Page 1 of 1
Plutselig vesentlig mindre motorbrems
Posted: 15 Oct 2008 19:36
by ATWindsor
Hei. jeg var ute og kjørte med min Suzuki SV 650, og oppdaget at den plutselig hadde vesentlig mindre motorbrems enn vanlig, den har alltid hatt ganske kraftig motorbrems, og jeg har trodd dette var vanlig for en twin, men så plutselig er det veldig lite. Litt er det, men vesentlig mindre enn vanlig. Jeg spekulerte litt i at det kunne være clutchen, da det er endel vandring i clutchendelen, men jeg merket ikke noen dårligere aks (dog var det i byen, så hadde ikke mulighet til å kjøre sykkelen hardt), jeg prøvde også å kjøre i ca 45 og gire ned til første, og fikk en oppskriftsmessig bakhjulsslipp, så det virker som ting ikke er helt slapt ihvertfall. Så det jeg lurer på er:
A: er det noen mulighet for at dette er noe som kan føre til at jeg går på trynet, eller får en dyr skade på sykkelen om jeg fortsetter å kjøre?
B: Noen som har noen ide om hva dette kan være?
PS: min modell (02) har såvidt meg bekjent forgasser.
AtW
Re: Plutselig vesentlig mindre motorbrems
Posted: 15 Oct 2008 21:28
by FV
Etter at jeg skifta dekk på min i sommer så opplevde jeg faktisk det motsatte; kraftigere motorbrems. Forsto ingenting, men sykkelen oppfører seg iallefall normalt.
Re: Plutselig vesentlig mindre motorbrems
Posted: 16 Oct 2008 05:13
by inunf
Hvis du prøver å gi full gass i et halvtungt gir på det turtallet der sykkelen har mest moment så bør du ha størst sjangse for å merke om clutchen slipper. Slitt clutch er vel ikke direkte skadelig, men den vil jo bare bli verre. Er det clutchen så bør du få byttet den i løpet av vinteren.
Re: Plutselig vesentlig mindre motorbrems
Posted: 16 Oct 2008 08:17
by ATWindsor
Til informason er det også ganske mye slark i clutchhendelen, men det har det vært en stund, mulig det er mer nå enn det har vært før dog.
AtW
Re: Plutselig vesentlig mindre motorbrems
Posted: 16 Oct 2008 10:43
by inunf
Ideelt sett så skal slarken være 2-3 mm målt ytterst.
Re: Plutselig vesentlig mindre motorbrems
Posted: 16 Oct 2008 17:35
by ATWindsor
En kamerat hadde en teori om at det var ventilene som ikke var tette, og at det kunne føre til problemer om jeg fotsatte å kjøre om det var tilfelle. Kan dette være noe? (jeg har liten peiling på slikt,så jeg klarer ikke helt å bedømme hva som virker sannsynlig eller ikke)
AtW
Re: Plutselig vesentlig mindre motorbrems
Posted: 16 Oct 2008 18:03
by inunf
At du ikke har motorbrems (i samme grad som før) kan skyldes to ting. Enten lavere kompresjon, eller slitt clutch. Jeg mener at slitt clutch er mer sannsynlig enn at kompresjonen plutselig skal ha blitt lavere, men jeg er ingen ekspert på 4-takt. Hvis ventilene ikke tetter helt så vil det medføre lavere kompresjon, så det er jo en mulighet. Jeg tror at hvis du hadde hatt lav nok komp til å merke det på motorbremsen så hadde du merket det på tomggang og i mellomregisteret også. Hvis kompen bekymrer deg så kan du kjøpe en kompmåler på Biltema og sjekke selv. Den koster under 200 kr, og det er en ganske enkel prosess.
Re: Plutselig vesentlig mindre motorbrems
Posted: 20 Oct 2008 19:55
by Babelfisken
inunf wrote:At du ikke har motorbrems (i samme grad som før) kan skyldes to ting. Enten lavere kompresjon, eller slitt clutch. Jeg mener at slitt clutch er mer sannsynlig enn at kompresjonen plutselig skal ha blitt lavere, men jeg er ingen ekspert på 4-takt. Hvis ventilene ikke tetter helt så vil det medføre lavere kompresjon, så det er jo en mulighet. Jeg tror at hvis du hadde hatt lav nok komp til å merke det på motorbremsen så hadde du merket det på tomggang og i mellomregisteret også. Hvis kompen bekymrer deg så kan du kjøpe en kompmåler på Biltema og sjekke selv. Den koster under 200 kr, og det er en ganske enkel prosess.
Selv setter jeg en knapp på kaldt vær og en tomgangsregualtor som litt ute å kjøre.
Clutch skal du lett kunne høre og kjenne fordi turtallet ikke da ikke følger farten lenger Dessuten har jeg knapt hørt om sykler som slurer ved nedgiring uten at det knapt er mulig å kjøre fremover.
Lavere kompresjon? neppe.
Re: Plutselig vesentlig mindre motorbrems
Posted: 20 Oct 2008 21:22
by custom
Babelfisken wrote:inunf wrote:At du ikke har motorbrems (i samme grad som før) kan skyldes to ting. Enten lavere kompresjon, eller slitt clutch. Jeg mener at slitt clutch er mer sannsynlig enn at kompresjonen plutselig skal ha blitt lavere, men jeg er ingen ekspert på 4-takt. Hvis ventilene ikke tetter helt så vil det medføre lavere kompresjon, så det er jo en mulighet. Jeg tror at hvis du hadde hatt lav nok komp til å merke det på motorbremsen så hadde du merket det på tomggang og i mellomregisteret også. Hvis kompen bekymrer deg så kan du kjøpe en kompmåler på Biltema og sjekke selv. Den koster under 200 kr, og det er en ganske enkel prosess.
Selv setter jeg en knapp på kaldt vær og en tomgangsregualtor som litt ute å kjøre.
Clutch skal du lett kunne høre og kjenne fordi turtallet ikke da ikke følger farten lenger Dessuten har jeg knapt hørt om sykler som slurer ved nedgiring uten at det knapt er mulig å kjøre fremover.
Lavere kompresjon? neppe.
Er enig med babelfisken i at det neppe er clutchen. Har sjøl klart å få bøyd ventilløftere som førte til kompresjonstap. Om det er ventilene dine bør det høres på tomgang. Hvor langt har du kjørt siden de var kontrolert sist?
Re: Plutselig vesentlig mindre motorbrems
Posted: 16 Nov 2008 10:30
by ATWindsor
Babelfisken wrote:inunf wrote:At du ikke har motorbrems (i samme grad som før) kan skyldes to ting. Enten lavere kompresjon, eller slitt clutch. Jeg mener at slitt clutch er mer sannsynlig enn at kompresjonen plutselig skal ha blitt lavere, men jeg er ingen ekspert på 4-takt. Hvis ventilene ikke tetter helt så vil det medføre lavere kompresjon, så det er jo en mulighet. Jeg tror at hvis du hadde hatt lav nok komp til å merke det på motorbremsen så hadde du merket det på tomggang og i mellomregisteret også. Hvis kompen bekymrer deg så kan du kjøpe en kompmåler på Biltema og sjekke selv. Den koster under 200 kr, og det er en ganske enkel prosess.
Selv setter jeg en knapp på kaldt vær og en tomgangsregualtor som litt ute å kjøre.
Clutch skal du lett kunne høre og kjenne fordi turtallet ikke da ikke følger farten lenger Dessuten har jeg knapt hørt om sykler som slurer ved nedgiring uten at det knapt er mulig å kjøre fremover.
Lavere kompresjon? neppe.
Oppdatering: hadde sykkelen inne på service, der de justerte clutchen (de mente den tok fint fra før), justerte ventiler og forgasser. De kjørte den også i benken først og mente alt var bra med kompresjon.
Problemet er ikke helt borte dg, og det variere litt, jeg har lagt merke til at når det kommer, så er det ofte vansklig å starte, så er motorbremsen veldig svak når jeg kjører etter det. Med vansklig mener jeg at jeg må gi på litt gass for å få start på den. Så dette med tomgangsregulator høres jo egentlig litt fornuftig ut. Er det noe som er lett å fikse, og har det noen særlig problemtiske konsekvenser? Og burde egentlig ikek verkstedet ha oppdaget dette?
AtW