Artikkel om fotobokser og motorsykler

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler

Post by Guinss »

tHaWuLf wrote:
Guinss wrote: Blinker aldri når jeg kjører forbi en boks, uansett hvilken fart. Tror det har med at det er mye mindre metall på en mc enn bil. Har hørt at det er noe magnet-greier i veien. eller så er det vekta som avgjør.
Jeg har heller ikke fått en boks til å knipse, uansett hvor mye jeg "satser". Jeg og sykkelen veier nesten 350 kg til sammen, så det skal nok en del til. Man må i allefall ha langt mer metall enn det. Man må muligens opp til goldwing eller en feit og idiotisk tung Harley for å få det til :P Forrige eier påstod at fotobokser blitset når han kjørte, men det er nok ikke mulig, siden jeg ikke får det til.
hehe, ja kanskje det går med en goldwing

jeg og en kamerat kjørte i hvert vårt hjulspor en gang, samtidig forbi fotoboksen, men blinka fortsatt ikke :(
virker heller ikke å kjøre forbi en bil akkurat idet man passerer fotoboksen :-s
kjedelige greier
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler

Post by tshansen »

Alle fotobokser i norge i dag trigges ikke på vekt, men spenningen fra karosseriet eller noe slikt. Pluss at det blir tatt måling av akselavstanden. Så om du kjører 10 sykler ved siden av hverandre vil det fortsatt ikke blinke.

Det skal også sies at det ikke er lov å ha aktivt kamera i alle boksene samtidig!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler

Post by Guinss »

Nå har det seg slik at reglene for om man får bot eller ikke, ble skjerpet ifjor. Leste akkurat gjennom denne artikkelen på VG:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=540394

Et sitat fra artikkelen, synes det var relevant til denne diskusjonen:
- Andre årsaker til henleggelser av sakene kan være tekniske feil ved målingen, som for eksempel dårlig vær, dårlig bildekvalitet og at det er umulig å fastslå identiteten til føreren, sier politiinspektør i Politidirektoratet Jan M. Guttormsen..
Dette er jo et "bevis" på at man rett og slett bare kan gjemme ansiktet? eller kjøre med finlandshette, om du vil 8)

Det nevnes også at den målte akselavstanden må stemme med standarene for akkurat den bilen som blir tatt i fotoboksen. Det bekrefter jo det som LordShaft skriver om at mc ikke kan bli tatt pga. måling av akselavstanden.
User avatar
Super-blackbird
Posts: 127
Joined: 17 Jan 2009 11:47
MC: Yamaha R1
Contact:

Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler

Post by Super-blackbird »

fotobokser har vektmåler som er stillt opp til en liten bils vekt. grunnen til dette er: de gamle boksene var analoge der de måtte plukke ut filmen av boksen og fylle ¨på mer film, dermed koste mcister seg glugg ihjel og tømte boksene for film rett som det var. så derfor er det nå vektkontroll på boksene. her i kr.sand var det en fotoboks som ble ute av drift fordi mcistetene øvde seg på flotte poseringer :D
Post Reply