Page 1 of 2
Honda CBR vs. Honda NSR
Posted: 19 Oct 2008 12:51
by emilchr
Jeg har vært på utkikk lenge etter en helt grei lett sykkel. I starten var det enten Aprilia rs125 eller cagiva mito som jeg var bestemt på å velge. Jeg skjønte straks at økonomien dessverre ikke kunne tilate noen av delene. Nå star valget mellom Honda NSR125cc og Honda CBR125cc, hvilken skal jeg velge?
Det jeg er mest interessert i er bunndrag, toppdrag, hvordan er f.eks NSR er i forhold til CBR når det kommer til dette med fart og kjøreglede, osv. Komfort er jo selvfølgelig viktig det også, men det er ikke det jeg bryr meg mest om. Vet fra før at CBRen er en 4-takter, dette gir jo mindre vedlikehold enn en 2-takter, men er ikke så bra for specsa på sykkelen, unntatt bensin forbruke da. CBR er jo nyere så jeg bare lurte på om en CBR 2008 modell ville dratt en Honda NSR 2003 modell på flata??
Takk for alle svar

Re: Honda CBR vs. Honda NSR
Posted: 19 Oct 2008 13:01
by R6-freak
CBR 125 drar ikke fra en Honda NSR på flata.. Skal du trimme så tar du NSR..
Jeg hadde en 2003 honda nsr 125 for noen mnd siden, var aldri noen problemer med den, my mer kjøreglede på en 2 takter 125 en en 4takter 125. (mener jeg)
Re: Honda CBR vs. Honda NSR
Posted: 19 Oct 2008 13:05
by emilchr
har hørt mye om at Honda NSR er veldig trimmbar. Er det mulig å kjøre den som mellomtung fulleffekt 34hk? åltsa trimmet fra 15hk.
Re: Honda CBR vs. Honda NSR
Posted: 19 Oct 2008 17:45
by Nsr-Lover
emilchr wrote:har hørt mye om at Honda NSR er veldig trimmbar. Er det mulig å kjøre den som mellomtung fulleffekt 34hk? åltsa trimmet fra 15hk.
Trimmbar indeed.^^
Re: Honda CBR vs. Honda NSR
Posted: 19 Oct 2008 17:54
by Bonnis
emilchr wrote:har hørt mye om at Honda NSR er veldig trimmbar. Er det mulig å kjøre den som mellomtung fulleffekt 34hk? åltsa trimmet fra 15hk.
Veldig trimbar er den ikke, men med et effektanlegg vil du bli greit fornøyd. Utrimmet vil CBR og NSR ligge ca likt.
Re: Honda CBR vs. Honda NSR
Posted: 19 Oct 2008 18:03
by Speedy Gonzales
Og hvor mye hk mener du at du får ut av denne motoren bare ved ett effekt anlegg?
Og snakker du om slip on eller all the way?
Har liten tro på at du vil merke noe forskjell bare med potte.
Re: Honda CBR vs. Honda NSR
Posted: 19 Oct 2008 18:09
by inunf
Et effektanlegg til en 2t er selvsagt hele ekspansjonskammeret. Og JA, det er en veldig merkbar forskjell siden den originale potta er plombert.
Re: Honda CBR vs. Honda NSR
Posted: 19 Oct 2008 18:39
by R6-freak
effektanlegg og stør dyse vil vel gi rundt 24 hk?
Re: Honda CBR vs. Honda NSR
Posted: 19 Oct 2008 21:50
by emilchr
Jeg skal jo ha det så lovlig som mulig da, så tror ikke jeg kommer til å skaffe meg et effektannlegg med det samme.
Re: Honda CBR vs. Honda NSR
Posted: 19 Oct 2008 21:53
by emilchr
det jeg egentlig ville ha svar på var om du kan kjøre nsr som lovlig mellomtung sykkel?
Re: Honda CBR vs. Honda NSR
Posted: 19 Oct 2008 21:57
by Speedy Gonzales
inunf wrote:Et effektanlegg til en 2t er selvsagt hele ekspansjonskammeret. Og JA, det er en veldig merkbar forskjell siden den originale potta er plombert.
Bytter du hele kan eg være enig, og HVIS du får motoren til å gå rett.
Re: Honda CBR vs. Honda NSR
Posted: 19 Oct 2008 22:47
by inunf
emilchr wrote:det jeg egentlig ville ha svar på var om du kan kjøre nsr som lovlig mellomtung sykkel?
Det er helt sikkert mulig, men tviler sterkt på at det er vits i. Er sannsynligvis mye jobb for å få det godkjent, og hva når du skal selge den? Er neppe det letteste å selge...
@ Speedy 2: Nja. Man må selvsagt bytte til en større dyse for å unngå skjæring, men faktum er at man kan skru på et effektanlegg og få 10 hk til, uten noen andre endringer. Husk på at dette er en 125 cc totakter som er PLOMBERT i det originale ekspansjonskammeret. Det er et så dårlig oppsett originalt at nesten hva som helst er bedre.
Re: Honda CBR vs. Honda NSR
Posted: 19 Oct 2008 22:53
by Speedy Gonzales
inunf wrote:emilchr wrote:det jeg egentlig ville ha svar på var om du kan kjøre nsr som lovlig mellomtung sykkel?
Det er helt sikkert mulig, men tviler sterkt på at det er vits i. Er sannsynligvis mye jobb for å få det godkjent, og hva når du skal selge den? Er neppe det letteste å selge...
@ Speedy 2: Nja. Man må selvsagt bytte til en større dyse for å unngå skjæring, men faktum er at man kan skru på et effektanlegg og få 10 hk til, uten noen andre endringer. Husk på at dette er en 125 cc totakter som er PLOMBERT i det originale ekspansjonskammeret. Det er et så dårlig oppsett originalt at nesten hva som helst er bedre.
Høres jo ganske utrolig ut at du får så mye mer guff bare ved å minske motstanden, men dette har vel dere mer peiling på enn meg på desse syklene så skal ikkje si for mye

Re: Honda CBR vs. Honda NSR
Posted: 19 Oct 2008 23:03
by mekkern
neida...er ikke motstanden som gjør dette... et ekspansjonskammer virker med trykkbølger.. når du er "on the pipe" så suger det ut frisk blanding fra sylinderen og skyver det tilbake rett før eksosporten stenger-litt "turbo"effekt kan man si forenklet.
en megafon på 4t funker med å suge ut eksos men uten å skyve noe tilbake..
felles for begge er at dette må avstemmes til motoropsett og turtall
Re: Honda CBR vs. Honda NSR
Posted: 20 Oct 2008 16:25
by Nsr-Lover
Bonnis wrote:emilchr wrote:har hørt mye om at Honda NSR er veldig trimmbar. Er det mulig å kjøre den som mellomtung fulleffekt 34hk? åltsa trimmet fra 15hk.
Veldig trimbar er den ikke, men med et effektanlegg vil du bli greit fornøyd. Utrimmet vil CBR og NSR ligge ca likt.
For å si det sånn, min nsr går i litt over 200. Det er alt du trenger å vite. Valget er enkelt! Uff... Du skuffer meg virkelig.