Bensinforbruk ,veldig overrasket.

Prat om tung MC.
TheDuke2

Bensinforbruk ,veldig overrasket.

Post by TheDuke2 »

Jeg var på en litt lenger tur til Sverige på Tirsdag. For alle som lurer på hvilken sykkel jeg kjører så kjører jeg en KTM Duke 2 på 625cc med ca 60hk . Sykkelen har fått fjernet plomber i pottene (bråker en del) ,og satt på ett KTM tuning kit(y-rør og dysesett).
Når vi skulle hjem fra Sverige så tenkte jeg å måle bensinforbruket så jeg nullstilte turtelleren og fylte tanken.
Jeg ble veldig overrasket da jeg kom hjem og regnet ut bensinforbruket på sykkelen ,det lå på 0.43 liter mila. Trodde virkelig en 1-dunker på 625cc skulle bruke mye mer enn det.
Kriss

Post by Kriss »

Jeg blei også utrolg overasket over forbruket på min sykkel. (er jo vant med forbruket på en Impreza GT) trodde at det kom til å bruke mye mer enn det gjør. men er godt at man blir positivt overasket over noe her i livet også...hehe
Ride the winds of change.
06 GSXR 1000
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Ducatien min greier seg med 0,5 på mila på slik kjøring jeg bruker den til. Kan også få den til å bruke mer,og litt mindre. DR-Z nøyer seg med 0,3..
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar

Post by Jalmar »

Gamle Blå ville ha 0,75 før jeg overhalte forgasserne, og 0,5 etterpå. Riktig innstilling på tenning og forgassere er gull verdt.

Lizzie har under innkjøringa liggi på mellom 0,4 og 0,5
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Selv bruker jeg opp tanken min på 17 liter på en dag. Og da er det snakk om småkjøring og slikt i nærmiljøet. Blir selvsagt en del mil, men det overrasker meg hver gang jeg må fylle :?
Jalmar

Post by Jalmar »

Egentlig bruker disse motorsyklene veldig mye bensin sett i forhold til en bil. En normal småbil i dag går på mellom 0,5 og 0,6 på blanda kjøring, og en småbil veier jo nærmere tonnet. Sett i forhold til det, har ikke mc-fabrikkene mye å skryte av. :shock:
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Jalmar wrote:Egentlig bruker disse motorsyklene veldig mye bensin sett i forhold til en bil. En normal småbil i dag går på mellom 0,5 og 0,6 på blanda kjøring, og en småbil veier jo nærmere tonnet. Sett i forhold til det, har ikke mc-fabrikkene mye å skryte av. :shock:
Det er jo mer effekt det går i ville jeg tro, vekten er jo i ugangspunktet irrelevant (dvs du kan jo slippe undre med å bruke mindre effekt med et lettere kjøretøy også). Og MCer har jo også ulempen at de ikke kan benytte seg av stort slagvolum for å få effekten opp, og det er den mest bensinøkonomiske(?) måten å gjøre det på.

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nå har jeg en sykkel med ett stykk stor sylinder og jeg kjører på høye turtall(for denne type sykkel), og motoren er ikke akkurat i toppform for å si det sånn. Så, selvsagt skjønner jeg hvorfor den bruker en del. En vanlig personbil kjører på slowass turtall og kjører økonomisk rett og slett.
Ligger veldig ofte mellom 5 og 6k rpm og 4.5k er cruising. Kan desverre ikke(for egen del) dra ut noe mer fordi mine clutchlameller har tatt kvelden. Denne sykkelen har sitt arbeidsområde mellom 4-6k rpm så når jeg i tillegg ligger over middels til vanlig så vil den jo sluke litt suppe.
Kosh

Post by Kosh »

Hadde BMW 650 endunker før, den brukte ca 0,38 på landeveiskjøring.
V4 fun
Jalmar

Post by Jalmar »

ATWindsor wrote:
Jalmar wrote:Egentlig bruker disse motorsyklene veldig mye bensin sett i forhold til en bil. En normal småbil i dag går på mellom 0,5 og 0,6 på blanda kjøring, og en småbil veier jo nærmere tonnet. Sett i forhold til det, har ikke mc-fabrikkene mye å skryte av. :shock:
Det er jo mer effekt det går i ville jeg tro, vekten er jo i ugangspunktet irrelevant (dvs du kan jo slippe undre med å bruke mindre effekt med et lettere kjøretøy også). Og MCer har jo også ulempen at de ikke kan benytte seg av stort slagvolum for å få effekten opp, og det er den mest bensinøkonomiske(?) måten å gjøre det på.

AtW
Jeg tror ikke det er effekten det går på. Når man kjører en normal tur med en mc bruker man ikke effekten fullt ut uansett. Og det vil kreve mer energi å flytte ett tonn enn 200 kg. Og vekt er i høyeste grad relevant for energiforbruk. Dessuten vil en bil ha større luftmotstand enn en mc.
Men kanksje Gixxer er inne på noe vesentlig. At en mc-motor går på høyere turtall kan være en forklaring. Og kanskje også blandingsforhold på drivstoffet. En mc-motor går på rimelig feit blanding i forhold til en bilmotor.
På bil er det jo også viktig med riktig motor i vanlig trafikk. For liten motor vil i praksis si høyere energiforbruk fordi man da må stå oppreist på gasspedalen hele tiden, mens en større motor ville dra lasset mer økonomisk.
Jeg tror rett og slett at mc-fabrikkene ikke bryr seg om å styre mc-motorene optimalt for mest økonomisk kjøring, mens det er noe av det viktigste for en bilfabrikk.
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Jalmar wrote:
ATWindsor wrote:

AtW
Jeg tror ikke det er effekten det går på. Når man kjører en normal tur med en mc bruker man ikke effekten fullt ut uansett. Og det vil kreve mer energi å flytte ett tonn enn 200 kg. Og vekt er i høyeste grad relevant for energiforbruk. Dessuten vil en bil ha større luftmotstand enn en mc.
Men kanksje Gixxer er inne på noe vesentlig. At en mc-motor går på høyere turtall kan være en forklaring. Og kanskje også blandingsforhold på drivstoffet. En mc-motor går på rimelig feit blanding i forhold til en bilmotor.
På bil er det jo også viktig med riktig motor i vanlig trafikk. For liten motor vil i praksis si høyere energiforbruk fordi man da må stå oppreist på gasspedalen hele tiden, mens en større motor ville dra lasset mer økonomisk.
Jeg tror rett og slett at mc-fabrikkene ikke bryr seg om å styre mc-motorene optimalt for mest økonomisk kjøring, mens det er noe av det viktigste for en bilfabrikk.
Vel, jeg skrev det kanskje fra et litt fysikk-teoretisk synsvinkel, men det er egentlig are to ting som bestemmer bensinforbruket, effekten og hvordan man produserer denne. Denne effekten kan man bruke til hva man vil (voldsom aks, eller flytte noe tungt).

Men som du sier, flere ting får en til å bruke effekt, tunge ting trenger mer effekt for å utføre den samme bevegelsen, men samtidig så er det nok adskillig mer rykkete kjøring på mc enn på bil. Vindmotstanden er jeg usikker på om er så veldig mye mindre på mc, sikkert endel, men mc har ganske lam toppfart i forhold til aks, noe som tyder på luftmotstanden ihvertfall er mye nærmere biler enn vekten er.

Og så til hvordan denne effekten produserers, motorer med stort slagvolum og lavt turtall er vel mer beinsingjerrige ja, desverre er det jo slik på mc at man ikek har plass til en stor motor, så man har høyt turtall istedet. (om man vil kalle det en for liten motor). Noe som ikek er like bensinøkonomisk. Men det er nok som du sier, bensinøkonomi er nok neppe prioritert på mc, folk flest(?) kjører MC fordi det er gøy, mange kjører bil fordi det er ett nytteredskap.

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Likegyldig av vekt, så har de "vanlige" MC motorene mye mindre kubikk enn en standard bilmotor. Altså, angående toppfart så går en sykkel lengre pga tre ting. Vekt, effekt og vindmotstand. Vindmotstand kan ingen argumentere imot. Formel 1 sier jeg bare. Snakk med dem om du vil ha et svar, for dette er hva som avgjør de små tallene. En R-sykkel kan ha den drevingen den har pga vekten først av alt, enkelt og greit. Toppfarten til R-sykler har en limit pga motorvolum og selvsagt også hk. Alt har sine begrensninger. Slik er det bare. En 600 R utnytter seg jo av rpm mainly og det avgjør jo toppeffekten på en slik sykkel. Alle sykler til sine formål :wink:
Sirupsnapp

Post by Sirupsnapp »

Dette er sikkert riktig plass å spørre om noe jeg funderte på tidligere i dag.

Hvor mye bensin blir forbrent i en, tja 1200cc per omdreining, kontra f.ex 600 og 50cc. :?:
Rape me if I'm wrong - Hakuna Matata

Rieju Spike 2004mod til salgs med Tecnigas eff. anlegg, turtallsperre og drevsett. 18tusen. PM for mer ønskelig info =)
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:Likegyldig av vekt, så har de "vanlige" MC motorene mye mindre kubikk enn en standard bilmotor. Altså, angående toppfart så går en sykkel lengre pga tre ting. Vekt, effekt og vindmotstand. Vindmotstand kan ingen argumentere imot. Formel 1 sier jeg bare. Snakk med dem om du vil ha et svar, for dette er hva som avgjør de små tallene. En R-sykkel kan ha den drevingen den har pga vekten først av alt, enkelt og greit. Toppfarten til R-sykler har en limit pga motorvolum og selvsagt også hk. Alt har sine begrensninger. Slik er det bare. En 600 R utnytter seg jo av rpm mainly og det avgjør jo toppeffekten på en slik sykkel. Alle sykler til sine formål :wink:
En sykkel har for det første ikke særlig god toppfart, sammenliknet med aks, faktisk ganske elendig, bilder med tilsvarnde aks som en mc som går kanksje i 250 har jo toppfart på nærmere 400(?), for det andre er vekt totalt irrelevant for toppfart, kun vindmotstand og effekt teller (neglisjerer rullemotstand, da den er noenlunde konstant og liten). For det tredje har formel1-biler som hovedregel mye vindmotstand, downforce er på de fleste baner mye viktigere en en luftmotstand, og prisen du betaler for høy downforce er mye luftmotstand.

AtW
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Sirupsnapp wrote:Dette er sikkert riktig plass å spørre om noe jeg funderte på tidligere i dag.

Hvor mye bensin blir forbrent i en, tja 1200cc per omdreining, kontra f.ex 600 og 50cc. :?:
Det sprøs jo hvor mye man vrir på gassen osv, men som en hovedregel (som ikke alltid gjelder), så vil en motor med større kubikk forbrenne mindre per utviklet effekt (seg hvilke motorer man har i kjøretøy der drivstofføkonomi er viktig, store dieselmotorer med mange gir som går på lavt turtall).

AtW
Post Reply