Danmarkstur med Panther'n og med sønn 2 på Dana-cup
Panther'n og forberedelsene til Danmarksturen hadde vært tema for mange sider i Rollator-bloggen før jeg dro. Og ikke minst mens jeg var borte. Desmos bidrag her var av de mer uskyldige...
Fra Rollator-bloggen 28.juli 2005 s.34
Sorry Desmo, forskjermen min er mye penere, og den er purpur som resten av Pathern.
Fant endelig en Internettcafe, og ser at jeg har vært dypt savnet :oops:
Vi har klokket ca 180 mil siden sist torsdag. Kjedet og bakdrevet så noe sjabert ut før avgang men jeg håpet at det skulle holde fram og tilbake. Men nei, måtte inn til TK-motor her i Hjørring og fikk tak i nytt drevsett og nytt kjede. Kom på i dag, og alt ser ut til å være i orden for retur i morgen. Guttene slet seg til B-sluttspill, og 1. laget kommer til 8.dels finale i morgen. JJ sliter med skade i begge leggene så han blir på sidelinja resten av tida.
Danmark er et elendig MC-land. 0 svinger og bare rett fram. Ojsann der var det et krabbefelt, sannsynligvis det eneste i Dronningriket Danmark. Tenkte jeg midt nede på Jylland et sted.
Med full last er det et slit å få Panthern i såpass fart at jeg våger meg på forbikjøringer. Fordelen er at mye av riksveinettet her nede har så brede kjørefelt, at man slipper over midtstripa.
De tar 1 krone minuttet, så dere får ha det bra
Fra Rollatorbloggen 3. august 2005 s. 39
Klokka 270 mil på Panther'n ved ankomst Trondheim. Ikke dårlig for en gammel sykkel. Litt surt å bomme så totalt på slitasjen på kjede/drev, men det ble et bra kjede. Dobbelt så tykt og bredt, og sikkert dobbelt så sterkt som det gamle, som nå er på vei til spikerfabrikken.
Edit Brukte bare 3/4 liter olje på turen, toppen holdt seg pen og tett i lange perioder
Som nevnt fant jeg en Internettcafe på Dana-cup, litt utafor alfarvei, til 15 kroner for 15 minutter. Og så ble det trøbbel med forbindelsen med MC-forumet, så halvparten av utgydelsene gikk i den store elektroniske søppelcontaineren. Og så var det noen som sto og venta på meg på en litt mer sentral plass, så demmer så
650 ccm er passselig til småkjøring og kosekjøring i grisgrendte strøk. Men til langkjøring blir det noe spedt.
Liker dårlig å bli liggende på bakskjermen til en eller annen blikkboks, og vite at jeg ikke har kraft nok til å komme forbi på en rask og sikker måte. Klarte greit å holde 95 - 100, men det var ikke helt bra for den mentale helsa å prøve seg på forbikjøringer.
På hjemtur var vi to stykker + oppakning til to, og det var merkbart. Klarte å miste sykkelen utenfor CitySyd akkurat når jeg skulle legge på tur sørover. Hadde ikke helt klart for meg hvor tung den var, så her legger den seg over til høyre og knekker bremsehendelen. Ble jo litt betenkt når jeg så/merket hvor tung den var blitt. Og det var også merkbart når jeg ble sliten at sykkelen var tyngre enn vanlig.
Bæreren foran styret fungerte OK. Reima fast sovepose og presening til gapahuken der. Tvang blikket opp gjorde anordningen også. Prøvde med litt mer vekt før avreise, men den ble raskt stua foran toppboksen.
Merka ikke at toppboksen var plasert bak bakakselen, hverken i forhold til balanse i sykkelen eller som vindfang.
Greit MC-vær hele veien, overskya og rundt 15 grader. Litt mye vind et par dager i Hjørring, men det får danskene leve med. Hvis de absolutt må bo et sted hvor absolutt alt som er ute blir sandblåst opptil flere ganger i uka, så gjerne for meg.
Hadde orntlig flaks med overnatting. Ble bestemt nokså sent at jeg skulle dra, økonomien glimrer jo med sitt fravær, så jeg hadde ikke ordnet med annet enn ferje fra Langesund til Hirtshals (600 kr for MC og to personer tur/retur, Kystlink.no for mer info).
Framme i Hjørring fant jeg ei som leide ut rom for 200 kr pr seng/natt. Men hun hadde bare for den natta. Men så var det noen andre foreldre på laget som hadde leid et sommerhus for hele uka, og hadde en hel hems ledig. Så der ble jeg berget, både med tak over hodet og hyggelig selskap hele tida der nede.
Med nedsatt akselerasjonsevne ble motorveiene lite brukt. Ikke liker jeg meg på motorveiene, og ikke klarte jeg å holde trafikken på en god måte. Men danskene har like bra riksveier. Flere steder var kjørefeltene så brede at det gikk greit å kjøre forbi saktegående trafikk uten å krysse midtstripa. Og med litt kreativ kartlesing, ble det kortere å kjøre parallellt med motorveien. Men det er et kjedelig land å kjøre sykkel i. Trampjern er noe annet, men med 64 japanske hester mellom bena, blir det litt ensformig med rette veier, uten bakker å snakke om, og svinger som glimrer med sitt fravær. Med enda mer kreativ kartlesing, kunne det nok ha blitt endel svingete veier, men jeg skulle hele Jylland opp og ned på en gitt tid, så da ble det "straka veien".
Eneste regndråpene jeg hadde var på Gardermoen i morges i ti-tida, og det var ikke mange. Bare akkurat nok til at jeg ble sur, og tenkte at det var på tide å komme seg nordover.
Ser at Gutta Boyz har hatt drevet med en del blogging...
Var vel ikke mer å vente, med det dere bruker å ha i glasset...
Var villblogging også i forumets yngre dager. Og KGB hadde kost seg verre mens jeg var på utflukt i Danmark. Og i de tider var både NN og Gixxer'n aktive med særriøse innlegg
Tar med et bilde av Panther'n til glede for nye lesere

Pink Panther er en -78 Kawa Z650.
I følge en av Gutta Boyz i klubben var han ikke slitt når han ble pensjonert, men utslitt