Undersøkelse om lysbruk
Undersøkelse om lysbruk
Kom gjerne med argumenter for ditt valg.
---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
Re: Undersøkelse om lysbruk
Det er forbanna tull å bruke fjernlys til vanlig kjøring.. Er ok hvis det ikke er gate lys osv.. Men midt på dagen med trafikk så er det tull.. Skal jo ikke kjøre med det..
EDIT: Sorry ordbruken
EDIT: Sorry ordbruken

x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125
Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008
Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
x: 03 Honda NSR - 125
Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008
Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
Re: Undersøkelse om lysbruk
Jeg bruker kun fjærnlys når det er mørkt, eller når jeg sniker i køa.
Re: Undersøkelse om lysbruk
kjører heller med fjernlys på dagtid og irriterer bilførere, enn å kjøre med kjørelys og risikere å sitte fast i grillen på en bil bare fordi at dusten "ikke" så meg. føles bedre å ta den diskusjonen med en irritert bilfører enn å ligge 6 fot under.
Re: Undersøkelse om lysbruk
Som sagt i den andre tråden, får jeg vel repetere hva jeg mener om saken.
Fjernlys konstant gjør deg mindre synlig. Det blir vanskeligere å bedømme fart og avstand til et slikt kjøretøy som kommer imot som en lysglorie, derfor mindre synlig. I tillegg er det forbudt å kjøre slik konstant. I tillegg er det veldig egoistisk og kjøre slik ettersom man irriterer alle andre trafikanter man møter.
Selv kjører jeg heller med to fingre på bremsen enn å tro at dette hjelper.
Kjør med kjørelys, og lær deg plassering så er mye gjort, men så skal man såklart ha i bakhodet at man ikke blir sett. Det er ikke stort mer å gjøre.
1: Kjørelys er nettopp hva det er.
2: Fjernlys er om mørket hindrer deg i å se veien.
Fjernlys konstant gjør deg mindre synlig. Det blir vanskeligere å bedømme fart og avstand til et slikt kjøretøy som kommer imot som en lysglorie, derfor mindre synlig. I tillegg er det forbudt å kjøre slik konstant. I tillegg er det veldig egoistisk og kjøre slik ettersom man irriterer alle andre trafikanter man møter.
Selv kjører jeg heller med to fingre på bremsen enn å tro at dette hjelper.
Kjør med kjørelys, og lær deg plassering så er mye gjort, men så skal man såklart ha i bakhodet at man ikke blir sett. Det er ikke stort mer å gjøre.
1: Kjørelys er nettopp hva det er.
2: Fjernlys er om mørket hindrer deg i å se veien.
- Baron von Waffel
- Posts: 3477
- Joined: 15 Feb 2007 19:21
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
- Location: Oslo, Dal
Re: Undersøkelse om lysbruk
Hovedlyset mitt er to vanlige frontlykter. Jeg oppfatter det som nok til å bli sett.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Re: Undersøkelse om lysbruk
Kjører som regel med kjørelys. Ligger som regel bak biler og gidder ikke blende dem.
Slår over på fjernlys når det blir mørkt (uten at det hjelper noe særlig), og når jeg skal bedrive lanesplitting.
Vurderer å montere ekstralys av typen fjernlys, uten at jeg vet helt hvorfor. Kanskje rett og slett fordi jeg har plass og ønsker å se bedre i mørket.
Slår over på fjernlys når det blir mørkt (uten at det hjelper noe særlig), og når jeg skal bedrive lanesplitting.
Vurderer å montere ekstralys av typen fjernlys, uten at jeg vet helt hvorfor. Kanskje rett og slett fordi jeg har plass og ønsker å se bedre i mørket.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Re: Undersøkelse om lysbruk
Selv kjører jeg med nærlys normalt sett og fjernlys når jeg trenger å se lenger i mørket.
På den andre side er jeg ikke fremmed for å bruke fjernlys på dagtid hvis man kunne få en dokumentert effekt og har defor ikke noe å si på dem som gjør det.
Jeg skal kjøpe 2 stk.ekstra "tåkelys" som er 55w , disse kommer jeg nok til å bruke sammen med orginalt nærlys også på dagtid.
På den andre side er jeg ikke fremmed for å bruke fjernlys på dagtid hvis man kunne få en dokumentert effekt og har defor ikke noe å si på dem som gjør det.
Jeg skal kjøpe 2 stk.ekstra "tåkelys" som er 55w , disse kommer jeg nok til å bruke sammen med orginalt nærlys også på dagtid.
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
- TageSK
- Posts: 338
- Joined: 29 Jun 2008 16:23
- MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge. - Location: Pisa, Toscana, Italia
- Contact:
Re: Undersøkelse om lysbruk
Beetle wrote:Jeg skal kjøpe 2 stk.ekstra "tåkelys" som er 55w , disse kommer jeg nok til å bruke sammen med orginalt nærlys også på dagtid.

Når du får deg to tåkelys, og de til tross for alle dine anstrengelser er "litt" feiljustert og beklageligvis lyser "litt" for høyt, da trenger du ikke nærlyset.
Kjør med tåkelys og parklys - kombinasjonen nærlys og tåkelys er nok til at regel-elskende voktere kan stoppe deg.
[TaSK]
- SoloTwin
- Posts: 1627
- Joined: 29 Apr 2005 19:20
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
- Contact:
Re: Undersøkelse om lysbruk
Sakset fra et innlegg jeg nylig skrev om det
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... 55#p218155
Når det gjelder lys bruker jeg fultlys/fjernlys (blinker IKKE, for det kan bli oppfattet som at jeg ønsker at de SKAL kjøre
) kun når det er biler som skal krysse eller kjøre ut på veibanen for å gjøre meg "større".
Et "større" og kraftigere lys varsler mer om fare enn en et lite.
Et "stort" og kraftig lys er "nærmere" enn et mindre lys
Et svakere og "mindre" lys kan bli oppfattet som lengre borte enn de større eller sterkere lysene.
Så det hender jeg setter på fjernlys der jeg trenger at bilistene ser meg og vurdere meg riktig i forhold til avstand og fart.
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... 55#p218155
Når det gjelder lys bruker jeg fultlys/fjernlys (blinker IKKE, for det kan bli oppfattet som at jeg ønsker at de SKAL kjøre

Et "større" og kraftigere lys varsler mer om fare enn en et lite.
Et "stort" og kraftig lys er "nærmere" enn et mindre lys
Et svakere og "mindre" lys kan bli oppfattet som lengre borte enn de større eller sterkere lysene.
Så det hender jeg setter på fjernlys der jeg trenger at bilistene ser meg og vurdere meg riktig i forhold til avstand og fart.

-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A



Re: Undersøkelse om lysbruk
Det er jo sant ja , jeg ble stoppet en gang med bil som jeg hadde tåkelys på og kun parklys i tilegg.TageSK wrote:Beetle wrote:Jeg skal kjøpe 2 stk.ekstra "tåkelys" som er 55w , disse kommer jeg nok til å bruke sammen med orginalt nærlys også på dagtid.
Når du får deg to tåkelys, og de til tross for alle dine anstrengelser er "litt" feiljustert og beklageligvis lyser "litt" for høyt, da trenger du ikke nærlyset.
Kjør med tåkelys og parklys - kombinasjonen nærlys og tåkelys er nok til at regel-elskende voktere kan stoppe deg.
[TaSK]
Konstabelen fortalte da at "tåkelys" var kun tillat brukt når "vær og føre" var slik at bruken var nødvendig , uansett om det var parklys eller nærlys som var tent i kombinasjon

Heldigvis slapp jeg med advarselen.
Men jeg undrer på om hvem som bestemmer når jeg mener "vær og føre" tillsier at jeg bør bruke tåkelys ?
Når jeg kjører motorsykkel så mener jeg at "vær og føre" alltid tillsier at jeg bør bruke masse lys og lurer på hva konstabelen hadde synes om den diskusjonen

BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
- TageSK
- Posts: 338
- Joined: 29 Jun 2008 16:23
- MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge. - Location: Pisa, Toscana, Italia
- Contact:
Re: Undersøkelse om lysbruk
Kan noen undersøke akkurat det der med kombinasjonen? Er det virkelig tillatt (i Norge) med nærlys og tåkelys samtidig?Beetle wrote: Konstabelen fortalte da at "tåkelys" var kun tillat brukt når "vær og føre" var slik at bruken var nødvendig , uansett om det var parklys eller nærlys som var tent i kombinasjon![]()
Heldigvis slapp jeg med advarselen.
Gjelder det ogs motorsykkel.
Naturligvis bare når "vær og føre" tillater det

[TaSK]
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Re: Undersøkelse om lysbruk
Eg blei stoppet og fortalt for vel 2 år siden (også av purken) at hvis grøftelys skulle brukes om dagen skulle parklys på, og nærlys og grøftelys skulle på/av så snart mørket viste seg 

Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Re: Undersøkelse om lysbruk
Det er lov å bruke tåkelys i kombinasjon med parklys som kjørelys på dagtid uansett vær og føreforhold. Har vært en rettsak på dette i Norge for 1 års tid siden hvor en kar i en Alfa 156 fikk bot for å kjøre med park/tåkelys. Han nektet og vant saken.
Argumentet "det er ikke tåke, så hvorfor kjører du med tåkelys" kan jo møtes med "det er ikke mørkt, så hvorfor kjøre med lys i det hele tatt". (ikke misforstå, jeg mener ikke at man skal kjøre uten lys)
Argumentet "det er ikke tåke, så hvorfor kjører du med tåkelys" kan jo møtes med "det er ikke mørkt, så hvorfor kjøre med lys i det hele tatt". (ikke misforstå, jeg mener ikke at man skal kjøre uten lys)
Re: Undersøkelse om lysbruk
Jeg er faktisk veldig enig i det gixxer skriver i denne tråden!!
Når det kommer til lysbruk kjører jeg stort sett bare med nærlys!
Jeg blinker med fjernlys når jeg skal ta ei forbikjøring for å våre sikker på at jeg blir oppdaget før jeg legger meg ut.
Fjernlys kan jeg også sette på hvis jeg skal plukke ei lengre kø (flere biler på langstrekk)
Når det kommer til lysbruk kjører jeg stort sett bare med nærlys!
Jeg blinker med fjernlys når jeg skal ta ei forbikjøring for å våre sikker på at jeg blir oppdaget før jeg legger meg ut.
Fjernlys kan jeg også sette på hvis jeg skal plukke ei lengre kø (flere biler på langstrekk)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app