skummelt å blende motgående trafikk [-X

I morgen skal jeg gjøre en foto-session med Bamsefar (med og uten lys) så har vi noe håndfast å diskutere.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: vise deg i trafikken..

Post by bandit »

Da skal jeg ta et par bilder av lysene mine også, for diskusjonens del. ;-)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: vise deg i trafikken..

Post by SoloTwin »

Bandit nevner noe om å bli "skrapt av grillen" eller å unngå det.
Bandit mener han ungår det med å bruke gul vest ved å bli mer synlig.
Og det er mange som tror det.
(Jeg bruker bare ditt utrykk her, for det er mer slik jeg ville følt det om jeg hadde kjørt MED gul vest. ;) )

Mine argumenter mot bruk av vest:
1)
En ting er at man "slapper" mere av når man tror man blir sett bedre, noe som slettes ikke trenger å være tilfelle likevel...
Det blir en falsk trygghet og kanskje en "sovepute" for mc-føreren OG bilistene (de slutter å se etter andre som IKKE har vester = sløvskap).
2)
Gul vest blir brukt av stillestående aktører ved veibanen, slik som politi og biltilsyn, veiarbeidere, folk med motorproblemer, og saktegående kjøretøy som mopeder og syklister.
Og det gjør det ekstra farlig for oss å bruke gule vester.
Det øker sjansen for at bilistene feilbedømmer både avstand og fart.
3)
Jeg ønsker aktive bilister som SER og bruker tid på analysere og vurdere.
Når en bilist kjører vurderer han trafikkbildet i løpet av en brøkdel av et sekund hele tiden og reaksjonene er ofte basert på automatikk (tillærte reaksjonsmønstre og handlinger) og ikke så mye analyse (mindre og mindre analyse etterhvert som erfaringene "setter seg". Fint for man reagerer da mere instinktivt og på refleks noe som tar kortere tid).

Men... Når en bilist i trafikk oppfatter en gul vest oppfattes det som noe som står stille eller noe som går veldig sakte.
Dette lærer bilistene seg ganske fort.
JEG vil IKKE være den som bilisten tror er en syklist eller mopedist... :shock: Det sier seg selv.
Samme problem kan man møte når det gjelder forbikjøringer og møtende trafikk.
Jeg ønsker å bli oppfattet som noe som kjører i samme hastighet som trafikken forøvrig.

Jeg vil at bilistene skal lære seg å måtte bruke analyse fremfor sløv "automatikk".

For de som fremdeles tror at gule vester gir de beste beskyttelser kan tenke over dette;
- Hvorfor ser/reagerer bilistene (på) en politisykkel på lang avstand? (uten vest)?
- Ser de oss bedre i død-soner med gul vest?

Når det gjelder lys bruker jeg fultlys/fjernlys (blinker IKKE, for det kan bli oppfattet som at jeg ønsker at de SKAL kjøre :shock: ) kun når det er biler som skal krysse eller kjøre ut på veibanen for å gjøre meg "større".
Et "større" og kraftigere lys varsler mer om fare enn en et lite.
Et "stort" og kraftig lys er "nærmere" enn et mindre lys
Et svakere og "mindre" lys kan bli oppfattet som lengre borte enn de større eller sterkere lysene.

Så det hender jeg setter på fjernlys der jeg trenger at bilistene ser meg og vurdere meg riktig i forhold til avstand og fart.

Så jeg ønsker vestene bort (for ikke å bli forvekslet med sakte-/stillegående "objekter" ved veiebanen) og ønsker heller at bilistene skal bruke litt bedre tid til å analysere trafikkbildet.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: vise deg i trafikken..

Post by TageSK »

SoloTwin wrote: Jeg ønsker aktive bilister som SER og bruker tid på analysere og vurdere.
Jeg er redd virkeligheten er slik at ditt ønske ikke er oppfylt. Da faller en del av argumentene dine sammen.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: vise deg i trafikken..

Post by Juliet »

Jeg får et bilde i hodet mitt fra trafikkopplæringen jeg når jeg følger denne diskusjonen. Og det er bildet i teoriboka av en mc-ist med og en uten reflekterede farger på seg. Det hjelper ikke at vi er i bevegelse hvis vi allikevel ikke synes, og jeg kan ikke forså dere som mener at man ikke synes bedre med gule farger ala knall hjelm, gul jakke/vest etc. Et gult/"knæsht" plagg vil gjøre bilførere oppmerksomme på at vi i det hele tatt er der mye raskere enn plassering eller bevegelse rett og slett fordi man fanger opp en sånn fargeklatt mye raskere. Jeg merker med meg selv at slike fargeklatter suger blikket mitt til seg uasnett avstand eller plassering.

Men jeg skal ikke påstå at gule vester er redningsvester, det er mange gode argumenter i begge retninger og jeg er helt enig i at det aller viktigste vi gjør er å kjøre med en ekstra stor dose trafikkvett. Men at de vestene er farlige eller ikke har nytte i det hele tatt er jeg ikke enig i... Med mindre enkelte brukere tror det selv, men det får stå for dems egen regning.
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: vise deg i trafikken..

Post by bandit »

For ordens skyld, jeg bruker IKKE gul vest slik SoloTwin antyder. Men det er først og fremst på grunn av min forfengelighet. Jeg vil ikke bli assosiert med femtenåringer som kjører scooter etter kjørelæreren og håper på å bestå teoriprøven :lol:

Jeg har ingenting imot at andre bruker refleksvest, og jeg kjenner meg ærlig talt ikke igjen i SoloTwin sin forenklede konklusjon om at bilister oppfatter alle med refleksvest som STILLESTÅENDE. I 10 av 10 tilfeller er det bedre at bilisten faktisk SER motorsyklisten (i tide) enn at han ikke gjør det - ergo bidrar refleksvest til å redusere antall "jeg så deg ikke"-ulykker.

I og med at jeg er så forfengelig velger jeg å kjøre med Xenon nærlys i stedet for f.eks gul refleksvest eller sjokkrosa hjelm. Smak og behag.. Men det er riktig at refleksvest etc ikke må bli en "sovepute". Vi må fremdeles plassere oss slik at vi blir sett, unngå blindsoner og tydeliggjøre hvor vi har tenkt oss (blinklys, plassering i kjørefelt osv)..
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: vise deg i trafikken..

Post by knetrom »

Nå har ikke jeg kjørt 2-hjuling (lovlig) på noen år, så jeg legger ut noen synspunkter fra meg som bilist =)

1: Loud pipes save lives, evt bare kjør på 1. gir når du tråler trafikken om morgenen, særlig med flere felt i samme retning. Er alltid noen som har lyst å bytte felt

2: Ikke utfør nevnte trålingen i 60-70 når trafikken går i 10-20, er ikke kult.. Av og til "tråler" jeg litt selv med bilen, da hjelper det lite å se seg for før feltskifte når det kommer 2-3 MCer i 4-5 ganger farten min mellom alle de andre lysene..

Hilsen han som "skal ta lappen på MC til neste år" på 5. året nå =) (PS, jeg skal ta lappen til neste år=))
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: vise deg i trafikken..

Post by TageSK »

bandit wrote:For ordens skyld, jeg bruker IKKE gul vest slik SoloTwin antyder. Men det er først og fremst på grunn av min forfengelighet. Jeg vil ikke bli assosiert med femtenåringer som kjører scooter etter kjørelæreren og håper på å bestå teoriprøven :lol:
Her i verdens deiligste land er situasjonen snudd på hodet: Det er ingen som med vettet i behold vil bruke noe så stygt som en refleksvest.
Derfor er det bare de som ikke har noe valg. Særlig: Politiet. Regelen er; Ser du en vest, da ser du en kontroll.

Det er bare én eneste enslig norskættet motorsyklist som kjører med vest, som alle derfor tror er politi.
Det gjør underverker! Særlig i bytrafikken.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: vise deg i trafikken..

Post by SoloTwin »

TageSK wrote:
SoloTwin wrote: Jeg ønsker aktive bilister som SER og bruker tid på analysere og vurdere.
Jeg er redd virkeligheten er slik at ditt ønske ikke er oppfylt. Da faller en del av argumentene dine sammen.
[TaSK]
Å gi "skylda" på mc selv fordi BILISTEN ikke "så oss" er å gi bilistene en "sovepute" og gi oss selv skyld for andres uoppmerksomme kjøring.
Det er helt horribelt spør du meg.
Det er klart bilistene fraskriver seg ansvaret ved å gi skylda over til oss; "jeg så deg ikke". Hvem skal passe seg i trafikken? Bilistene, eller fotgjengere?
Så når en fotgjenger blir påkjørt fordi bilisten "ikke så h*n", så er det fotgjengeren sin feil fordi den ikke går i fluoriserende farger?

Nei, våkne opp. Det ER bilistene som må bli årvåkne og gjøre jobben sin; SE OSS.

Dette er de skolert på i Italia, fordi de er vant til myke trafikanter inkl mopeder og motorsyklister.
Mange kjørere opplever dette a-ha fenomenet, og de har IKKE klart å få dette til ved gi ansvaret til motorsyklistene, men innprentet det hos bilistene.

Har bilisten skylda for å bli påkjørt av lastebil fordi lastebilsjåføren ikke så bilisten?
Nei, vi ALLE har som jobb å se og vi står alle selv ansvaret for ikke å kjøre ned noen, enten man har fluoriserende tøy eller ikke.
Så; bilister MÅ sjerpe seg.

Hvis vi skal gi bilister flere soveputer og ansvarsfraskrivelse nå, kommer de selvoppfyllende profetien dine til å gå i oppfyllelse.

Det er trist å se at motorsyklistene selv legger sin del av ulykkene på egne skuldre ved å si at "ja, jeg er ikke nok synlig i trafikken, så hvis jeg blir påkjørt er det min egen feil".
:(
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: vise deg i trafikken..

Post by SoloTwin »

bandit wrote:For ordens skyld, jeg bruker IKKE gul vest slik SoloTwin antyder. Men det er først og fremst på grunn av min forfengelighet. Jeg vil ikke bli assosiert med femtenåringer som kjører scooter etter kjørelæreren og håper på å bestå teoriprøven :lol:

Jeg har ingenting imot at andre bruker refleksvest, og jeg kjenner meg ærlig talt ikke igjen i SoloTwin sin forenklede konklusjon om at bilister oppfatter alle med refleksvest som STILLESTÅENDE. I 10 av 10 tilfeller er det bedre at bilisten faktisk SER motorsyklisten (i tide) enn at han ikke gjør det - ergo bidrar refleksvest til å redusere antall "jeg så deg ikke"-ulykker.

I og med at jeg er så forfengelig velger jeg å kjøre med Xenon nærlys i stedet for f.eks gul refleksvest eller sjokkrosa hjelm. Smak og behag.. Men det er riktig at refleksvest etc ikke må bli en "sovepute". Vi må fremdeles plassere oss slik at vi blir sett, unngå blindsoner og tydeliggjøre hvor vi har tenkt oss (blinklys, plassering i kjørefelt osv)..
Jeg bare tok for meg mitt innlegg jeg slik du skrev det, for det var den greieste innfallsvinkelen for poenget mitt. ;)

Det jeg mener er at bilistene fort forstår at mopedister og syklister, og andre etter veikanten er sakte-bevegelige objekter.
Og jeg vil ikke være den som en bilist tror kommer i 45 kilometer i timen mens jeg i virkeligheten har en hastighet på 70, og den bilen svinger ut i veien og tror den har god tid og krasjer med meg.
Det er det dilemmaet jeg er opptatt av.

Bare for å fortelle det samme poenget i motstatte tilfelle er;
Jeg ser en gul-vest langt der borte og jeg gjør meg klar til å hilse. Da vi møtes over en topp er det faktisk en syklist! :shock:
Ja, jeg følte meg teit som konkluderte med at det var en mc.
Denne konklusjonen er det folk trekker etterhvert.
At vi er mopedister som kjører i 45 kilometer i timen, slik at den gamle damen der rekker å svinge ut i veien i krysset hun står i.
Det er direkte farlig, så i stedet for at vi tror vi blir sett (ja vi ble sett), så feilbedømmer de kjøretøyet vi kjører og vi kan få flere ulykker i kryss og trafikken forøvrig.

Kanskje ikke nå, men om en stund da bilistene begynner å gjøre seg opp en erfaring om at gul-vest betyr under 45 kilometer i timer eller står stille, noe som igjen betyr feilbedømming og ulykker.
bandit wrote: I 10 av 10 tilfeller er det bedre at bilisten faktisk SER motorsyklisten (i tide) enn at han ikke gjør det
Det hjelper altså ikke om bilistene SER oss, om de ikke klarer å lese hastigheten.

Jeg vil bort fra konklusjons-tekning når det gjelder bil-mc- og andre.
Jeg vil ansvarliggjøre bilistene og ikke dem de kjører på.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: vise deg i trafikken..

Post by SoloTwin »

TageSK wrote:
bandit wrote:For ordens skyld, jeg bruker IKKE gul vest slik SoloTwin antyder. Men det er først og fremst på grunn av min forfengelighet. Jeg vil ikke bli assosiert med femtenåringer som kjører scooter etter kjørelæreren og håper på å bestå teoriprøven :lol:
Her i verdens deiligste land er situasjonen snudd på hodet: Det er ingen som med vettet i behold vil bruke noe så stygt som en refleksvest.
Derfor er det bare de som ikke har noe valg. Særlig: Politiet. Regelen er; Ser du en vest, da ser du en kontroll.
Det er bare én eneste enslig norskættet motorsyklist som kjører med vest, som alle derfor tror er politi.
Det gjør underverker! Særlig i bytrafikken.
[TaSK]
Du ser en politisykkel på mils omkrets selv uten vest. Det er fordi bilister og alle oss andre er "drillet" på å se etter politi, selv når de kjører sivilt så er vi mistenksomme og vare.
Det er denne effekten vi ønsker hos bilistene, ikke manglende årvåkenhet rundt motorsyklismen.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: vise deg i trafikken..

Post by TageSK »

SoloTwin wrote: Dette er de skolert på i Italia, fordi de er vant til myke trafikanter inkl mopeder og motorsyklister.
Vær forsiktig med å uttale deg om forholdene i andre land.
Min erfaring (basert på noen hundre tusen km her i Italia) er at forholdene er ganske anderledes enn du beskriver.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: vise deg i trafikken..

Post by TageSK »

SoloTwin wrote: Nei, våkne opp. Det ER bilistene som må bli årvåkne og gjøre jobben sin; SE OSS.
Fint, og alle er enig i det (så jeg tror ikke du behøver å gjenta det fler ganger).

Det ser ut som om det er to strategier:
Din strategi ser ut til å være: La dem skade oss til de lærer å ikke skade oss.
Alternativ strategi:Jeg vil ikke la dem lære på meg, så jeg må passe på meg selv.

Det ser ut som om de fleste her foretrekker den alternative strategien.

Om en bilfører blir så forbløffet av at 300 W med halogen plutselig blir skrudd på og stråler inn i øynene hans, at han avbryter forbikjøringen (og ikke lærer å se seg for ved å drepe meg), ja da tror jeg faktisk det er verdt det (for meg).
Så inntil videre kommer jeg til å skru på et helt juletre av røde lys når jeg bremser, og ha 2 stk Hella FF-100 + 2 tåkelys + de to orginale lampene klar til bruk når jeg trenger å minne en bilfører om at han ikke er ferdig utlært. I går fikk jeg også 4 gule LED som eg skal montere på sidene av mine digre kofferter.

Neste trinn for meg er å montere et horn som når helt inn i telefonsamtalen til bilføreren i en SUV som enda ikke har drept en MC-fører og derfor ikke har lært å la være å snakke i telefonen mens han kjører.

[TaSK]

(og jeg kan fortelle en hemmelighet: hver eneste gang jeg passerer en bil på Autostrada, og jeg nærmer meg blindsonen, og jeg ser føreren i sidespeilet hans, da blinker jeg med fjernlyset (som altså utgjør 150 Watt). Det er ikke lov, men ingen skal noen sinne oppleve å ha meg i blindsonen uten å være klar over at jeg er der. De får øve seg på noen andre).
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: vise deg i trafikken..

Post by bandit »

Og her er mitt omdiskuterte Xenon lys:

Image



Fjernlys på:

Image



Som dere ser, er det ingen fare for at møtende trafikk blir så blendet at de kjører av veien etc..!

PS. Jeg ser veldig sint ut på bildene, men det er bare fordi jeg myser litt (sola er bak kamera).. :lol:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Post Reply