Cbr900rr

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Tigern
Posts: 40
Joined: 23 Nov 2006 00:34

Cbr900rr

Post by Tigern »

Vel da har min gode venn "den gule fare" begynnt å krangle igjen.... Skulle begynne på vår klargjøringen i dag og startet opp for første gang siden i høst. Hørte da en rakle lyd jeg ikke har hørt før. Høyre side av motor. Forandrer seg litt ved rusing av motoren. Kan dette være kam kjedet som er blitt slakt? Strammeren? Noen som har erfaring med denne type sykkel? Er forresten en 01 mod. Tips og råd tas i mot med takk.

Mvh
Tigern
Den gule fare.
User avatar
VFRlusa
Posts: 50
Joined: 12 Sep 2008 02:04
MC: 93 VFR750 (hvit hest)
Location: toten

Re: Cbr900rr

Post by VFRlusa »

Råtips: Clutchen, og at det er forbipasserende.
---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Cbr900rr

Post by tshansen »

Skulle faktisk til å si det samme! Clutchen, men klarer du å plassere lyden litt? Er den lettere å høre på høyre side av sykkel? venstre side? Høyt, lavt? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Tigern
Posts: 40
Joined: 23 Nov 2006 00:34

Re: Cbr900rr

Post by Tigern »

Den er definivt på høyre side. Minner mer om "kjedelyd" enn clutch som snurrer rundt. Rakle rakle rakle. Blir nesten borte ved mye snurr på motor.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Cbr900rr

Post by RockeRolf »

Om lyden minsker/forsvinner ved økende turtall er det trolig kamkjedestrammeren din. Hvor mye er sykkelen gått? Fortsatte lyden når motoren/oljen ble varm?
User avatar
Super-blackbird
Posts: 127
Joined: 17 Jan 2009 11:47
MC: Yamaha R1
Contact:

Re: Cbr900rr

Post by Super-blackbird »

har startet 2 forskjellige sykler nå i vinter med samme symtomer. er nok bare clutchen og dette går nok over til sesongstart
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Cbr900rr

Post by tshansen »

Hadde du hatt ducati er dette helt normalt :roll: Men er dere sikker på at dette er symptomer som vil gi seg etter å ha kjørt litt? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Cbr900rr

Post by RockeRolf »

Det at man har "rasling" som minsker/forsvinner ved økt turtall er en ganske så entydig indikasjon på at det er kamkjedestrammeren som:
- Er gåen om man har en mekanisk forspent strammer. En 15 minutters jobb å bytte denne.
- Ikke får (tilstrekkelig) olje om man har en hydraulisk strammer. Kan skyldes lite olje, kald olje eller dårlig oljetrykk av
andre årsaker (fremmedlegeme i oljekanal, etc). Strammeren kan selvfølgelig også være defekt av en eller annen grunn.

Clutchteorien skjønner jeg ikke så lenge vi snakker om en våtclutch. Mulig at en clutch lager noe støy når olje/motor er kald, men dette forsvinner isåfall i løpet av få minutter. Håper noen kan komme med noen innspill her.
StenR
Posts: 200
Joined: 26 Nov 2006 16:48

Re: Cbr900rr

Post by StenR »

Våtclutcher kan rakle ja:-) En del sykler kan rakle noe fryktelig fra clutchkorga. Lamellene og trykkplatene ligger i en "korg". Etter hvert som ting blir slitt, så ligger platene og rakler inne i korga, siden veivakselen ikke har 100% jevn rotasjon. Man hører det tydeligst på tomgang i fri med clutchhendelen ute. Det forsvinner ofte med turtall og når sykkelen blir varm (sikkert fordi motoren da går jevnere og da ikke "slår" lamellene mot clutchkorga.). Ofte kan forgassersynkronisering hjelpe (av samme årsak: jevnere motorgange). Dette er en veldig vanlig lyd, og det er normalt bare en kosmetisk detalj. Men i helt ekstreme tilfeller kan du ødelegge clutchkorga.

Enkleste måten å utelukke clutchkorg, er å dra inn clutchhendelen. I så fall skal lyden forsvinne.

Ellers er det sikkert kamkjedestrammeren. Men kjør nå sykkelen noen km før du begynner å handle deler. Det tar da noen km før syklene blir "seg selv igjen" etter vinterlagring?
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Cbr900rr

Post by RockeRolf »

Man skal aldri si aldri. Har vært borti noe lignende på en TDM. Men her hadde lamelltappene slått seg hinsides inn i korga.
Men dette er en motor som har en helt annen karakteristikk enn en rekkefirer. Men som du sier: Med forgassere ute av synk og ujevn tomgang kan sikkert ulyder oppstå om klaringene er store nok, også på en rekkefirer.
StenR
Posts: 200
Joined: 26 Nov 2006 16:48

Re: Cbr900rr

Post by StenR »

Clutchkorga på min gamle GSX rakla som et uvær. Det ble mye bedre med forgassersynk + at jeg la tomgangen på øvre del av spec'en. Men den raklet likevel, men så hadde den da også mange år og km på baken. Honda CBX750 , Kawa GPZ600 og Honda VFR750 er andre sykler jeg vet har hatt denne lyden. Så det er faktisk ikke så uvanlig på eldre sykler. Men har aldri hørt det selv på nyere typer, men et kjapt google søk på clutch basket rattle sa meg ganske tydelig at dette "problemet" (som jeg poengterer i 99.9% av tilfellene er rent kosmetisk) fortsatt eksisterer. Men tydeligvis bare på noen få modeller.
User avatar
Super-blackbird
Posts: 127
Joined: 17 Jan 2009 11:47
MC: Yamaha R1
Contact:

Re: Cbr900rr

Post by Super-blackbird »

er det kald der sykkelen står? vist ja er vel det letteste og finne ett varmt sted og la den stå der til sommertempen intreffer. så start den og la den svive til driftstemp. forsvinner ikke raklinen da ville jeg gått ett skritt til med feilsøking og bytting av komponenter
Tigern
Posts: 40
Joined: 23 Nov 2006 00:34

Re: Cbr900rr

Post by Tigern »

Takk for innspill godtfolk. Sykkelen blir nå flyttet til varmlager og jeg får prøve å lytte mer når allt er varmt. Med og uten clutch hendel inne.



Mvh
Tigern
"Den gule fare"
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Cbr900rr

Post by Desmo-Dude »

Er ikke kamkjedestrammeren en svakhet på Honda?
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Cbr900rr

Post by MowZ »

Jo men trodde det var 600 (F) syklene, men mulig de bruker de samme eller har samme feil på andre sykler
BMW S1000RR, Simply the best!
Post Reply