Clutch
Clutch
Hei
Er helt ny på forummet men det virker som at det er mye ekspertise ute og går blant brukerne så jeg prøver meg like godt med en gang. Regner med at jeg er i den eldre garde av brukerne og det begynner å nerme seg styggelig mange år siden jeg skrudde på mopeder/motorsykler og hukommelsen er ikke lenger hva den en gang var heller. Nå har minste poden gått til anskaffelse av en kawa cross sykkel (125cc) og han har da selvfølgelig ansatt meg som sjefs mekanikker for redskapen. Da han nå har fått problem med klutchen så må jeg jo prøve å overbevise at jeg har litt peiling. Men desverre så kan jeg ikke huske hvordan man kom seg inn til clutchen, om den sitter på drev siden eller gear siden?? Antar at en må ut med hele motoren samt splitte denne for å komme til?? Noen som har noen gode råd. Er det noen som har eller vet hvor en kan få tak i en brukbar verksteds manual på denne sykkel for det hadde naturligvis forklart det meste. For sikkerhets skyld så kan jeg jo nevne at problemet er at han ikke får klutchet fri ordentlig og det er ikke mer å justere på wire eller hendel. På forhånd takk for alle svar.
Er helt ny på forummet men det virker som at det er mye ekspertise ute og går blant brukerne så jeg prøver meg like godt med en gang. Regner med at jeg er i den eldre garde av brukerne og det begynner å nerme seg styggelig mange år siden jeg skrudde på mopeder/motorsykler og hukommelsen er ikke lenger hva den en gang var heller. Nå har minste poden gått til anskaffelse av en kawa cross sykkel (125cc) og han har da selvfølgelig ansatt meg som sjefs mekanikker for redskapen. Da han nå har fått problem med klutchen så må jeg jo prøve å overbevise at jeg har litt peiling. Men desverre så kan jeg ikke huske hvordan man kom seg inn til clutchen, om den sitter på drev siden eller gear siden?? Antar at en må ut med hele motoren samt splitte denne for å komme til?? Noen som har noen gode råd. Er det noen som har eller vet hvor en kan få tak i en brukbar verksteds manual på denne sykkel for det hadde naturligvis forklart det meste. For sikkerhets skyld så kan jeg jo nevne at problemet er at han ikke får klutchet fri ordentlig og det er ikke mer å justere på wire eller hendel. På forhånd takk for alle svar.
Doggy 002
Hei igjen
Det første jeg gjorde etter at poden hadde kjøpt sykkelen var å skifte olja. Så det er helt ny olje på gearkassen nå og den gamle olja så helt ok ut så jeg ser bort fra at det er et oljeproblem. Forøvrig så er problemet akkurat som du beskriver. Når sykkelen står i fri så må en holde bremsen inne og bruke gassen samtidig som en setter sykkelen i gear ellers så stopper den. Når en så skal kjøre igang så kommer den med ett rykk.
Det første jeg gjorde etter at poden hadde kjøpt sykkelen var å skifte olja. Så det er helt ny olje på gearkassen nå og den gamle olja så helt ok ut så jeg ser bort fra at det er et oljeproblem. Forøvrig så er problemet akkurat som du beskriver. Når sykkelen står i fri så må en holde bremsen inne og bruke gassen samtidig som en setter sykkelen i gear ellers så stopper den. Når en så skal kjøre igang så kommer den med ett rykk.
Doggy 002
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Haynes (engelskspråklig forlag) leverer gode verkstedhåndbøker til mange sykler. Mulig at den lokale Kawapusheren har eller kan skaffe.
På min -78 Z650 sitter clutchen på h. side, og man kommer til den ved å skru av motordekslet på samme side. Tapp av olja først.
Lurer på om ikke de fleste motorsykkelgirkassene med kjedet på v. side er bygd opp på samme måte. Med en gjennomgående hul aksel som clutchen sitter på og hvor clutchen betjenes med ei stang som går inni denne akselen. Clutchen blir da ofte sittene på h. side. Stanga løses ut med en eksenter som er opplagra i v. motordeksel.
Det gir mange justeringsmuligheter og slitasjepunkter. Fra hendelen og ned til clutchen.
På min -78 Z650 sitter clutchen på h. side, og man kommer til den ved å skru av motordekslet på samme side. Tapp av olja først.
Lurer på om ikke de fleste motorsykkelgirkassene med kjedet på v. side er bygd opp på samme måte. Med en gjennomgående hul aksel som clutchen sitter på og hvor clutchen betjenes med ei stang som går inni denne akselen. Clutchen blir da ofte sittene på h. side. Stanga løses ut med en eksenter som er opplagra i v. motordeksel.
Det gir mange justeringsmuligheter og slitasjepunkter. Fra hendelen og ned til clutchen.

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Det er ihvertfall positivt at clutchen ikke slurer men tar "for godt". Jeg ville prøvd å ta ut vaieren fra clutchhåndtaket og dra i kula på enden av vaieren med f.eks. en tang for å finne ut om det lar seg gjøre å clutche på den måten. I så fall er vaieren for kort, håndtaket skjevt eller av feil type som nevnt over her. Om det ikke lar seg gjøre å dra vaieren langt nok ut, sitter problemet bak clutchdekselet.
Eit typsik problem viss clutchen glir tungt er at vridere bøyer seg, og da må man stramme wiren meir, dette går i ein vond sirkel til ein av delene ryker.
Viss du har for mye dødgang i hendelen så finner du ein måte å stramme wiren på enten ved å sette strips som ikkje wirehylsa går igjenom, eller noe annet...
Viss du ikkje har dødgang på hendelen, alstå du kjenner at den skubber clutchen så er det noe gale nede cluchen. Da løyser du av høyre motordeksel og vips så er du ved cluchen og så må du fundere litt.
Viss du har for mye dødgang i hendelen så finner du ein måte å stramme wiren på enten ved å sette strips som ikkje wirehylsa går igjenom, eller noe annet...
Viss du ikkje har dødgang på hendelen, alstå du kjenner at den skubber clutchen så er det noe gale nede cluchen. Da løyser du av høyre motordeksel og vips så er du ved cluchen og så må du fundere litt.
siden den kommer med et rykk nå du setter den i gir, kan det tyde på at det er overføringen fra hendelen og til selve clutchen som er slitt, og ikke selve clutchen,
Jeg ville sjekket og vaieren beveger seg det den bør, om clutchpinnen er lang nok,(kanskje lageret mellom clutchpinnen og clutchen er istykker) Vet ikke åssen overføringen på denne sykkelen er, litt vanskelig å tenke hva det kan være,.
Jeg ville sjekket og vaieren beveger seg det den bør, om clutchpinnen er lang nok,(kanskje lageret mellom clutchpinnen og clutchen er istykker) Vet ikke åssen overføringen på denne sykkelen er, litt vanskelig å tenke hva det kan være,.
Clutchen pleier å sitte på motsatt side av drevet, eller på venstresiden. Du trenger ikke å ta ut motoren å splitte den, du bare skurer av dekselet og motoren kan stå i ramma. Det er nok på den siden som vaieren går ned til.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!
1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
clutchen sitter på samme side som du har oljepåfylling, for du har våte lammeller på en sykkel. og det er vanligvis innenfor høyre side. mens dens mekanisme sitter vanligvis på motsatt side.og der er fjærer må disse skiftes da det sansynligvis er disse som er slitte i ditt tilfelle side latene ikke vil dras i hop
SAG
jeg tror jeg har lest diit innlegg litt fort første gang, jeg hadde selv en kava. gpz i min ungdom og den reagerte på feil olje. olje på mc. er veldig viktig da lammelaene bader i olje hær [våte clutcher].i bilen er de tørre.
hvist problemmet oppstod etter litt kjøring etter oljeskift så ligger trolig problemmet dær.
hvist problemmet oppstod etter litt kjøring etter oljeskift så ligger trolig problemmet dær.
SAG
Så vidt jeg forstår så må jeg inn i motoren da det ikke er mer å hente på overførings armen til klutchen nede på motoren og denne har full vandring uten at jeg får sykkelen i fri. Ja det er en slik som går inn igjennom en hul aksel inn i motoren. Men det ser jo ut som at jeg kanskje ikke behøver å dele hele motoren likevell. Det blir litt spennende å se når jeg får skrudd av deksel på klutchen og sett hva som skjuler segt innenfor. Til slutt så vil jeg bare takke alle som har sendt inn svar på mitt innlegg her på forumet samt link til sider med tegning over motoren. Er på utlandsjobb akkurat nå men skal trå till med "hammer og meisel" når jeg kommer hjem. Nå er vell sesongen allerede på hell hjemme men til alle dere som kjører på to hjul ha en fin høst og kjør forsiktig.
Doggy 002