Page 1 of 2
Styre som "faller inn" i sving
Posted: 23 Dec 2008 02:25
by Leading Edge
Har akkurat kjøpt meg "ny" sykkel etter 20 år uten.......Føler at styret "faller inn" i sving slik at jeg må trykke ut på indre handtak for å holde en jevn kurve og balanse i sving. Føles ikke harmonisk og balansert. Kan ikke huske at det var slik på min forrige sykkel (CB750F). Noen som vet hva det kan være? Virker å være litt mer markert til den ene siden enn til den andre. Det er forresten en 96mod Honda CBR1000F.
Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 23 Dec 2008 10:57
by VFRlusa
Har vært borti at det kan være at fronten (styret) er senket litt, noe som vistnok gir lettere sving. Kanskje du kunne fått noen andre til å prøve sykkelen for å gi sin vurdering.. Ellers er det jo fint om sykkelen legger seg, litt værre om den hadde tendens til å gå rett frem

Ellers er det jo en teknikk som er fin å trene på, nettopp at du trykker på indre hendel for å tvinge fremdekket til å legge sykkelen (også kalt bl.a trykk/tråkk teknikk, trykk på hendel og tråkk på motsatt fothviler)
Det at du kan merke at det er mere markert til ene siden, tror jeg er et vanlig fenomen ( noen tar høyresvinger bedre, andre venstre)
Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 23 Dec 2008 11:20
by Galilee
Dette KAN skyldes at et hjul står skjevt, eller at hjulene ikke står på linje, spesielt med tanke på at det skjer lettere til en side enn til den andre.
Du kan sjekke selv.
- sett sykkelen på hovedstøtta
- hold en rettholt eller noe annet langt og rett inntil fram- og bakkant på bakhjulet.
- hold framhjulet rett og mål avstand til fram og bakkant på framhjulet (mot felgen), når avstand i framkant og bakkant på framhjulet er lik, står framhjulet rett. Noter dette målet.
- Gjenta for andre siden. Hvis avstanden inn til framhjulet er forskjellig, så står ikke hjulene på linje, eller bakhjulet er ikke rett.
Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 28 Dec 2008 21:46
by TageSK
Min BMW K1200GT gjorde det. Den er solgt.
Min BMW R1150GS gjør det ikke. Den blir aldri solgt.
Jeg leide en BMW R1200GS i sommer. Den gjorde det ikke.
Mine to Honda Transalp gjør det ikke.
På tide å bytte sykkel?
[TaSK]
Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 29 Dec 2008 17:39
by Asfaltkongen
Leading Edge wrote:Har akkurat kjøpt meg "ny" sykkel etter 20 år uten.......Føler at styret "faller inn" i sving slik at jeg må trykke ut på indre handtak for å holde en jevn kurve og balanse i sving. Føles ikke harmonisk og balansert. Kan ikke huske at det var slik på min forrige sykkel (CB750F). Noen som vet hva det kan være? Virker å være litt mer markert til den ene siden enn til den andre. Det er forresten en 96mod Honda CBR1000F.
Er det "nye" dekk på sykkelen? Muligens "feil" dekktype.. Noen dekk får det til å føles som om det ikke er noe motstand når man svinger.
Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 31 Dec 2008 13:42
by quantumduck
Asfaltkongen wrote:
Er det "nye" dekk på sykkelen? Muligens "feil" dekktype.. Noen dekk får det til å føles som om det ikke er noe motstand når man svinger.
Godt poeng. Kjørte med Michelin dekk en sommer, der ble framdekket slitt "spisst", mens bakdekket ble slitt normalt "flatt". Da ville gjerne sykkelen "dette ned" fra eggen på framhjulet i svingene. Det var jo tilogmed da sykkelen var ny og hadde de dekkene produsenten anbefalte.
Vanlig flat-slitt bakdekk er seff. også guffent i svinger, når du "bikker over" kanten. Så første bud er å sjekke om dekka er i orden.
Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 31 Dec 2008 16:37
by Desmo-Dude
Jeg ville også sjekka trapping.
Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 01 Jan 2009 16:35
by icemanx
quantumduck wrote:Asfaltkongen wrote:
Er det "nye" dekk på sykkelen? Muligens "feil" dekktype.. Noen dekk får det til å føles som om det ikke er noe motstand når man svinger.
Godt poeng. Kjørte med Michelin dekk en sommer, der ble framdekket slitt "spisst", mens bakdekket ble slitt normalt "flatt". Da ville gjerne sykkelen "dette ned" fra eggen på framhjulet i svingene. Det var jo tilogmed da sykkelen var ny og hadde de dekkene produsenten anbefalte.
Vanlig flat-slitt bakdekk er seff. også guffent i svinger, når du "bikker over" kanten. Så første bud er å sjekke om dekka er i orden.
bakdekket mitt er sånn at det er flatt på midten, men jeg merker ikke så mye til det.. er det farlig å kjøre på det slik eller ?
Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 01 Jan 2009 16:56
by MowZ
Du har sånne "test spor" på midten nedi spora, så hvis gummien er slitt ned så det er en jevn kant der så skal (burde) dekket byttes...
Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 03 Jan 2009 20:19
by quantumduck
icemanx wrote:
bakdekket mitt er sånn at det er flatt på midten, men jeg merker ikke så mye til det.. er det farlig å kjøre på det slik eller ?
Nope, men du får deg kanskje en positiv overraskelse når du bytter til nytt ...

Dekket slites jo langsomt, så du merker ikke stor forskjell fra dag til dag, men når du plutselig får på nytt dekk vil du sikkert merke det ... og lure på hvorfor du ikke bytta før, det gjør ihvertfall jeg...
Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 04 Jan 2009 20:27
by Leading Edge
Desmo-Dude wrote:Jeg ville også sjekka trapping.
Hva er trapping?
Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 04 Jan 2009 22:55
by MowZ
At dekket er slitt forskjellig så det får humper eller "trapper". Dette sjekker du ved å kjenne på dekket med handa, ellers merker du det godt ved bremsing at sykkelen "rister litt".
Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 05 Jan 2009 02:19
by Desmo-Dude
Trapping er som sagt før her at dekket er slitt ujevnt.Har kjørt med et fordekk som var slik,og da ville sykkelen inn i svingen og kunne være tung å få opp igjen.Dette bør ikke være noe problem å se.Ofte vil du få en markant og brå overgang fra midten av dekket,og ned på sidene av slitebanen.Kjører man med feil lufttrykk,så kan dette skje.
Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 05 Jan 2009 16:11
by MowZ
Jeg hadde også dette på min sykkel da den enda hadde fabrikksdekkene når jeg kjøpte den. Jeg merket det spesielt godt hvis jeg kjørte litt fort og tok såvidt å bremset litt, da fikk jeg en ganske merkbar risting. Men bytta dekk og da var det noe helt annet å kjøre, følte meg mye tryggere på grepet! Heller kost på deg å bytt dekk litt før du må spør du meg, er tross alt bare de få cm vi har for å holde oss på veien..
Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 05 Jan 2009 17:22
by tshansen
Det skal sies at Bridgestone sine BT020 framdekk er slik konstruert at det omtrent er umulig å unngå trapping! måten spora er freset ut av gummien på. Om det er dette dekket som står på sykkelen din kan nok dette være en årsak