stoler du på verkstedet?

Prat om tung MC.
Super-blackbird
MC: Yamaha R1

stoler du på verkstedet?

Post by Super-blackbird »

lurer fælt på om jeg begynner og bli paranoid :shock:
vær gang jeg leverer sykkelen til service(storservice) analyserer jeg og lager meg en formening av mekkegutta. ``kan de jobben``
tenker med meg selv: bytter de olja? kimser de ventilene og justerer de gasseren visst det trengs?
jeg leverer sykkelen uten ventilklikking og olje som ser fin ut.
er det frekt og si at jeg vil ha de gamle tennpluggene tilbake?

når en tenker på det blir jeg litt skeptisk hvertfall.
er jo ikke vanskelig og ta imot en sykkel som er helt ok og gi faen i forgasserjustering nettopp fordi det er fredag og mekkemannen vil hjem.
han vet jo at ingen finner ut av det.

er dere med?

noen her som har ett snev av samme tankegang, eller noen som har ferska ett verksted?
inunf
MC: Ymse

Re: stoler du på verkstedet?

Post by inunf »

For å svare på spørsmålet i overskriften - NEI. Derfor er det kun jeg og ingen andre som skrur på syklene mine.
MowZ
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm

Post by MowZ »

Må si at jeg har tenkt akkuratt et samme som deg i alle fall, men jeg har ikke tid til å skru alt selv, så den blir satt bort på hovedservice, så får bare stole på de til det motsatte er bevist :D
BMW S1000RR, Simply the best!
Ola M
MC: GSX750ES

Post by Ola M »

Jeg stoler på at verkstedet utfører det de sier at de skal. Men jeg er sikker på at de ikke gjør en flekk mer. Har jobbet hos bilforhandler og vet at for både mekaniker og ledelse er det om å få jobben unna, ikke kose og dulle med noen sin baby. Kvaliteten på arbeidet var det sjelden noe å utsette på, det må nevnes. Det handler om det lille ekstra.

Det koster jo også skjorta. Hvis jeg hadde en splitter ny sykkel ville jeg gjort vanlig vedlikeholdsservice på verksted for å holde garanti og videresalgsverdi i orden, ikke fordi de gjorde noe jeg ikke kunne gjøre. Man får jo til og med kjøpt utstyr for å lese av styringsenheter for mindre penger enn en mekanikertime + moms.

For meg som eier en 23 år gammel sykkel er ikke verkstedsarbeid særlig aktuelt uansett. Det er stadig noe småplukk som må stelles med, skulle jeg sette alt bort til profesjonelle ville nok kostnadene på årsbasis fort ligne på salgsverdien. Dessuten er det moro og givende å mekke. Man får masse "touch time" der man blir kjent med alle mulige krinker og kroker av sykkelen, kanskje oppdager noe som trenger fiks og er man flink blir sykkelen mye bedre vedlikeholdt enn den hvis man følger den tankegangen som er altfor opphengt i kilometerintervall.

Eksempel, i følge verkstedmanualen skal luftfilteret mitt rengjøres og oljes hver 6000 km / 12 mnd. Jeg gjør det heller rent hver gang det er skittent, fullt av støv etter høst/vinterkjøring eller full av underlige insekter etter langtur. Skifte tennplugger? Gjort på 10 min. Olje og filter skiftes når det passer meg, ikke når kilometertelleren vil - selv om den styrer avgjørelsen naturligvis. Vanskeligere ting som bremsevæske og ventiljustering kan virke skummelt først, men med all informasjonen som er tilgjengelig på nettet er det meget overkommelig for alle som har tid, plass, vilje og litt evne.
Guinss
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Post by Guinss »

vanskelig å stole på verksted 100%. arbeidet blir nok gjort, men veldig sjeldent noe ekstra.

sist gang sykkelen var på service, kunne jeg se at olja hadde skifta farge, så da vet jeg iallefall at den er byttet som avtalt :) veldig kjekt
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

vel..tror man kan stole på di fleste store verksteder i norge.. mc miljøet er for lite i norge til at sånne steder tør å gjøre sånnt.. konsekvensene kan bli store for hele firmaet om noen oppdager dette.. men klart.. er jo altids noen som e late eller griske.. men sånn er det i alle bransjer...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Jeg tror nok at de fleste verksteder, store eller små, gjør jobben.

Der det kanskje kræsjer er når noen leverer elsklingen sin inn for 'service' og har en helt annen oppfatning av hva som skal gjøres enn det verkstedet har. Men jeg tror ikke verksteder med vilje 'lurer' noen.

Lurer du på hva verkstedet gjør, så er det bare å spørre. Sett opp en liste over hva du ønsker gjort, evt. be verkstedet spesifisere hva de gjør på servicen du bestiller og bli enige om en pris.

Er du skeptisk til motoroljen som brukes? Spør hva de putter på, eller spesifiser hva du ønsker. Samme gjelder andre slitedeler som kjede, bremsedeler, batteri osv. Da er sjansen for å føle seg snytt mye mindre.

Jeg har bare gode erfaringer med verksteder. Arbeid og pris avtales på forhånd. Finner de andre ting har jeg alltid blitt ringt før de gjør noe ekstra.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Post by Jarle »

Hvordan er det med ventiljusterings service? Skal ha den på 42k nå...
Går det ikke an å høre på lyden om det er behov for det eller ikke? Liten vits å skru opp alt uten grunn...
Hvis det ikke er behov for justering, så kan dem jo si at de har justert :shock:
Er bra dyr den servicen ihvertfall...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Vet ikke hvor mye det koster på en R6, men på min 748 koster det ikke mere enn 4000 for ventiljustering. Er det bare ventilkontroll så snakker vi mindre :)

Jeg hadde min VFR 800 inne på 48.000 servicen og da var det ikke nødvendig å ventiljustere... Så det er ikke nødt å være tilfelle at den må ha justering. Men dette kan sikkert noen andre svare bedre på :)

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Jarle wrote:Hvordan er det med ventiljusterings service? Skal ha den på 42k nå...
Går det ikke an å høre på lyden om det er behov for det eller ikke? Liten vits å skru opp alt uten grunn...
Hvis det ikke er behov for justering, så kan dem jo si at de har justert :shock:
Er bra dyr den servicen ihvertfall...
Be om pris for kontroll av ventiler, og for kontroll/justering.

Mye klapring og tikkelyder fra motoren kan tyde på at du trenger justering. Ellers kan et tidlig tegn på behov for justering være at motoren er vanskelig å starte men går normalt. Men startproblemer kan jo indikere alt mulig annet også.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Super-blackbird

nettopp det jeg mener Jarle

hadde en r1 2008 som måtte inn på kontroll pga. garanti videre på sykkelen.
dem skulle sjekke innspruten og tenningen og det kostet endel og var en hel jobb visst nok.
så gikk jeg til ett annet verksted og hørte på pris.

fikk til svar:
kom med din nye sykkel så får du ett stempel i servicehefte gratis av oss.
jeg sa at det andre verkstedet mente det var en omfattende jobb og skulle ha bra betalt for det. de svarte: viss vas, dem kobler i en ledning og kjører diagnose test, tar 5 min. men så lenge du ikke har merket lugging eller merker effektap i registeret er sykkelen din frisk som en fisk som en ny sykkel bør være.

så om ventil og forgasser sjekk virkelig blir sjekket på en sykkel som sviver perfekt, er ikke jeg 100% sikker på.
vanskelig og se selv om de virkelig har demontert sykkelen og sjekket dette.

en kan jo selvfølgelig forsegle vitale deler, men ett sted går grensen. ( men er fristet til og gjøre det )
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Hvis du først skal forsegle vitale deler så kan du jo like godt gjøre jobben selv. Da vet du ihvertfall hva som har blitt gjort og hva som ikke har blitt gjort.
TholoRacing
MC: Har nylig solgt min kjære CBR - neste sesong : YZF-R6.

Post by TholoRacing »

Jada, du som kunde har krav på og få se utskiftede deler. Verkstedet er pliktig til og holde på utskiftede deler til du som kunde har hentet sykkelen.

Og til deg som lurte på ventiljustering, og høring av ulyd. Den velkjente lyden av ventil-tikking, kommer av for stor klaring, og er HELT ufarlig. Der er mye verre dersom klaringen blir for liten. Dette gir ingen lyd, derfor bør du overholde kilometerintervallen for ventil-sjekk.

Mvh, Eirik
Guinss
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Post by Guinss »

TholoRacing wrote:Jada, du som kunde har krav på og få se utskiftede deler. Verkstedet er pliktig til og holde på utskiftede deler til du som kunde har hentet sykkelen.
dette visste jeg ikke ;) kjekt å vite
Super-blackbird

inunf wrote:Hvis du først skal forsegle vitale deler så kan du jo like godt gjøre jobben selv. Da vet du ihvertfall hva som har blitt gjort og hva som ikke har blitt gjort.
dette var bare et lite ordspill inuf :)
er nok å forsegle tanken for en ventilkontroll for det er den første de fjerner for og komme til.
Post Reply