Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Prat om moped & scooter.
Locked
sikgutt
MC: jeg kjører en Daelim roadwin r fi
og er fornøyd med det;-)

Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Post by sikgutt »

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel ... tid=526065

Fpu-formann Helene Bjerke Fredheim i Vest-Agder mener det er på tide å øke mopedenes hastighet til 80 kilometer i timen

hva synes dere?
meitemark
MC: Yamaha Fazer 600 1998

Re: Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Post by meitemark »

Enig i det, per dags dato går min moped i 88 km/t ifølge speedo. Selv om jeg har tro på at den holder rundt 80 på flata.

Det er en yndig hastighet ettersom det faktisk er fabrikasjonshastighet, derfor ser jeg heller ikke problemet med og "fikse" på mopeden istedenfor og "trimme".

I mine øyne er det og trimme når man begynner og ploppe og hive på effektanlegg, dyser, sylindere etc.

Håper dette kommer igjennom, slik at jeg ikke må være pissredd i trafikken for og møte på onkel blå eller vegvesenet.
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

hvis du vil kjøre i 80 så ta sertifikat på lett MC. Så skal jeg ikke si noe på at du kjører en 50 kubikker i stedet for en 125-kubikker. Men uten skikkelig opplæring burde du bare få bruke tråsykkel.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
meitemark

Post by meitemark »

Nå skal du vite hva du snakker, om. Ja blabla du har masse erfaring.

Men 125cc lappen er ikke gratis, jeg skulle ønsket og kjøpt meg både lettsykkel og lettlappen. Men den gang ei, det blir for dyrt.

Skal man ha en litt "kul" sykkel koster dett rundt 40-50k og lappen 15-20k.
Foreldrene mine er ikke akuratt, se her kjøp deg godteri for 100.000,-.

Er enig i at mopedoplæring er SVAK, men da må man få prisene ned på den dumme lettlappen. Jeg har sagt det og sier det igjen, jeg skal aldri anbefale mopedlappen for noen.

Men det er bedre at dem holder 80 fremfor 45.
Baron von Waffel

Vel, jeg vil angripe det på en annen måte. Få kjøreopplæringen inn i skolen, både teori og praksis. Og fjern gjerne hele mopedklassen om mopedistene ikke kan godta å kjøre lovlige sykler.

Jeg kjørte moped i min ungdom. Jeg fikk selvfølgelig ikke opplæring. Og jeg hadde noen uhell. Heldigvis bare materielle. Enhver opplæring ville gjort meg til en bedre mopedist. Og med tanke på hva som kunne truffet meg ville en opplæring vært av det gode.
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
meitemark

Post by meitemark »

Enig i den siste der.
oddkirka
MC: Honda CBR125 05=)

Post by oddkirka »

kjenner en kar som har fått mopedlappen. han visste ikke om høyreregelen..

Edit: synes mopedlappen er sykt bortkastet. æ kjører lettsykkel. men har blodtrimma moped. er LIVREDD hvær gang æ kjører ut av eiendomen.
-E.Everett
meitemark

Post by meitemark »

Jeg fant også ut at mopedlappen var et veldig dumt valg, men det er for sent nå.
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Uansett hvor dårlig kjøreopplæringen er, så vil jeg tro man reduserer risikoen for mopedister om de kan holde følge med trafikken.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Baron von Waffel

Det er jo litt usikkert om risikoen blir redusert hvis mopedene kan følge trafikken. Det blir uttalt i artikkelen at det ikke har vært noen ulykker med disse mopeder når de blir passert. Så det føles nok mer usikkert enn det er. (Og det er irriterende for bilister å vente på mulighet til forsvarlig passering. Irriterte bilister har vi jo hørt om før.)
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

men hvis du blir presset i grøfta UTEN å berøre bilen er det en såkalt "singelulykke" ergo ingen ulykke med bil innblandet...
:roll:
Baron von Waffel

Ikke hvis det oppgis at man ble presset av en bil? Går ut fra at statistikken kan fange opp sånt. Men vet ikke noe om det.
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Capa
MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.

Post by Capa »

Veldig mange kjører trimmet moped, ergo at de faktisk greier å håndere et 2-hjulet kjøretøy godt over 80 km/t.
Hadde de satt grensen til 80 hadde det vært helt supert! Men da må de også gjøre om på opplæringen. Men kom ikke å si at vi ikke kan greie å kjøre i 80, for det er helt feil. A1 er ganske dyrt, et arternativ kunne være å sette ned pris på dette og! Sykklene og forsåvidt. Å kutte skatt, moms og inports kostander og kutte ned på årsavgift og alle sånne griske greier staten har, kan også være et alternativ. I og med at mopeder ofte brukes på ganske lange strekninger, så burde farten gå høyere enn 45! Jeg tror det kommer til å spare mange mennesker for tid, penger og liv og på flere områder.

Staten må noen ganger ikke tenke på å tjene penger, men å faktisk hjelpe nordmenn. Jeg har inntykk av at de ikke gjør det på ganske mange områder i dette samfunnet. Wake up! 8)
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
Kelso
MC: 04'Aprilia RS125 - Manuel poggiali

Post by Kelso »

Capa wrote: Hadde de satt grensen til 80 hadde det vært helt supert! Men da må de også gjøre om på opplæringen.
Ja, da må de gjøre om på opplæringen, og de som alerede har moped lappen, må gjennom gå opplæringen på nytt!

edit : ergo, noe jeg tviler på at dere gidder...
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det holder med én post til hvert emne man vil poste. Denne stenges, og dette gjelder såklart hva nå enn du ønsker å poste, og hvor hen du ønsker å poste dette på hele forumet...
Locked