Småstein i eksosanlegget

Prat om tung MC.
Post Reply
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

Småstein i eksosanlegget

Post by Kawazaxi »

I det siste har jeg vært plaget av en irriterende lyd, særlig når det blir gitt turtall, men også på tomgang kommer denne lyden av og til. Det høres ut som det er en pen liten gjeng småstein et eller annet sted som spretter rundt som gale. Høy og ubehagelig lyd. Klarer ikke helt å lokalisere hvor det kommer fra; enkelte ganger høres det ut som det kommer fra selve potten, noen ganger føles det ut som om lyden kommer "forfra" fra svanehalsen eller lignende, men som oftest høres det ut som om det ligger litt spredt nederst i eksosrøret, rett før potten.

Hadde sykkelen inne til service i forrige uke, der de bare byttet bremseskiver og overhalte kalipperne, men jeg ba dem finne ut hva som var problemet med den ekle lyden. Lenge etterpå, da jeg fikk sykkelen tilbake, sa de at det hørtes ut som om det var kommet et eller annet nedi der, ja, men at de ikke kunne få det ut der og da (de holdt på å stenge). De mente det ikke gikk an å blåse det ut den vanlige veien, men foreslo å skru av potten og kanskje riste det ut den andre veien. Men de holdt med meg i, og var enige om, at mesteparten sannsynligvis ligger i det nederste leddet, altså det som er rett under potten.

Egentlig skriver jeg her bare for å høre om det er noen som har noen tips eller triks som kan være viktige eller nyttige å kunne når det gjelder dette. Verkstedet tar seg alltid solid betalt, men så lenge jeg er teknisk tilbakestående, så er det ikke så mye jeg gjør med det. Håper noen av dere flinke MC-folk her inne har vært borti dette selv, og kan fortelle meg hvordan jeg kan fikse det lettest mulig, og om det evt. er noe som er skadelig eller farlig å kjøre med.

Takk for svar, godtfolk!
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Småstein i eksosanlegget

Post by knetrom »

Foreslår at du tar av potten og rister den ja.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Småstein i eksosanlegget

Post by supermons »

Skru av potten krever veldig lite teknisk kompetanse, med mindre det er rare ventiler og sånt på den handler det som regel bare om å skru ut og inn et par bolter.

Hva slags sykkel er det?
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

Re: Småstein i eksosanlegget

Post by Kawazaxi »

Ja, nå har ulyden utviklet seg til det verre, og det har blitt mye lettere å lokalisere den, og ikke minst gi det en diagnose. Lyden har blitt mye mer "metallisk" og det har kommet frem at lyden ligger på "fremsiden" av motoren, inni en liten boks der. Hva det heter på fagspråket aner jeg ikke, men på to forskjellige verksteder kalte de det "fremkjedet" og "kamkjedet". Hva det er for noe aner jeg ikke, men så vidt jeg forsto var det noe som skal stramme på dette kjedet, eller noe lignende, som har løsnet. Lyden blir verre og verre for hver dag jeg kjører. så jeg er litt skeptisk. Det som er galt er altså en strammeanordning som er løs.

Har bestilt ny del, og skal få beskjed når den er ankommet butikken. Det jeg lurer på nå er egentlig; er dette noe som er farlig å kjøre med? Hva er det som kan skje? Og er det noen som forstår hva jeg mener og kan være så snill å utgreie problemet mitt pittelitt?

Takk, godtfolk! :-)
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Småstein i eksosanlegget

Post by Desmo-Dude »

Kjenner ikke til din sykkel,men hvis kamkjedet hopper av så blir det kostbart.Det som kan skje da er at stempelet slår inn i ventilene dine,og da snakker vi om en større reperasjon og mange tusenlapper.Vet at Honda har hatt litt problemer med kamkjedestrammeren,men på disse syklene har det ikke vært noe problem å kjøre med.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Småstein i eksosanlegget

Post by Trond_V »

Kawazaxi wrote: Det jeg lurer på nå er egentlig; er dette noe som er farlig å kjøre med?
eg for min del hadde parkert sykkelen frem til eg hadde fått på plass ny strammer.
User avatar
MvAgustaRider
Posts: 46
Joined: 22 Jan 2009 21:48
MC: MV Agusta F4 1000R

Re: Småstein i eksosanlegget

Post by MvAgustaRider »

Et verksted skulle da ha kunnskap til å finne feilen. Småstein i eksosen ? Hmm, da må noen bedritne folk ha lagt de der med vilje, og de ville mest sannsynlig bli blåst ut temmelig kjapt når man kjører sykkelen.
Om det er kamkjedet som rakler, så vil jeg som sagt over her, latt sykkel stå. Ingenting fikser seg selv, så dropp kjøringen, og kontakt hjelp.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Småstein i eksosanlegget

Post by supermons »

Gåen kamkjedestrammer kan føre til motorras. Mange eldre japsesykler har dårlig orginal kamkjedestrammer, kan være like greit å bytte til en manuell en. Det gjorde jeg i sommer :)
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

Re: Småstein i eksosanlegget

Post by Kawazaxi »

Takk for svar. Jeg har nå i etterkant latt sykkelen stå, men jeg lurer på om det kanskje er for sent? Det som for noen uker siden var en svak lyd som både jeg og fagfolk antok å være småstein i eksosrøret, ble verre og verre og lagde til slutt høye lyder, helt klart fra kamkjedet der. Likevel var disse ulydene "bare" tilstede sporadisk, om jeg kan kalle det det. Det vil si; det var der hele tiden, men det var bare en slags skrangling ca. annethvert sekund. På den siste kjøreturen da jeg bare skulle hjem for å parkere sykkelen inntil det ble fikset, lurer jeg på om det løsnet helt. Plutselig gikk det fra å være on/off-skrangling, til en konstant skranglelyd. Den er nå så konstant at det høres nesten ut som en del av motorlyden, akkurat som en naturlig lyd.

Hva skjedde her når ulyden gikk fra å være sporadisk til konstant? Løsnet det helt? Kamkjedestrammeren ble bestilt mens ulyden fortsatt var relativt dempet, men fremdeles godt merkbar. Da sa de på verkstedet at delen kom på litt over 600 kr, og i tillegg ville det ta mellom en halv og en hel time å bytte delen (timesprisen der er 750 kr). Bør jeg få fagfolkene til å bytte den? Som sagt er jeg komplett noldus på mekanikk og slikt - jeg vet knapt hvordan man skrur av kåpene - men tror dere dette er noe jeg klarer å gjøre selv, eller er det verdt det å bruke 700 kroner ekstra på å få det gjort?

Forresten er jeg veldig interessert i å lære meg dette bedre, særlig nå om jeg skal kjøpe meg ny sykkel snart. Jeg er jo faktisk veldig interessert i sykler generelt, og elsker å sitte på dem, kjøre dem og tilbringe tid med dem, og jeg skulle rett og slett ønske at jeg var en av disse som sitter noen timer om dagen/uka nedi garasjen og bare gnikker og pusser og steller med sykkelen sin. Problemet er at jeg kan faktisk ingenting, og jeg ser at i tekniske diskusjoner så blir jeg helt satt ut fordi det er så mange begreper og mekaniske navn jeg ikke har snøring på. Jeg vet at de færreste har en faglig utdannelse om dette, men likevel føler jeg at alle kan dette bedre enn meg. Jeg håper derfor noen av dere har noen tips til hvordan jeg kan lære meg bedre hva som foregår bak kåpene og hvordan ting virker, slik at jeg kan lære meg dette på egen hånd. For jeg er interessert! :D

Håper noen av dere har tid og kan svare på noen av spørsmålene mine, enten vedr. mitt løse kamkjede, eller mine spørsmål om generelt vedlikehold.
Nok en gang takk, godtfolk! :D
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Småstein i eksosanlegget

Post by inunf »

Alle må begynne et sted. Du kan f. eks. gå inn på http://www.howstuffworks.com og se litt, det ligger mange gode forklaringer på hvordan motorer og slikt virker der. Vil absoultt annbefale deg å prøve selv hvis du er innstilt på å bruke tid og krefter på det. Det er en fordel å skru sammen med andre som har greie på det, slik at de kan gi deg en pekepinn på hva du gjør feil. Hvis du har en kompis som har greie på slikt så kan du jo høre om han vil hjelpe deg?
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Småstein i eksosanlegget

Post by KiM »

Jeg var også helt ubrukelig til å skru på sykler tidligere. Men jeg satt rett og slett bare i gang. Tok av kåpen og begynte å demontere og bruke fornuft. Jeg kan fortsatt ikke så mye om alt som ligger innenfor rammen, men har en far som er kyndig og lærer av han mens vi sammen skrur på sykkelen. Du kan begynne selv i det små, men en del ting bør du selvfølgelig få litt hjelp med.
ingen KiM, ingen kos
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Småstein i eksosanlegget

Post by Trond_V »

FIkk litt lyst å svare her jeg :)

Kan ta kamkjedet ditt først. Viss du har så liten erfaring, og innsikt som du skriver over her, så er det min mening at dte er best å la verkstedet gjøre jobben. Når de sier at det tar så og så lang tid, så er det fordi de mest sannsynlig har prosedyrer på jobben, og har gjort den en del ganger før. Siden du har kjørt litt med ulyden og den har utviklet seg, ser jeg form eg at det kanskje har gått ut over andre ting enn kun strammeren. Dette er ting som mekanikkerne ganske sikkert vil oppdage, som gjerne en uerfaren ikke gjør.

Sånn ellers;
Det du kan begynne med er å kjøpe en verkstedsmanual til sykkelen din. Haynes sine er fine. Står mye forklaringer og ilustrasjoner rundt hvordan du utfører de ulike reparasjonene.
Jeg er av den oppfatning at det er greit å ta lit steg for steg. Du kan jo begyne med noe så banalt enkelt som å bytte olje på sykkelen f. eks. Bytte bremseklosser. Stramme kjede. TIng som er enkelt, og forholdsvis rett frem. Da føler du at du mestrer skruingen. Det er aldri kjekt å bli stående til halsen i problemer du ikke finner ut av. :?
Som nevnt over. Har du kjente som har skrudd før, så allier deg litt med de.:) Mye god hjelp å hente i vennegjengen sin :)

Så det! Håper det var til litt hjelp, og kanskje inspirasjon 8)
Post Reply