overføring fra digitalt videokamera til pc

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
medic1136
MC: yamaha MT09 SP 2023 model

overføring fra digitalt videokamera til pc

Post by medic1136 »

har kjøpt meg mitt første digitale videokamera, med kasett. finner ikke ut av hvordan jeg får overført filmen fra kameraet til pc, noen som kan hjelpe meg?? trenger jeg minnekort for å gjøre det. eller er det noe annet som må til??

kamera er et panasonic nv-gs21
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Tja, les bruksanvisningen :)

Kjenner ikke dette kameraet, men som regel må du først legge inn drivere, og antagelig så følger det med et redigeringsprogram, det bør jo også legges inn. Så kobler du til kameraet, stiller det inn på overføring til pc (her kommer bruksanvisningen inn), nå skal pc-en detektere kameraet og du kan overføre filmen via redigeringsprogrammet du la inn. Filmen tar mye plass, så pass på at du har god plass på harddisken...
medic1136

Post by medic1136 »

hadde det bare vært så enkelt. driverene ligger på xp så det fulgte ikke med noen cd. det står også i bruksanvisningen, som ikke sier noe om hvordan jeg får overført filmen til pc. Det er det som er så frustrerende.
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Har du xp på pc'en? Og en kabel med USB-plugg som følger med kameraet? Da er jeg nesten sikker på at det bare er å koble sammen,og la windows gjøre resten. Det var sånn med det digitale speilreflekskameraet mitt. Et Nikon D70. Det skal ikke være skrudd på under overføring av bilder.
Men det behøver ikke fungere sånn,for alt jeg vet. Men gjør det,så kommer det en veiviser opp.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Skaff deg Pinnacle Studio 9 og plugg i overføringskabel(det fulgte vel med ?) Så er det bare å overføre og redigere der. Helt ok program :) Lasta det ned jeg for slike program er dyre :? Eller så har jo Adobe litt snacks :wink:
medic1136

Post by medic1136 »

trenger jeg minne kort for å få til ovrføringen, eller holder det med tapen?
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Tapen burde duge,tror jeg. Prøv!
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
medic1136

Post by medic1136 »

holder på å laste ned Pinnacle Studio 9 nå så får jeg se hva som skjer i morgen. håper det går.
Magus Perdé

Post by Magus Perdé »

Drit i USB-kabel, kjøp deg en firewire kabel til noen hundrelapper. Pinnacle 9 finner da kameraet med en gang, mens USB kan være knotete.
Pass på at du har inngang til firewire på PC'en din. Overføring går også lynhurtig med firewire kontra USB som snegler seg avgårde.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det funker med bare tapen, men som sagt så må du bruke en overføringskabel som SKAL følge med slike kameraer.
Blir litt vanskelig å stappe tapen inn i maskina :lol:
rerell

Post by rerell »

Det mesta är sagt. Använd Firewire mellan kameran och PCn. Koppla ihop och slå på kameran (player mode), så ska PCn hitta kameran och kommer förmodligen fråga dig vad du vill göra. Har du t.ex. Pinnacle installerat kommer det troligtvis upp som ett alternativ. Annars kan du starta Pinnacle först, gå till Capture Mode och Setup för att hitta DV-enheten (kameran). Sen är det bara välja kvalitet osv och Start Capture. Filmen läses in direkt fran kameran (tapen) till den plats på hårddisken som du har valt. När det är klart går du till Edit Mode i Pinnacle och börjar leka. Lycka till!
medic1136

Post by medic1136 »

fant ut av det til slutt. alle programmene jeg trenger ligger på xp. både redigeringsprogrammet og alle driverene :oops:
rerell

Post by rerell »

Vilket redigeringsprogram? Windows Movie Maker? Det är ingen höjdare direkt...
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Just det... Triste greier :smt108
medic1136

Post by medic1136 »

jepp er det windows moviemaker som jeg må bruke til å laste ned til pc, etter det så må jeg bare se om jeg finner et som støtter fil typen som jeg da sitter med.
Post Reply