Litt bil sånn om vinteren :)

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Romy
MC: Suzuki SV650s 1999. Rød som bare det!

Litt bil sånn om vinteren :)

Post by Romy »

Hei alle sammen :)

God jul :) Dette er jo ikke tiden for å farte rundt på sykkelen, så jeg har like så godt slitt ned bremsene bak på bilen min.
Spørsmålet mitt er om noen her har noen retningslinjer for skifte av bremseklosser. Jeg kjører for øvrig en VW Bora 2000 mod, og har kikket litt "inni der" etter å ha tatt av dekket, men vet ikke hva som bør skrus på og ikke. Tør ikke helt å sette igang :(

Vil så gjerne spare litt på å ta jobben selv, selvom jeg flere ganger kan vise til særdeles dårlig mekanisk innsikt, så er den stadig økende. :roll: =D>

Har lett litt på nettet og sånn, men finner ikke noe særlig å gå på :) Tenkte snart på forumet med alle de fingernemme folka!
Takker for alle svar! (Så lenge jeg ikke krasjer grunnet at bremsene ikke virker i etterkant) :-k

Romy
Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! :(
Tilgi meg!
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Re: Litt bil sånn om vinteren :)

Post by RH racing »

skifte klossene + skivene bak på boran er lett.. for å løsne caliperen må du løsne di to skruene med 13mm hode samt holde igjen med en 15mm fastnøkkel. når disse er helt ute das caliperen tilbake med skrutrekker eller no sånnt. så kn klossene vippes il side.. men det som er litt spesielt her er at du må SKRU stempelet i caliperen inn..får verktøy til dette for rundt 100kr på biltema.. funker og.. skivenepå disse bilene dunkes løs med en hammer, og vris ut til 90grader for å vippes ut av klaven til caliperen. om ikke dette går på din modell må denne klaven taes av. denne sitter som oftest med to umbrako skruer som ofter sitter j**lig hardt... puss så alle flater rene og smør opp med kobberfett og monter i motsatt rekkefølge..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Et tips hvis du vil lære litt om VWen din er å titte på forums.vwvortex.com (spesielt DIY-tråden) eller kjøpe deg en Haynes-bok å bla i.

Er forresten en sånn spesiell greie til å skru inn kalipterne på VW/Audi med hvis jeg ikke tar helt feil, pass på at du får riktig.
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

demons wrote:Er forresten en sånn spesiell greie til å skru inn kalipterne på VW/Audi med hvis jeg ikke tar helt feil, pass på at du får riktig.
som jeg sa i innlegget over 8) denne koster rundt 100,- på tema
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Post Reply