Egnet remedie å tørke av vann med

Prat om tung MC.
gbruaset

Egnet remedie å tørke av vann med

Post by gbruaset »

Hei.
Har nettopp kjøpt en forholdsvis ny sykkel, iallefall ny nok til at striper er uønskede :-) Det regner jo så fryktelig om dagen, og en må tørke sykkelen.
Er det noen som har tips til egnet "verktøy"? Brukte en vanlig , myk håndduk, men virket so det kom noen små riper over plastdekslene til speedometeret og turtalls måleren. ( De kan ha vært der fra før).

Forslag?

Geir
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Re: Egnet remedie å tørke av vann med

Post by tshansen »

Er det fare for at det kan være skit på sykkelen samtidig som den er våt ville ikke jeg tørket på den i det hele tatt. Tørk salen hvor du skal sitte og kjør med våt sykkel. Den tørker fort i vinden!

Er der skit vil dette lage "roser" i lakken samme hvilket produkt du bruker å tørke med!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Juliet
MC: 2005 Sportster 1200

Post by Juliet »

Hvis du vil ha et tips til å tørke "ufarlige" deler på sykkelen som salen etc så er "plutoduken" genial! Den er som en svamp,, suger opp x ganger så mye vann som vanlig klut el håndkle og kan lett vris "tørr" for deretter å brukes igjen.

Fåes kjøpt i dyrebutikker ( :lol: ) både på nett og ordinære.

Men å tørke av lakkerte el krommede deler skal du som LS sier være litt mer forsiktig med i tilfelle riper.
Image
Vennlig hilsen Juliet
gbruaset

Post by gbruaset »

Men kan dere tipse meg om bra "kluter" til å vaske lakkerte deler med, og plastdeler, som ikke lager riper?
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
Desmo-Dude
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Den eneste gangen du bør tørke av sykkelen er etter at du har vasket den.Da har du fått fjernet det som måtte lage riper når du tørker over.Til dette bruker jeg det klassiske pusseskinnet.Når det gjelder vasking,så kjøper jeg ny engangssvamp hver gang jeg vasker.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

gbruaset wrote:Men kan dere tipse meg om bra "kluter" til å vaske lakkerte deler med, og plastdeler, som ikke lager riper?
Når det kommer til å vaske sykkel spyler jeg den godt med såpevann! Gjerne slik de har på bensinstasjoner, men ei zaloflaske og en hageslange gjør underverker det også.

Du sette vannstrålen mot sykkelen og drypper litt zalo inn i strålen. Når du har spylt sykkelen godt, fjernet støv og veiskit, går jeg over hele sykkelen med engangs svamp, da har jeg alltid 2, gjerne slike som inneholder bilshampo, men dette er ikke noe must, hvis du har annet vaskemiddel for hånden. Her funker også zalo godt. Jeg bruker en til sykkelen overflate deler også en til motordeler, og felger. På felger og motordeler kan det sitte ekstra med drit så da bruker jeg gjerne avfetting for å få vekk den verste møkka.

Jeg bruker også høytrykk på sykkelen min, selv om mange andre mener det er FY FY! så ser ikke jeg problemet så lenge du holder litt dyseavstand! du får veldig finkornet vann som rengjør bedre (min erfaring)
Når det kommer til kluter jeg bruker for å tørke rent bruker jeg flike finfibra kluter. Som ikke looer. Gjerne slik som du får kjøpt til polering av sykkel. De er veldig fin å bruke.
Samme er ei gammel t-skjorte eller lignende!

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Beetle
MC: 2007 BMW R1200GS

Post by Beetle »

Jeg ville som andre her aldri tørket en lakk som jeg ikke var sikker på var ren , selv om den er aldri så våt.
Vasker alltid med rikelig vann og shampoo , hvis skitten så vasker jeg med Turtle Super vask som inneholder voks uten slipemidler.
Bruker ikke noen harde kluter eller stoffer til å vaske med , men jeg bruker engangsvamper som er både rimelige og svært myke.
Disse svampene suger opp mye vann fra bøtten og er så smale at de kommer til de fleste steder på sykkelen.
Til å tørke lakken bruker jeg et syntetisk tørkeskinn av god kvalitet ca 70-100,- som fåes på alle stasjoner og biltilbehørsbutikker.
Disse skinnene absorberer fuktighet meget godt og holder seg lenge om man oppbevarer det fuktig i en pose eller i beholderen som følger med.
Høytrykkspyling holder i allefall jeg meg langt unna , det tærer på både pakkninger og plastdeksler , så kan nå folk si hva de vil :D
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
stubben
MC: 2002 yamaha yzf r6
BIL: volvo 940 hgv Turbo
volvo 240 Turbo

Post by stubben »

ikke bruk zalo! zalo fjerner polishen din. bruk vaskemidler som er laget for bil/mc du, og bruk pusseskinn når du tørker av, men pass på at sykkelen er nyvasket når du tørker av, og ikke etter regnvær. og hold deg unna høyttryksspyler. kommer vann overalt
Rambler
MC: Kawasaki

Post by Rambler »

Jeg har begynt å bruke en grønn voxshampo fra biltema. Visstnok en "testvinner". Jeg bruker mangedobbelt såpedose for da ser det faktisk ut som den legger igjen et ganske brukbart voksbelegg. Også på steder der man aldri polerer. Såpen er ganske billig i tolitere.

Det advares med rette mot bruk av høytrykkspyler, men en vanlig konsentrert sprut fra vannslange kan skade det også. Jeg vet at flere mc'er feks. har vært disponert for å få vann i hjulslager og kanskje særlig nedre styrelager. Det siste har jeg opplevd selv. Sikkert mange andre utsatte steder også.
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
thomasgsxr
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f

Post by thomasgsxr »

hørt at truser er å foretrekke, populært innenfor amcar miljøet :-s
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
Beetle
MC: 2007 BMW R1200GS

Post by Beetle »

thomasgsxr wrote:hørt at truser er å foretrekke, populært innenfor amcar miljøet :-s
Hmm :-k Det måtte vært toppers å vaske sykkelen med sexy dametruser :D
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

hvis den trusa har et sexy innhold er det greit at hun vasker også...kan sitte å se på jeg.. 8)
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Post by Jarle »

Hvis trusa er sexy nok, så er det vel ikke store kluten heller :lol:
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Juliet
MC: 2005 Sportster 1200

Post by Juliet »

Image

synes de trekker for lite vann disse som er av polyamid, da er nok de gamle bomullstrusene bedre
Image
Vennlig hilsen Juliet
Falken216
MC: Buell Bastard

Post by Falken216 »

Tips...
Etter at du har vasket...før du skal begynne med pusseskin eller hva du nå bruker...
Ta ett stk bøtte, tilsett lunkent vann, ta 2 til 3 dråper med glansvask( middelet du tilsetter i oppvaskmaskiner)viktig at du ikke er for spandabel med dråpene...

Når dette er gjort...slå det ut over sykkelen...og vent å se hva som skjer...
Kjør med innsiden...masse som kan ødelegge dagen for deg der ute
Post Reply