Rust på støtdemper/Returproblemer på gassholken

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Rust på støtdemper/Returproblemer på gassholken

Post by KiM »

Har da to problemer med sykkelen.

1) Oppdaget rust på støtdemperne her for noen dager siden. Sykkelen står nede i kjelleren (en rå kjeller). Blir aldri veldig kaldt der, men er vel gjerne litt fuktig der. Pga fukten har jeg ikke dekket til sykkelen, så alt "støvet" dere ser på bildet er støv fra taket. Mur som er malt, så det flasser.
Image

Hva skal jeg gjøre med dette?

2) Det andre problemet mitt er at den høyre holken, altså den man gasser med, ikke vrir seg tilbake med mindre rattet står helt dreid mot venstre. Det er nok vaieren sin feil. Noen ideer på hvordan dette kan løses?
ingen KiM, ingen kos
MowZ
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm

Re: Rust på støtdemper/Returproblemer på gassholken

Post by MowZ »

Oi oi, problemer med sykkelen?? ikke bra, hehe. Men kan prøve og smøre opp vaieren litt, det pleier å gjøre susen hvis den ikke plustelig ligger i klem eller noe untatt når du svinger til venstre. Så sjekk om den kan ligge i klem, eller prøv å smør opp litt. Kan være smørninga som er der er litt kald og tjukk, så det blir litt mye friksjon.... Så ikke ut som ille rust, prøv å vask/puss bort og ha på noe antirust middel!
BMW S1000RR, Simply the best!
MvAgustaRider
MC: MV Agusta F4 1000R

Post by MvAgustaRider »

Mener MC-Avisa selger slike VIC-poser. Ville kjøpt dette om du velger å fortsette og lagre sykkelen din på samme plassen. En VIC-pose forsegler sykkelen og forhindrer rust.
Puss vekk og på med CRC 5-51.

Angående gasswiren så er dette noe som også trenger smøring. Har til vane og alltid smøre alt av wirer hvert år. En gasswire som beveger seg fritt og ledig er hur deilig som helst :D
Babelfisken

Post by Babelfisken »

eneRmiK wrote:Har da to problemer med sykkelen.

1) Oppdaget rust på støtdemperne her for noen dager siden. Sykkelen står nede i kjelleren (en rå kjeller). Blir aldri veldig kaldt der, men er vel gjerne litt fuktig der. Pga fukten har jeg ikke dekket til sykkelen, så alt "støvet" dere ser på bildet er støv fra taket. Mur som er malt, så det flasser.
Image

Hva skal jeg gjøre med dette?

2) Det andre problemet mitt er at den høyre holken, altså den man gasser med, ikke vrir seg tilbake med mindre rattet står helt dreid mot venstre. Det er nok vaieren sin feil. Noen ideer på hvordan dette kan løses?
Litt rust ved triple clamp er ikke uvanlig. Løsne begge beina, puss både beina og clamp fri for rust. Ha evt litt fett på. Vet ikke om det er helt bra i forhold til at beina kna skli men det fungerer greit hos meg.

Vaier kan også være feiljustert. Pass nøye på at du har litt slark i gasshåndtaket. Hvis ikke strammer begge vaiere og det blir tregt. Smøring av selve rullen kan også være en god ide.
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Takk for gode svar :) Da er jeg på saken allerede ;D
ingen KiM, ingen kos
Post Reply