Kjøring av tung før fyllte 21år, hvordan er reglene?

Prat om tung MC.
Post Reply
Magnus85
Posts: 15
Joined: 29 Jul 2005 00:04

Kjøring av tung før fyllte 21år, hvordan er reglene?

Post by Magnus85 »

Det er vel slik at man ikke kan kjøre tung sykkel før man er fyllt 21?

Evt hatt lett-mc.

Men hvordan er straffen om man kjører sykkel, selv om den har mer effekt en hva man har lov til å kjøre.

For det står på førerkortet at man har klasse A, da må man jo regne på fødselsdatoen.

Noen som vet?
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

hvis du tok klasse a lappen kan du kjøre tung som 20 åring.. og straffen for å kjøre før det blir utsetelse eller at politiet indrar lappen din, eller hvis de er veldig snille bare bot
Magnus85
Posts: 15
Joined: 29 Jul 2005 00:04

Post by Magnus85 »

Det er ingen sjanse å ta, jeg tar lapp for klasse A ja, men er 20nå, blir 21 først i januar.

Hvis det du mener er at jeg nå i år etter oppkjøringen kan kjøre tung sykkel så har jeg totalt misforstått..

Slik jeg har forstått det er at jeg må vente til jeg er fylt 21før jeg jeg får kjøre tung sykkel.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

du får kjøre tung mc etter 2 år med klasse A lappen eller da du er 21 år...
Gixxerman

Post by Gixxerman »

2år med lappen eller 21 år. Det første som inntreffer. Tar du altså lappen da du er 18år så kan du kjøre hva du vil når du er 20. Tar du lappen når du er 19 eller 20 så må du uansett vente til du blir 21år.
Magnus85
Posts: 15
Joined: 29 Jul 2005 00:04

Post by Magnus85 »

Jeg tok bil lappen da jeg var 18, så den har jeg hatt i snart 3år, er dette helt sikkert? Hvor kan jeg ringe for å få bekreftet dette? Statens vegvesen? Jeg trodde det var lappen på lett mc man måtte ha i 2år jeg?
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

eller ring en kjøreskole eller polisen de vet det helt sikkert. :)
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Du må ha hatt klasse A (ikke A1 eller B) i to år, eller være 21, for å kunne kjøre tung mc.
Last edited by Kosh on 31 Jul 2005 22:11, edited 1 time in total.
V4 fun
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Billappen har ingenting med saken å gjøre, ikke lettlappen heller.

Du må ha hatt lappen på mellomtung i to år, før den automatisk går over til tung hvis du er 18 eller 19 år når du tar lappen. Er du over 21 når du tar lappen på tung mc kan du kjøre det du vil. Er du 20 må du kjøre mellomtung til du blir 21...
Magnus85
Posts: 15
Joined: 29 Jul 2005 00:04

Post by Magnus85 »

Det var det jeg tenkte, men hvordan er straffen om lovbryting av dette? Nå vil ikke jeg planlegge et lovbrudd men dreier det seg om utsetelse av førerkort eller bot?

For det står jo pratisk talt på førerkortet mitt at jeg har lappen på mc, det er vel kun alderen som er forskjelling.
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Post by LinnSurion »

Hvis du har et sertifikat fra før av blir det inndratt og du får bot. Hvis du ikke har et sertifikat av noe slag får du sperrefrist og bot.
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
User avatar
Sirupsnapp
Posts: 81
Joined: 19 May 2005 18:40
Location: Eid - S&F - Vestlandet

Post by Sirupsnapp »

Magnus85 wrote: For det står jo pratisk talt på førerkortet mitt at jeg har lappen på mc, det er vel kun alderen som er forskjelling.
Jaaaaa, det er bare alderen som skiller en som kan kjøre tung og deg.

Tine yogurt kommer forresten nå med 20% mindre tilsatt sukker
Rape me if I'm wrong - Hakuna Matata

Rieju Spike 2004mod til salgs med Tecnigas eff. anlegg, turtallsperre og drevsett. 18tusen. PM for mer ønskelig info =)
Magnus85
Posts: 15
Joined: 29 Jul 2005 00:04

Post by Magnus85 »

LinnSurion wrote:Hvis du har et sertifikat fra før av blir det inndratt og du får bot. Hvis du ikke har et sertifikat av noe slag får du sperrefrist og bot.
Huff ja, det er ikke alltid like lett å være norsk i Norge :p

Bare å håpe på at snøen kommer tidlig i år da og sommeren ekstra tidlig neste år =)

Takk for bekreftelse av dette!

Sirupsnapp; Den gamle typen yoghurt med 20% ekstra tilsatt sukker smaker bedre en den med 20% mindre tilsatt sukker!
Post Reply