Page 1 of 1
hvit røyk
Posted: 07 Jan 2009 19:47
by gt-r
hei og lenge siden sist
har en 98 mod honda vfr-800 som har stått i en car-port i tre mnd uten og bli startet.
igår gikk jeg ut for og starte sykkelen, det gjorde den som ei klokke og den hvite røyken kom som forventet på en kald maskin.'problemet er at det stopper ikke selv med temperatur mellom 80 og 100 grader.
naboen kom innom en tur og mente at det kunne være kondens, så jeg tappet det gamle drivstoffet og fyllte i fersk bensin til topps.
det hjalp heller ikke, så fant jeg fram en flaske kondensfjerner og lot den svive en halvtime uten hell denne gangen heller.
sjekket kjølevannet og slanger til radiator, slangene var myke og det var frostveske i beholderen.
det har vært -17 de siste dagene og igår var det -10.
sykkelen er kjørt 49000 km og siste turen var en lang tur til tyskland og hjem uten noen antydninger til overnevnte.
er vel normalt at røyken gir seg slik som på biler på vinterstid?
Re: hvit røyk
Posted: 07 Jan 2009 20:57
by maelling
Jeg har hvit røyk på min når jeg fyrer opp i kaldt vær, så det er vel normalt. Har ikke latt den surre lenge nok i vinter til å se om all røyken forsvinner. I utgangspunktet ville jeg tro at den hvite røyken vil forsvinne på mc, siden det ikke er så mye som skiller bil og MC. Men, det må være noenlunde normalt om kjøleveske-nivået ikke synker på VFR'en. Synker det langsomt men sikkert, så er det skummelt. Jeg tipper det er det kalde været som gjør det, men skal sjekke hva min gjør når den blir skikkelig varm ved neste oppstart

Re: hvit røyk
Posted: 07 Jan 2009 21:44
by Dominator
Hvit røyk er helt normalt i 10 minusgrader. Jo tørrere og kaldere luft, jo mer hvit røyk. Grunnen til det er vanndamp som dannes ved forbrenningen.
Når det er sagt bør man ikke starte en sykkel i vinteropplag for å holde den "ved like". Før jeg setter bort min sykkel for vinteren bytter jeg til fersk olje og kjører den deretter god og varm før jeg stopper den. Da holder eksosanlegget driftstemperatur og du er kvitt all fuktighet. Starter og stopper du sykkelen til stadighet i vintertemperatur kan du få problemer med kondens og fuktighet i eksosrør, potter og motorblokk. Resultatet kan bli rustangrep i eksosanlegget og vann i motoroljen. Pluggene kan bli nedsotete etter mange kaldstarter. Sotet drar seg også ned i motoroljen. Derfor: Har du først startet den, ikke stopp den igjen før den har nådd driftstemperatur! Pass heller på å lade batteriet jevnlig.
En digresjon: Du kan se på kondensstripene etter fly hvordan været blir de neste dagene. Holder stripene seg lenge på himmelen er lufta svært tørr og det er sannsynlig at det fortsatt blir fint vær. Forsvinner stripene fort er lufta mer fuktig og det kan tyde på at en nedbørsfront nærmer seg.
Re: hvit røyk
Posted: 08 Jan 2009 17:42
by gt-r
takk for noen utfyllende svar. håper ikke det er pakninger eller frostspreng blokk som er årsaken...røyken er ikke helt hvit mer grå tonet, så tviler på oljen har funnet veien til forbrenningen. håper det er som dere sier gutter

forslag til noe jeg kan teste så jeg kan berolige meg selv eller starte med mekking så den er i form til sesongen?
Re: hvit røyk
Posted: 11 Jan 2009 16:45
by gt-r
tydeligvis kondens i hele systemet, byttet bensin med litt kondensfjerner i og ett lite kokoverk varmet opp sykkelen en god time før jeg startet den. sveiv fem minutter og eksosen ble helt normal

Re: hvit røyk
Posted: 25 Jan 2009 19:46
by Babelfisken
gt-r wrote:tydeligvis kondens i hele systemet, byttet bensin med litt kondensfjerner i og ett lite kokoverk varmet opp sykkelen en god time før jeg startet den. sveiv fem minutter og eksosen ble helt normal

Neste gang lar du den gå i 30 min så blir du kvitt kondens og fuktighet også i motor blokka, og alle andre steder i og rundt motoren.
Den hvite røyken har ingen ting med fuktighet i bensinen å gjøre, men det er fuktighet i lufta som dras inn og bensin produserer en del vann som skal ut. Når det er klaldt kondenserer dampen med en gang og synes godt, når den er varm er damp fortsatt damp som er usynlig.