Honda VFR som stopper under kjøring...

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
jimbo
MC: Honda VFR750

Honda VFR som stopper under kjøring...

Post by jimbo »

Hei! Er helt ny på dette forumet, men håper noen kansje kan hjelpe meg litt???

Har en Honda VFR750 95mod

Problemet er som følger:
Den stopper plutselig under kjøring. Den har ikke noe fast "rutine" på når den stopper, med unntak av at det ALLTID er på tomgang (eller tilnærmet) Altså aldri når jeg akselerer, kjører på motorveien, eller lignende...
Problemet oppstår som regel under køkjøring, tomgangskjøring på støtte og i kryss/nedbremsing... (Når sykkelen går eller nesten går på tomgang) Når den stopper er det bare og trykke på starteren igjen, og den går som en klokke.. (stort sett, noen ganger stopper den med engang igjen) Har snakket, med mange, og ingen har egentlig noe lurt svar på det... Skruer endel selv (hovedsaklig bil) men her vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne... :roll: :roll: :roll:

Har vel kommet fram til at det er på tennings siden... men utover det er jeg litt i vilrede... Det spiller heller ikke noe rolle om motor er varm eller kald..

Så viss du har noen tips mottas disse med største takk!!! :) :) :)

Mvh: Kjetil
StenR

Re: Honda VFR som stopper under kjøring...

Post by StenR »

Synes det høres ut som du trenger en forgasserrens. For sikkerhets skyld kan du sjekke ladespenningen. Laderegulatoren på VFR ryker ofte, og det gir seg ofte utslag i alle mulige slags rare feil. Men mest sannsynlig rusk i forgasser.
mcjon

Post by mcjon »

StenR wrote:Synes det høres ut som du trenger en forgasserrens. For sikkerhets skyld kan du sjekke ladespenningen. Laderegulatoren på VFR ryker ofte, og det gir seg ofte utslag i alle mulige slags rare feil. Men mest sannsynlig rusk i forgasser.
Rusk i alle forgasserne? Det er ikke bortkastet å ta en forgassersjau, men det holder kanskje med en synkronisering og justering av tomgangsturtallet.
Spenningsregulatoren er ikke i funksjon på tomgang, men kanskje et nytt batteri kan løse problemet ditt. Blir problemet borte dersom du kjører uten å ha lyset på?
Yamaha FJ1314 '86
BSA 650 Super Rocket '60
Honda XL250 Motosport '73
Honda Dax ST50 '73
Tempo Avanti '89
og en haug prosjekter...
Relax

Post by Relax »

Tomgangsjustering, forgasserrens, batterispenning, pluggledninger ville jeg started med ...
jimbo

Post by jimbo »

Jeg har foretatt forgasserrens og justering av tomgang, gjorde dette midt på sommeren ifjor, men hjalp ingenting...
Ikke prøvet med lyset av... har målt ladingen, og den er bra, men vil ikke denne være bra fram til en den evnt stopper pga den?? eller vil den være på jordet hele tiden viss den er gåen???? Pratet litt med en som har skrudd endel ifjor, og da forstod jeg det som at den bare kunne måles når feilen kom??? og at den var "normal" fram til sykkelen stoppet pga den??? Han er ikke norsk så mulig det var noe jeg misforstod...?
StenR

Post by StenR »

Ok, kanskje en fordel om du skriver hva du har sjekket. Har du egentlig målt batterispenningen din? Har VFR selv og er innom noen vfr-forumer inniblant, og jeg har et bestemt inntrykk av at 95% av driftsstans i tilfeller med VFR, er relatert til R/R og ødelagt batteri (I hvertfall <2002). Du skal ha minst 12.8V over polene på batteriet (tenning av). Ladespenningen skal være mellom 13.5 og 16V ved 5000 RPM.

Antar du har sjekket luftfilter, plugger, vakuumlekkasje mellom forgasser og motor og at du synkroniserte forgasserne etter rens.

Problemene med regulatoren manifesterer seg på mange måter. Noen ganger får du en lekkasjestrøm som tapper batteriet mens sykkelen står. Noen ganger lader den ingenting. Og noen ganger lader den altfor mye, noe som kan forstyrre tenningsmodulen og i verste knall knekke diverse komponenter i det elektriske. Noen ganger kommer ikke problemene før enheten blir varm, mens andre ganger er problemene der hele tiden. Om du vil ha mer informasjon rundt dette, kan du søke informasjon på vfr-spesifikke fora (vfr.dk, vfrworld, vfrdiscussion). I ditt tilfelle gjetter jeg heller at batteriet er kass, men spørsmålet er vel eventuelt hvorfor det har røket.

Edit: Det med batteriet er kanskje ingen god idè likevel. Du sier jo at den starter lett på nytt med starteren. Kan du ikke si noe om hvordan den dør? Begynner den å harke og gå ujevnt før den stopper, eller stopper den tvert? Går den ujevnt på tomgang mens den går? Har du dyset om sykkelen? Effektanlegg? Har du noen gang vært borti pilotskruene på gasserne? Sjekket du flottørnivå ved forgasserservice? Det bør også nevnes at det sitter et bensinfilter inne i tanken på VFR. Mulig det kan gi litt problemer, men kanskje litt rart om det bare gjelder tomgang.
Babelfisken

Post by Babelfisken »

jimbo wrote:Jeg har foretatt forgasserrens og justering av tomgang, gjorde dette midt på sommeren ifjor, men hjalp ingenting...
Ikke prøvet med lyset av... har målt ladingen, og den er bra, men vil ikke denne være bra fram til en den evnt stopper pga den?? eller vil den være på jordet hele tiden viss den er gåen???? Pratet litt med en som har skrudd endel ifjor, og da forstod jeg det som at den bare kunne måles når feilen kom??? og at den var "normal" fram til sykkelen stoppet pga den??? Han er ikke norsk så mulig det var noe jeg misforstod...?
Sjekk med VFR forum på nett. Søk og du finner. Mitt tips stammer fra min egen skykkel, VTR. Den bakfyrer med jevne mellomrom. Et poff i luftfilterboksen når bensinblandingen i innsuget tenner. Ikke noe farlig men motoren stopper som regel. På en firer vil dette være mindre merkbart men muligens fortsatt nok til å stoppe motoren. På min er det særlig hyppig om jeg blipper gassen når den er i fri. Er sykkelen din USA import er det sannsynlig at den har PAIR, noe herk som blåser friskluft inn i eksosmanifolden for å forbrenne ubrent bensin sammt tynne ut avgassene pga strenge california regler. Noe herk som bør fjernes.
jimbo

Post by jimbo »

StenR wrote:Ok, kanskje en fordel om du skriver hva du har sjekket. Har du egentlig målt batterispenningen din? Har VFR selv og er innom noen vfr-forumer inniblant, og jeg har et bestemt inntrykk av at 95% av driftsstans i tilfeller med VFR, er relatert til R/R og ødelagt batteri (I hvertfall <2002). Du skal ha minst 12.8V over polene på batteriet (tenning av). Ladespenningen skal være mellom 13.5 og 16V ved 5000 RPM.

Antar du har sjekket luftfilter, plugger, vakuumlekkasje mellom forgasser og motor og at du synkroniserte forgasserne etter rens.

Problemene med regulatoren manifesterer seg på mange måter. Noen ganger får du en lekkasjestrøm som tapper batteriet mens sykkelen står. Noen ganger lader den ingenting. Og noen ganger lader den altfor mye, noe som kan forstyrre tenningsmodulen og i verste knall knekke diverse komponenter i det elektriske. Noen ganger kommer ikke problemene før enheten blir varm, mens andre ganger er problemene der hele tiden. Om du vil ha mer informasjon rundt dette, kan du søke informasjon på vfr-spesifikke fora (vfr.dk, vfrworld, vfrdiscussion). I ditt tilfelle gjetter jeg heller at batteriet er kass, men spørsmålet er vel eventuelt hvorfor det har røket.

Edit: Det med batteriet er kanskje ingen god idè likevel. Du sier jo at den starter lett på nytt med starteren. Kan du ikke si noe om hvordan den dør? Begynner den å harke og gå ujevnt før den stopper, eller stopper den tvert? Går den ujevnt på tomgang mens den går? Har du dyset om sykkelen? Effektanlegg? Har du noen gang vært borti pilotskruene på gasserne? Sjekket du flottørnivå ved forgasserservice? Det bør også nevnes at det sitter et bensinfilter inne i tanken på VFR. Mulig det kan gi litt problemer, men kanskje litt rart om det bare gjelder tomgang.
Jeg målte det til 12,9 med tenning og lys av, og 14,2 når den ladet..

Den bare "dør" tvert... Ikke noe forvarsel på noen måte.... Sykkelen har effektanlegg... ikke dyset om som vidt meg bekjent... forgasserservicen ble utført av Fastbikes i oslo.. Den går jevnt på tomgang...

Med det jeg har klart og søke fram på nettet, og gode tips her peker mye mot regulatoren... Så får vel prøve og få lånt en og prøve med den...
Post Reply