Hvor ofte må man ha EU-kontroll?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Hvor ofte må man ha EU-kontroll?

Post by KiM »

I fjor hadde jeg min Opel Astra 93mod på eu-godkjenning/periodisk kontroll og så fikk jeg søren meg brev i år også om at den måtte inn på eu-kontroll igjen. Trodde det var hvert andre år man skulle ha godkjenning? Eller er det fordi bilen er så gammel?
ingen KiM, ingen kos
MowZ
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm

Re: Hvor ofte må man ha EU-kontroll?

Post by MowZ »

Skal være hvert 2. år
BMW S1000RR, Simply the best!
Guinss
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Post by Guinss »

Det er hvert 2.år på 'eldre' biler ja. Min 89mod. ble godkjent for 2 år om gangen.
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Forskriften om periodisk kontroll sier:
Kjøretøy ... skal framstilles første gang i det fjerde kalenderåret etter
registreringsåret og deretter hvert annet år.
Image
Image
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Takk for svar. Da blir det en telefon i morgen!
ingen KiM, ingen kos
comsy
MC: Bandit 600

Post by comsy »

hvis bilen har vært avregistrert, og egentlig skulle inn i den perioden den var avregga, så må du ha eu kontroll for å registrere den, men du må også vise den påfølgende år hvis den egentlig skulle det i utgangspunktet.

mener å huske att om siste siffer i reg nummer er oddetall, så skal den vises i oddetallsår, og omvendt.
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Denen bilen skal vises i år, når den ble vist sist har ikke noe med saken å gjøre.
thomasgsxr
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f

Post by thomasgsxr »

comsy wrote:hvis bilen har vært avregistrert, og egentlig skulle inn i den perioden den var avregga, så må du ha eu kontroll for å registrere den, men du må også vise den påfølgende år hvis den egentlig skulle det i utgangspunktet.

mener å huske att om siste siffer i reg nummer er oddetall, så skal den vises i oddetallsår, og omvendt.
det er helt korrekt, akkurat det som skjedde med meg, fikk skilter på bilen i oktober og den må inn igjen før mai i år.
ringte og sjekka med statens veimonster eller hva dem nå heter og det var ikke noen vei utenom..
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

comsy wrote:hvis bilen har vært avregistrert, og egentlig skulle inn i den perioden den var avregga, så må du ha eu kontroll for å registrere den, men du må også vise den påfølgende år hvis den egentlig skulle det i utgangspunktet.

Siste sifferet går kun på mnd bilen skal inn i.. og juli og desember telles ikke.. mener det var di to mnd.. hvilket år avgjøres av bilens model..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
knetrom

Post by knetrom »

La oss si at skiltnr ditt slutter på 5 og er registrert i 1993. Da skal bilen inn annenhvert oddetallsår i mai. Men, den kan ha vært avskiltet i mai 2007 og ble derfor ikke godkjent før i fjor. Likevel skal den inn i mai hvert oddetallsår.

Man får brev ca 4-5 mnd før fristen går ut så vidt jeg husker, og i de mest latterlige tilfellene kan bilen ha vært inne 6 mnd før fristen går ut grunnet avskilting, og så må den inn igjen etter 6 mnd. Men da skal jo bilen også være i stand til å gå gjennom en godkjenning =)

Husk at i England har de godkjenning hvert år ;)
Post Reply