Yamaha FJR1300 vs. Honda ST1300

Prat om tung MC.
Cartman

Yamaha FJR1300 vs. Honda ST1300

Post by Cartman »

Kom over en grei artikkel i Aftenposten (Link)
JON FREDHEIM og TROND HANSEN wrote: Tvekamp i lett tungvekt
De har mye felles og er bygget til samme formål. Vi har prøvekjørt touring-modellene Yamaha FJR 1300 og Honda ST 1300.

Både Yamaha og Honda har lange tradisjoner innenfor sportstouring-segmentet. Yamaha FJ1100, som senere vokste til å bli FJ1200, var en seiglivet modell som det fortsatt ruller mange av på veiene. Honda overtok med ST100 Pan European som ble et ikon blant milslukerne med en unik kombinasjon av kraft, komfort og kjøreegenskaper.Da Yamaha lanserte FJR1300 i 2001 ble Honda distansert i utviklingen, men allerede året etter svarte de med å presentere ST1300 Pan European. Vi har prøvd 2005-modellene av begge på en tur av det slaget de er ment å brukes til. Med passasjerer og full bagasje fra Drøbak sør for Oslo, til Eidfjord innerst i Hardangerfjorden - og tilbake igjen. Her fikk motorsyklene vist hva de duger til på alt fra motorvei til krokete fjellveier. Været bød dessuten på alle fire årstider i løpet av de tre dagene, noe som gav interessante erfaringer.

Samme konsept
Både Yamahaen og Hondaen er bygget over det samme konseptet: Sterke, firesylindret motorer på 1300 kubikk, med balanseaksler, fem gear, kardangdrift, ABS-bremser, et romslig aluminiumchassis med god plass til fører og passasjer og med kåpeglass som kan heves og senkes elektrisk med en knapp på styret. Kjøreegenskapene er tilpasset behovet til de som ønsker å kombinere kjøreglede og komfort, og som liker å ha krefter å øse av. Hondaen er den tyngste av de to. Allikevel føles det ikke slik. På grunn av lavt tyngdepunkt, kortere akselavstand og kortere etterløp i styregeometrien, er den lettmanøvrert og kvikkstyrt. Den blir likevel ikke nervøs under kjapp svingkjøring på ujevn vei, men mangler noe av sportsmaskinpreget som FJR1300 har. Yamahaen kommer til sin rett når kjøringen blir inspirert, og selv med passasjer er den en fornøyelse å kjøre når svingene kommer raskt og tett. På begge syklene er sittestillingen oppreist, men på Hondaen er styret lengst tilbaketrukket og gir litt "scooter"-følelse. Begge har støpte aluminium-styrer uten justeringsmuligheter, og særlig Honda-styret har en vinkel som kan bli litt slitsomt for håndleddene.

Trøkk i motoren
FJR1300 har en firesylindret motor som på klassisk, japansk manér har sylindrene på rekke på tvers i rammen. Hele 145 hestekrefter skal den yte, men da er de målt på veivakselen. På grunn av kardangdriften må kreftene endre retning nitti grader hele to ganger før de når bakhjulet, derfor går det noen hester tapt under veis. Men det er effekt i massevis allikevel. Motorkarakteristikken er snill, men sterk i den nedre delen av turtallsregisteret. Når turtallet kryper over seks tusen begynner det å skje ting: Sykkelen endrer karakter fra snill tur-bamse til sint sportssykkel.Det er i motoren den største forskjellen finnes mellom de to. ST1300 har veivakselen på langs i rammen og de fire sylindrene i V-form. Dette konseptet passer godt til kardangdrift, og er en videre utvikling fra den gamle ST1100-modellen. Motoren har et markert bunndrag, som fortsetter gjennom hele turtallsområdet uten "hull" eller effekt-topper. Den mangler Yamahaens toppeffekt, men har kreftene der de trengs. Forbikjøringer i norske hastigheter gjøres makelig uten at det er nødvendig med nedgearing.Det som irriterer hos ST";en, er at den er vanskelig å kjøre jevnt i lave hastigheter. Motoren kutter når gassen slås av og kommer tilbake med et rykk ved pådrag, og dette forsterkes av at det er en merkbar slakk i drivlinjen. Det er mulig at vårt testeksemplar var dårlig justert, men en annen ST1300-kjører vi traff bekreftet dette:- Du må venne deg til den! Etter noen titall mil gikk det bedre, men sammenliknet med FJR";ens helt jevne effektlevering fra tomgang, var det stor forskjell.Bensinforbruket var nesten likt under turen vår: FJR";en brukte 0.59 liter på mila og ST";en 0.61, noe som er høyst akseptabelt på en tur med fullt lass, mange akselerasjoner og mye bakkeklatring.

Komfortable i kulda
Over Hardangervidda kan det være kaldt. Bare Hondaen har et instrument som viser utetemperaturen, og det sitter til og med slik at passasjeren kan se det. Bak de høye kåpeglassene var det overraskende lunt og godt så lenge det ikke var nedbør. I regnet var det ikke mulig å se gjennom glassene, og vi trykket på høydereguleringsknappen for å kunne se over kanten. Yamaha";ens glass kunne senkes så mye at fartsvinden holdt hjelmvisiret rent for regndråper, mens det ble en ubehagelig turbulens bak glasset på Hondaen, noe som førte til at vannet samlet seg på visiret og vi måtte tørke med fingeren hele tiden. Kåpeglasset kunne rett og slett ikke senkes tilstrekkelig, selv om vi forsøkte å strekke på halsen. For en høy fører (selv er vi 1.71 og 1.78cm) er det muligens bedre.Når det gjelder komforten, hadde også passasjerene synspunkter. Våre damer satt komfortabelt på begge syklene. Det ble minus i boken for Hondaens glatte setetrekk som gjorde at man gled forover under bremsing. Sittestillingen er nokså lik på de to syklene, men det var enighet om at passasjerhåndtakene var best utformet på ST1300.

Godt utstyrt
Begge har sidekofferter som standardutstyr. Yamaha-bagene rommer 30 liter hver. Hondaens er på 35 liter, og designet som en del av sykkelen. Uten bagasjeutstyr ser ST";en amputert ut (man får deksler som kan settes på når veskene ikke er montert), mens FJR";en får en mer mer sporty look.På ett område er Pan European helt suverén: Speilene, som er integrert i kåpen, er genialt utformet. De er plassert slik at de gir en meget god vindbeskyttelse for førerens hender samtidig som er gir veldig god sikt bakover. Plasseringen gjør at også passasjeren kan se i dem. FJR1300 har tradisjonelt monterte speil på to stilker på hver side oppe på kåpen. De er heller ikke dårlige, men sikten hemmes noe av førerens skuldre.Instrumenteringen er god, med all nødvendig informasjon inkludert klokke og bensinmåler. Honda er vinneren. Den har de mest lettleste instumentene, og ikke minst den tidligere nevnte utetemperaturmåleren.Begge syklene har ypperlige bremser. ST1100 har et system med integrert for- og bakbrems som passer godt på en sykkel av denne typen.

Konklusjon
Både Honda ST1300 og Yamaha FJR1300 er sportstouringsykler av ypperste klasse. Begge har et solid rykte for høy kvalitetet, og de byr byr på rikelig med komfort og kjøreglede. Når valget står mellom hvilken av de to man skal velge, er det personlig smak som avgjør. Merketilhørigheten til enten Honda eller Yamaha vil nok for mange være avgjørende, men på papiret er det Yamahaen som gir mest motorsykkel for pengene. FJR1300 har flest hester og lavest pris, men det er ikke sikkert at det er tilstrekkelig for en Honda-mann til å skifte merke.
Tekniske data Honda ST1100
Motor: Firesylindret V-motor 90º. 4-takt. Væskekjølt. DOHC 16V. Elektronisk bensininnsprøytning.

Kompresjon: 10,8:1

Boring og slaglengde: 78,0 x 66,0 mm.

Sylindervolum: 1261 cc

Effekt: 93 kW (126 hk) v/8000 o/min.

Dreiemoment: 125 Nm v/6000 o/min.

Transmisjon: 5-trinns gearkasse. Våt flerplateclutch. Kardang

Chassis: Aluminium ramme

Fjæring foran: Teleskopgaffel m/45 mm gaffelben. 117 mm fjæringsvei

Fjæring bak: Aluminium svingarm og én støtdemper med justerbar fjæring og returdemping. 120 mm fjæringsvei

Bremser: Foran: To 310 mm skiver og kalipere m/tre stempler. Bak: En 316 mm skive og kaliper m/tre stempler. og ABS

Felger: Aluminium Honda kombinertbremser

Dekkdimensjon: 120/70ZR18 foran, 170/60ZR18 bak

Vekt: 289kg.

Mål: Akselavstand: 1490 mm. Lengde: 2270 mm. Bredde: 860 mm. Setehøyde: 790 mm, +/- 15 mm.

Tankvolum: 29 liter, inkludert 5 liter reserve

Toppfart: 225 km/t.

Farger: Rød, sølv, blå.

Pris: Kr. 249.000,-
Tekniske data Yamaha FJR1300
Motor: Firesylindret rekkemotor. 4-takt. Væskekjølt. DOHC 16V. Elektronisk bensininnsprøytning.

Kompresjon: 10,8:1

Boring og slaglengde: 79,0 x 66,2 mm.

Sylindervolum: 1298 cc

Effekt: 105,5 kW (145 hk) v/8000 o/min.

Dreiemoment: 134 Nm v/7000 o/min.

Transmisjon: 5-trinns gearkasse. Kardangdrift

Chassis: Aluminium ramme

Fjæring foran: Teleskopgaffel m/48 mm gaffelben og justerbar fjæring og demping. 135 mm fjæringsvei.

Fjæring bak: Aluminium svingarm og én støtdemper m/ justerbar fjæring og demping. 125 mm fjæringsvei.

Bremser: Foran: To 320 mm skiver og kalipere m/fire stempler. Bak: En 282 mm skive og kaliper m/to stempler. ABS

Felger: Aluminiumfelger. 3.50x17 foran, 5.50x17 bak

Dekkdimensjon: 120/70ZR17 foran, 180/55ZR17 bak

Vekt: 276 kg

Mål: Akselavstand: 1515 mm. Lengde: 2195 mm. Bredde: 758 mm. Setehøyde: 805 mm.

Tankvolum: 25 liter, inkludert 5 liter reserve

Toppfart: 250 km/t.

Farger: Sølv/blå, blå, sølv

Pris: Kr. 224.500,-
Kosh

Post by Kosh »

Tror du bør være litt forsiktig med å kopiere hele artikler fra aviser. Å kalle dem sportstouring synes jeg forøvrig blir litt drøyt. Selv om de har endel hk, og er nokså aerodynamiske, er de i tyngste laget.
V4 fun
Cartman

Post by Cartman »

Mulig det, men forsøker ikke å late som om jeg skrev dette her, sier klart ifra hvem og hvor.. men takker for tips.

Følte at den kunne være nyttig for andre å lese, og all ære til aviser som faktisk skriver om motorsykler ... flere som skrev før men som har kuttet det ut (for lite marked kanskje?)
MC-fantom

Post by MC-fantom »

Synes dette var interessant og ser ingen betenkeligheter med å publisere slike artikler på denne måten. Takker så mye. Selv valgte jeg FJR.
Hva er best? FJR 1300 så klart
R

Post by R »

Det er ikke forbudt å sitere, enten om det er en hel artikkel eller kun brudstykker. Tviler på at aftenposten bryr seg i det hele tatt, særlig med tanke på at artikkelen ligger gratis tilgjengelig for alle.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kosh wrote:Tror du bør være litt forsiktig med å kopiere hele artikler fra aviser.
Man har sin fulle rett til å kopiere det man måtte ønske om man bare henviser til stedet man har kopiert det fra(dvs med en link).
Cartman

Post by Cartman »

MC-fantom wrote:Synes dette var interessant og ser ingen betenkeligheter med å publisere slike artikler på denne måten. Takker så mye. Selv valgte jeg FJR.
Kjekt å høre :D
Synes selv det er kjekt å lese slike tester, og det er påfallende hvor like syklene egentlig er (i ytelse, komfor osv)..

Ellers synes jeg det er helt ok at Kosh gir en advarsel om han mener dette er på kanten :) er bare litt uenig med han ;)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ville selv valgt Yamaha i dette tilfellet. Liker ikke Pan European :wink:
Kosh

Post by Kosh »

Gixxerman wrote:Man har sin fulle rett til å kopiere det man måtte ønske om man bare henviser til stedet man har kopiert det fra(dvs med en link).
Om dette stemte, ville det funnets nettaviser som gjorde det. I stedet må de skrive sine egne artikler, som bare refererer til resultatene el. som er oppgitt i andres artikler. Det er lov til å sitere andre artikler "i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger" (det var et sitat fra Åndsverksloven, Lovdata), men det kan selvsagt bare siteres, vel, sitater. Hovedregelen er at man ikke har lov til å gjengi andres åndsverk uten tillatelse, og regelen om sitatrett (og kopiering av musikk til privat bruk) er et unntak fra hovedregelen. Det ville ikke være noen vits i å ha hovedregelen om sitatregelen satte den helt til side.

"Betenkeligheten" ved det er selvsagt at MC-Forumet kan risikere å bli bøtlagt for å la slike artikler bli liggende på nettsidene sine, eller (kanskje mer sansynlig) få en regning i posten fra rettighetshaver.
V4 fun
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Dette fikk meg til å lese litt men jeg vet ikke helt om jeg ble stort klokere - Les her og spesielt de siste to avsnittene. Det går ikke tydelig frem at man ikke kan gjøre slik Cartman gjorde med å linke til nettstedet syntes jeg. Ble litt vagt. Slik jeg ser det så kan man linke til andre sider med lovlig materiell(hvilket jeg antar at aftenposten.no publiserer :wink: ) og om man siterer det som står skrevet i artikkelen så kan man jo enten benytte linken (som er lovlig) eller man kan bare lese det her på våre sider. Er litt sent nå så jeg orker ikke drøfte lover opp og ned i mente, for de er jo skrevet slik at man skal forstå minst mulig :roll:
brap

Post by brap »

Jeg synes vi burde diskutere MC i stedet, og vurdere jussen (som ingen av oss aner noen ting om) hvis problemet dukker opp. :wink:
il4
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

brap wrote:Jeg synes vi burde diskutere MC i stedet, og vurdere jussen (som ingen av oss aner noen ting om) hvis problemet dukker opp. :wink:
Er nesten som om jeg er enig med deg der, brap. Jussen blir uansett NoName sitt problem, så den kan Gixxer ta med ham.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
jarud

Post by jarud »

Å kalle dem sportstouring synes jeg forøvrig blir litt drøyt. Selv om de har endel hk, og er nokså aerodynamiske, er de i tyngste laget.
En liten "ting".
Vekten som var oppgitt i artikkelen over ang. FJR på 276 kg er ikke tørrvekten!
-Jan Erik Arud
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Nei, 276 kg er vekt.Det er tross alt er endel.

Edit;
Bedre nå,Ranghild?
Last edited by Desmo on 11 Aug 2005 14:25, edited 1 time in total.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Er vekt en del, eller er 276 kg en del :?:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Post Reply