Tips til gjennomføring av MC-salg, ny eier bor langt unna.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Tips til gjennomføring av MC-salg, ny eier bor langt unna.

Post by Magnalf »

Hei!

Jeg har solgt blade´n til en kar som bor helt oppi Mo i Rana.

Jeg står litt som et spørsmålstegn om hvordan jeg skal gjennomføre salget på en sikker måte med tanke på overføring av kjøpesum.

Såvidt jeg har forstått, så vil ikke banken hans sende ut kronene før sykkelen er blitt omregistrert over på ham. Men jeg omregistrerer jo heller ikke sykkelen før jeg har noe garanti på at jeg får pengene?.

Han skal få sykkelen sendt med Tollpost og vil naturlig nok ikke betale for sykkelen før han får den levert, og jeg vil ikke sende den avgårde før jeg vet jeg har fått betaling.

Noen som har noen tips om hvordan man løser dette på en grei måte? Hadde tenkt å gå til banken på mandag, og kanskje fått dem til å gjøre en avtale med banken hans.

Bonusspørsmål: Noen som har noen tips til emballering av sykkelen før frakt? :)
Road Rider c" ,)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Tips til gjennomføring av MC-salg, ny eier bor langt unna.

Post by RH racing »

jeg solgte en bil en gang.. da ringte jeg banken hans for å få faxet over låne garanti bevis.. og dette var noe sm han ikke kunne trekke tilbake så lenge sykkelen blei regget på han. da var jeg sikker på at pengene kom på min konto.
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Tips til gjennomføring av MC-salg, ny eier bor langt unna.

Post by Juliet »

Angående emballering ble jeg imponert over hvordan de som kjøpte forrige sykkelen min pakket den inn. Dvs de spikret den nærmest fast.
De hentet den med kassehenger. Inni den gikk det trelister på tvers i høyde med styret. De la trelister på hver side av hjulene langs sykkelen og spikret disse fast. I tillegg ti. list foran og bak. Så ville ikke sykkelhjulene skli. Den ble også stroppet stramt fast til ringer på veggene i hengeren på begge sider både foran og bak, og sto fjellstøtt (håper jeg).
Hvis du skal sende sykkelen din i kasse kan det hende du kan gjøre noe tilsvarende...
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Re: Tips til gjennomføring av MC-salg, ny eier bor langt unna.

Post by Magnalf »

Hei igjen ! Takk for tipset med banken, det hørtes ut som en sikker og fin måte!

Og takk for tipset ang mc-sjappene, får stikke innom og høre om de vil gi meg en, evt selge til meg kanskje :P Off så mye styr detta skulle værra :) Hehe
Road Rider c" ,)
User avatar
jata
Posts: 171
Joined: 12 Feb 2006 11:59
Location: mosjøen

Re: Tips til gjennomføring av MC-salg, ny eier bor langt unna.

Post by jata »

mulig du med tollpost kan sende sykkelen med hevd. det vil si att han må vise kvitering for att han har betalt sykkelen før de leverer den ut til han. da kan han se sykkelen på terminalen før han betaler og må betale for å få den hjem. hvis han ikke betaler blir sykkelen sent deg i retur. dette er en fin sikkerhet for begge to.
triumph sprint st 2000mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Re: Tips til gjennomføring av MC-salg, ny eier bor langt unna.

Post by Magnalf »

Ba han tilslutt komme og hente sykkelen selv om han skulle ha den, for det blei bare styr. Vil jo egentlig ikke selge den heller, så ^^
Road Rider c" ,)
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Tips til gjennomføring av MC-salg, ny eier bor langt unna.

Post by Trond_V »

Enklest det ;-) Vil han kjøpe biken, så er burde ikke det være noe stort problem for han :)
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Tips til gjennomføring av MC-salg, ny eier bor langt unna.

Post by Ulvinnen »

Magnalf wrote:Ba han tilslutt komme og hente sykkelen selv om han skulle ha den, for det blei bare styr. Vil jo egentlig ikke selge den heller, så ^^
Den ville jeg også tatt. Det er kjøper som må vurdere hvor langt unna han kan kjøpe en mc fra, og ordne med transporten.
User avatar
IImilleniumII
Posts: 233
Joined: 03 Nov 2006 17:26

Re: Tips til gjennomføring av MC-salg, ny eier bor langt unna.

Post by IImilleniumII »

Når jeg handlet mc som var langt unna ble jeg pent nødt til å sette inn pengene på konto først, for å så håpe på at den kom frem. Og hadde jeg skulle solgt en sykkel selv ville jeg heller ikke sendt den uten å få penger på konto først.
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Re: Tips til gjennomføring av MC-salg, ny eier bor langt unna.

Post by Magnalf »

Jepp. Han ville dog ikke ha den når jeg ikke gadd å ordne frakta. Men det får så være. Kommer en og kikker etterpå . Var ute og testa litt i dag :D i finværet. Typisk nok kom EGCV-erroren opp igjen som liksom skulle vært fiksa på servicen før vinteren, men mulig de bare har glemt å slette feilkoden. Er uansett garantijobb da, men omg....passa dårlig. Jeje.
Road Rider c" ,)
Post Reply