Bensinforbruk ,veldig overrasket.

Prat om tung MC.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Guido Brasletti wrote:
ATWindsor wrote: Og den 1 HKen sier jo lite når man ikke vet hvilken hastighet det er, tror neppe du går ned i 1.5 HK for en 2.5 HK moped i 40...
AtW
Sykkel/fører på 275 kg i 120km/h...

Og disregard det med frontareal i eksemplet over. CD/CW-verdier ER beregnet pr. frontareal, slik at dette er direkte sammenlignbare tall...

De beste gatesyklene aerodynamisk ligger rundt 0,6, en rs125 på 0,65...
Dette sammenlignet med en vanlig moderne familiebil som ligger rundt 0,6. Sportsbiler verdt navnet ligger som regel under 0,3 og det kompenserer for MYE Hk i høy fart, i og med at luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten...
Ja, jeg skjønner at det blir utregnet per frontareal, men jeg vet hverken frontarealet til en bil, eller til en MC, tallene sier ikke like mye uten å vite dette, så jeg lurte på om du hadde noen tall på dette også.

AtW
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Bensinforbruk ,veldig overrasket.

Post by Dominator »

TheDuke2 wrote:Jeg var på en litt lenger tur til Sverige på Tirsdag. For alle som lurer på hvilken sykkel jeg kjører så kjører jeg en KTM Duke 2 på 625cc med ca 60hk . Sykkelen har fått fjernet plomber i pottene (bråker en del) ,og satt på ett KTM tuning kit(y-rør og dysesett).
Når vi skulle hjem fra Sverige så tenkte jeg å måle bensinforbruket så jeg nullstilte turtelleren og fylte tanken.
Jeg ble veldig overrasket da jeg kom hjem og regnet ut bensinforbruket på sykkelen ,det lå på 0.43 liter mila. Trodde virkelig en 1-dunker på 625cc skulle bruke mye mer enn det.
Min gamle endunker Honda 650cc gikk på 0,45l/mil da jeg kjøpte den og 0,5l/mil da jeg solgte den. Burde vel hatt litt forgasserjustering på slutten ja.

Til sammenligning vil min ZZR ha 0,41l/mil på langkjøring og 0,45l/mil på blandet kjøring.
User avatar
mafia on 50cc
Posts: 37
Joined: 02 May 2005 23:43
Location: sandefjord

Post by mafia on 50cc »

dere som sier alt har med vekt og luftmotstand å gjøre... en 2 liters bilmotor på 100 hester og totalvekt på bilen er 1,6 tonn så er forbruket lavere en på en trimmet moped som veier 100 kg.

har du en godt trimmet moped så ligger forbruker på 0,7 - 1,1 på mila , er ganske sykt å tenke på egentlig da bilen veier mer,har mye mer rullemotstand , vanvitig mange mer hester og kubikk
Nå : racing mopp
Før :chopper mopp
Før :scooter
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nei det er ikke vanskelig å tenke seg. En vanlig familiebil bare tusler rundt i trafikken og kjører økonomisk. En blodtrimma sak som fiser opp og ned gjennom alle gir på null komma svisj bruker mer bens enkelt og greit. Man tyner alt man kan ut av en knøttliten motor. Hadde man tynt alt man kunne ut av den familiebilen så hadde nok den brukt adskillig flere litre per mil.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

mafia on 50cc wrote:dere som sier alt har med vekt og luftmotstand å gjøre... en 2 liters bilmotor på 100 hester og totalvekt på bilen er 1,6 tonn så er forbruket lavere en på en trimmet moped som veier 100 kg.

har du en godt trimmet moped så ligger forbruker på 0,7 - 1,1 på mila , er ganske sykt å tenke på egentlig da bilen veier mer,har mye mer rullemotstand , vanvitig mange mer hester og kubikk
Enkle trimmede totaksmotorer er jo enormt lite drivstofføkonomiske, det kastes inn masse drivstoff som ikke brukes.

AtW
User avatar
mafia on 50cc
Posts: 37
Joined: 02 May 2005 23:43
Location: sandefjord

Post by mafia on 50cc »

ja bensin og oljeblandingen brukes jo for å kjøle og smøre motoren og imotsetning til en 4takter så bruker ikke 2 takter olje på nytt så drypper olje ut av potta mi.

så er egentlig meget uøkonomisk i drift med tanke på olje og bensin og de forrurenser masse. men 4takter på mopp er no jævla søppel har jeg erfart
Nå : racing mopp
Før :chopper mopp
Før :scooter
Norris
Posts: 153
Joined: 16 May 2005 15:59
Location: oslo

Post by Norris »

Hadde en honda hornet,kom cirka 23 mil på 16 liter på lang kjøring,syns den var ganske ille tørst
2001 vRak6
User avatar
ninja-mannen(c)
Posts: 203
Joined: 27 Apr 2005 20:23
MC: Kawasaki ZX6-R `03
Location: Westcoast
Contact:

Post by ninja-mannen(c) »

Honda`er er ofte tørste virker det som(ref. utallige tester)
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Min fetter kjøpte en ny Honda VFR800 i -99. Vi kjørte Oslo-Kragerø t/r og forbruket på sykkelen hans lå på 0,8l/mil, overraskende mye etter min mening. Spesielt siden dette var pen langkjøring. Mulig det kunne ha noe med innkjøringsfasen på motoren å gjøre. (?) :roll:
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Kan nok være at motorene bruker litt mer under innkjøring. Jeg ser på min Z750S at bensinforbruker nå har stabilisert seg på ca. 0,45 og det er lavere enn før. Den har nå gått i underkant av 2000 km. Det kan selvfølgelig også være at justeringen på første servicen har hatt en innvirkning.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Weezer
Posts: 407
Joined: 02 Jun 2005 23:41
MC: Monster S2R800 - 07
Location: Fosen

Post by Weezer »

Lenge siden jeg har vært innom her :roll:

VZ'en min (800ccm) bruker ned mot 0,41 på mila. Da er det snakk om fin-finkjøring. Har allikevel aldri vært over 0,6.
Dette er en sykkel uten noen form for aerodynamiske dippedutter.
Heller ikke ikke elektronisk innsprøytning.

Noen av dere snakket litt om hastigheter opp mot 300 km/t og hvor mye effekt som skulle til for å holde en slik fart.
Da er det jo interessant å leke seg med tanken på hva den motstanden egentlig gjør med sykkelen.
Tviler på at en sykkel er så veldig stabil i sånne hastigheter.
En eller annen plass på sykkelen er det jo nødt å røske og rive litt.

Det var nettopp dårlig aerodynamikk som gjorde at første utgavene av Lamborghini Miura mistet "fotfestet" på framhjulene i hastigheter over 250 km/t.
A motorbike is an engine you can sit on
Post Reply