Sevice på MC

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
wunderbjarne
Posts: 21
Joined: 04 Mar 2009 12:32
MC: Lykkelig eier av en 98 mod. Kawasaki Zx9r :)

Sevice på MC

Post by wunderbjarne »

Hei, tenkte jeg skulle fått ordna en Stor service time til min MC. Honda VFR 750 1986 mod.

Vet at denne trenger: Olje/filter,plugger, bensinfilter, Bremseveske, smøre kalpippere/2 nye klosser, kjøleveske, bytte olje støtdempere, muligens nye dekk, stramme opp her og der.

Har fått en pris på ca ca 6000- 8000kr.

Men lurte litt på om det kunne være billigere å få gjort dette i sverige? eller har noen gode tips til hvor service blir utført billig og bra?

bor på Skedsmo(akershus).

Lite tilleggs spørsmål, hva slags kjede olje må man bruke hvis man ikke vil at oljen skal sprute ned felgen etter påsmuring?

Hilsen Nybegynner på mc.
User avatar
jgrlars
Posts: 16
Joined: 06 Apr 2008 22:18

Re: Sevice på MC

Post by jgrlars »

Hør med disse http://www.stromstadmc.se/ Jeg skal ha servicen min hos dem.. Fortell gjerne hvilken pris du fikk omregnet i norske kroner.. Veldig fin kurs på de svenske pesetasene for tiden... \:D/
Yamaha XVS 650 A DragStar Classic
Image
Lars's logg
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Sevice på MC

Post by xadox »

ikke bruk olje på kjedet bruk spray den sitter og spruter ikke
1.3.1.2
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Sevice på MC

Post by Dominator »

Jeg har hatt service på bilen 4-5 ganger i Sverige de siste årene. Sparte rundt 30% på service nå i februar. Burde være mulig å oppnå det samme på MC.

Angående kjedespray så er det gunstigste å spraye på kjedet etter at du har parkert for kvelden. Kjedet er da varmt og trekker til seg sprayen mye bedre. Samtidig tørker det såpass inn til dagen etter at sølet blir minimalt. Det kan også være stor forskjell på forskjellige typer kjedespray, men du kan jo spørre hos noen forhandlere. :-)
User avatar
rattytdr
Posts: 1
Joined: 08 Apr 2009 17:16

Re: Sevice på MC

Post by rattytdr »

I stedet for kjedespray går det utmerket å lage seg en egen blanding på ei lita plastflaske med påføringstut. Bruk halvt om halvt med geaerolje og sagkjedeolje (motorsag) påfør ei "lita stripe" på hver side innvendig mens du ruller hjulet rundt for hånd. Gjør du det hver gang etter at du har kjørt kjedet varmt trekker det inn i de ytre rullene og rundt O-ringene som nettopp er stedet som skal smøres på et O-ring kjede.
For å sjekke om kjedet trenger smurning tar du og kjenner med fingertuppen på rullene om de lar seg bevege lett. Sitter de fast eller er trege er det for lite smurning, og en bør kansje vurdere å smøre oftere. :D
He who likes speed.
Post Reply