Rengjøring av kjede.
-
- MC: KTM 640 LC4 -03
Rengjøring av kjede.
Hei!
Lurer pp om det er noen tips om hvordan man rengjører en grisete og skitten kjede?
Har hørt at den legges i diesel, og skrubbes deretter. Men er litt skeptisk til at man fjerner for mye fett ved dieselvasking...
takker for svar.
MVH
Kristian.
Lurer pp om det er noen tips om hvordan man rengjører en grisete og skitten kjede?
Har hørt at den legges i diesel, og skrubbes deretter. Men er litt skeptisk til at man fjerner for mye fett ved dieselvasking...
takker for svar.
MVH
Kristian.
- ripsaw
- MC: Yamaha MT-01, 2007 modell. Sølvgrå, som er den raskeste fargen :-)
Re: Rengjøring av kjede.
Vel jeg kan ikke snakke fra erfaring men fant denne på nettet
http://www.mc-plassen.net/modules.php?n ... cle&sid=84
Har lest før at parafin skal være tingen. Får vel prøve en omgang på kjedet mitt også før sesongen starter..
http://www.mc-plassen.net/modules.php?n ... cle&sid=84
Har lest før at parafin skal være tingen. Får vel prøve en omgang på kjedet mitt også før sesongen starter..
Bestilte denne for en måned siden...
http://www.online-mc.no/main.php3?PI=info&PNO=90700
Beskrivelse:
IN CLEANER
Fjerner effektivt smuss fra kjede, uten å skade o-ringer
Effektiv rens av kjedet
har ikke prøvd den ennda men ser ikke bort ifra at den skal fundere greit...
http://www.online-mc.no/main.php3?PI=info&PNO=90700
Beskrivelse:
IN CLEANER
Fjerner effektivt smuss fra kjede, uten å skade o-ringer
Effektiv rens av kjedet
har ikke prøvd den ennda men ser ikke bort ifra at den skal fundere greit...
1.3.1.2
- Bølle
- MC: '02 Suzuki GSX750F (Katana)
Leter etter et prosjekt, 1960-85 modell med to hjul - Contact:
Jeg har ingen problemer med å bruke diesel til å rengjøre kjedet, siden diesel inneholder en del "fett" i forhold til f.eks bensin som vil tørke ut kjedet veldig fort. Om du kjøper parafin type "fritidsparafin" (til lamper, kokeapparater and such) tror jeg du vil få samme problemet siden denne er ekstra renset for at den ikke skal sote så mye. Dog bedre å bruke denne enn bensin (,vil jeg tro).
Når det kommer til O-ring, X-ring, ABC-ring, KGB-ring kjeder så tør jeg ikke påstå hvordan de vil påvirkes av diesel, men jeg hadde tatt sjansen.
Noen andre kan sikkert utdype det mer.
--Bølle--
Når det kommer til O-ring, X-ring, ABC-ring, KGB-ring kjeder så tør jeg ikke påstå hvordan de vil påvirkes av diesel, men jeg hadde tatt sjansen.
Noen andre kan sikkert utdype det mer.
--Bølle--
"Definisjonen av en ekte gentleman er en person som kan spille trekkspill, men som greier å la være"
- maelling
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
Selv har jeg egentlig brukt "fy fy - metoden" tidligere med å bruke white sprit, og rengjøre det på den måten. Det gjør garantert susen, men skal ikke være godt for o-ringene. Etter dette har jeg brukt kjedespray (selv om noen av dem er litt sticky, noe som tiltrekker seg gris), ved å først varme opp kjedet og så påføre det og la det trekke inn (deilig syn
). Siden har jeg fjernet overskudd, siden man dermed hindrer at det så lett blir skittent på ny. Det man i allefall merker ved kjederens, er at det er akkurat som om man får 10-20 hk ekstra ved at kjedet glir mye lettere, noe jeg merket veldig da jeg kjørte R1 og 900RR.
Har ikke prøvd diesel og bensin, men det er sikkert langt bedre enn det jeg har brukt tidligere : ) Noe av kunsten er å smøre med de riktige tingene, så fester ikke skit seg så lett. Noen av sprayene er ikke så bra i så måte, men siden jeg har hatt variatordrift de siste årene, har jeg ikke forsket mer på det.
Det er garantert flere som vet mye om dette her på forumet, og det er muligens noen tråder rundt disse tingene.

Har ikke prøvd diesel og bensin, men det er sikkert langt bedre enn det jeg har brukt tidligere : ) Noe av kunsten er å smøre med de riktige tingene, så fester ikke skit seg så lett. Noen av sprayene er ikke så bra i så måte, men siden jeg har hatt variatordrift de siste årene, har jeg ikke forsket mer på det.
Det er garantert flere som vet mye om dette her på forumet, og det er muligens noen tråder rundt disse tingene.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Jeg kjøpte Motorex sin Chain Cleaner på Mc butikk, litt mye peng for noe som sikkert er vanlig avfettingsmiddel med "suitable for motorcycle racing! attracts women! improves love life!" på etiketten, men den funket veldig bra. Skikkelig tung veiskit som satt på svingarmen forsvant også lekende lett. Noen sverger også til Biltemas bioavfetting: http://www.biltema.no/products/product. ... emId=75994 Chain Cleaneren min er akkurat tom, så skal prøve den selv.
Kjedeprodusenter anbefaler parafin, jeg vasker kjeden når den er varm og jeg vil helst ikke rote med brennbare stoffer rundt eksospotten. Å smøre bensin på en skitten kjede for så å trekke kjeden rundt, mens bensinen dampet, dryppet på ekosen, kom nær den varme motoren....

Kjedeprodusenter anbefaler parafin, jeg vasker kjeden når den er varm og jeg vil helst ikke rote med brennbare stoffer rundt eksospotten. Å smøre bensin på en skitten kjede for så å trekke kjeden rundt, mens bensinen dampet, dryppet på ekosen, kom nær den varme motoren....

- Super-blackbird
- MC: Yamaha R1
jeg bruker parafin, kjører det litt varmt og sprayer på kjedespray. veldig effektift
Jeg har en teori om at rensemiddler som parafin og diesel, som ikke fordamper så lett, kan blande seg med møkk, nedbrudt olje eller kjedefett og bli liggende igjen inne i kjedet. Og dette igjen vil kanskje blande seg med den nye kjedesprayen.
Selv bruker jeg witesprite ganske ofte og kjedespray. Jeg sprayer som regel kjedet litt med kjedetfett etter hver tur (snitt ca. 20-40 mil). Jeg har kjørt 40 000 med samme kjede/drev på denne måten uten å kunne registrere slitasje av betydning.
Dette med at man skal smøre kjedet mens det er varmt lurer jeg på om er noe som henger igjen fra den gangen man vanligvis brukte motorolje på det. Varmen skulle gjøre oljen tynn slik at den trekte seg inn lettere. Men bruker man sprayboks er jo fettet tynt som vann da det kommer ut fra boksen. Og jo kaldere kjedet er, jo lenger holder det seg tynt før løsemiddlet fordamper og fettet blir seigt.
Selv bruker jeg witesprite ganske ofte og kjedespray. Jeg sprayer som regel kjedet litt med kjedetfett etter hver tur (snitt ca. 20-40 mil). Jeg har kjørt 40 000 med samme kjede/drev på denne måten uten å kunne registrere slitasje av betydning.
Dette med at man skal smøre kjedet mens det er varmt lurer jeg på om er noe som henger igjen fra den gangen man vanligvis brukte motorolje på det. Varmen skulle gjøre oljen tynn slik at den trekte seg inn lettere. Men bruker man sprayboks er jo fettet tynt som vann da det kommer ut fra boksen. Og jo kaldere kjedet er, jo lenger holder det seg tynt før løsemiddlet fordamper og fettet blir seigt.
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
Jeg bruker parafinbasert lampeolje. Har kjøpt 4 liters kanner på Europris. Denne fungerer fint og inneholder endel fett slik at en ikke ødelegger O-ringene.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
-
- MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Jeg også bruker lampeolje. Funker fettTvinitla wrote:Jeg bruker parafinbasert lampeolje. Har kjøpt 4 liters kanner på Europris. Denne fungerer fint og inneholder endel fett slik at en ikke ødelegger O-ringene.

Et forslag i Varaderoforumet: http://213.225.89.160:8080/adventure/in ... opic=121.0

-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Jeg gikk på et tidspunkt møkka lei av dette med vedlikehold av kjede, vaske og polere sykkel for deretter å oppleve at noe av jobben var gjort forgjeves etter smøring av kjede. Forsøkte mange typer smørning og chainwaxes, for å se at bakfelgen var like bedriten uansett.
Castrol chainwax var den jeg ble best venn med sånn after all.
Nå trenger jeg ikke tenke på det lenger. Vedlikeholdsfritt med reimdrift. Skal holde mellom 80 og 100 k før den forsterkede kevlarreimen må byttes. Reima mi er gått ca 60k, og det er ikke tegn til slitasje av noe slag hverken på den eller noe annet av drivverket.
Go carefree.
Castrol chainwax var den jeg ble best venn med sånn after all.
Nå trenger jeg ikke tenke på det lenger. Vedlikeholdsfritt med reimdrift. Skal holde mellom 80 og 100 k før den forsterkede kevlarreimen må byttes. Reima mi er gått ca 60k, og det er ikke tegn til slitasje av noe slag hverken på den eller noe annet av drivverket.
Go carefree.

-
Er det bare meg som er ignorant eller er ikke:Trond_V wrote:Jeg også bruker lampeolje. Funker fettTvinitla wrote:Jeg bruker parafinbasert lampeolje. Har kjøpt 4 liters kanner på Europris. Denne fungerer fint og inneholder endel fett slik at en ikke ødelegger O-ringene.Parafin står oppført som mulig rensemiddel i instruksjonsboka til biken
- Parafin,
- Lampeolje,
- Whitespirit
omtrent akkurat samme greia? Lampeolje og WhiteSpirit er mer eller mindre renset parafin.
Som renset forstår jeg det slik at de fjerner uhumskheter som svovel og tunge oljer for å ungå sot og lukt og at de ikke blir noe "lettere" produkt av den grunn. Grovt regnet er alt sammen litt lettere en diesel og langt tyngre enn bensin.
Det var nå det jeg trodde da.
-
- MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
WhiteSpirit har jeg fått beskjed på tørker ut o-ringene i kjeden. Noe lampeolje/parafin ikke gjør. Så helt samme greia er det tydeligvis ikke. Om det er tilfellet vet jeg ikke, siden jeg aldri har prøvdBabelfisken wrote:Er det bare meg som er ignorant eller er ikke:Trond_V wrote:Jeg også bruker lampeolje. Funker fettTvinitla wrote:Jeg bruker parafinbasert lampeolje. Har kjøpt 4 liters kanner på Europris. Denne fungerer fint og inneholder endel fett slik at en ikke ødelegger O-ringene.Parafin står oppført som mulig rensemiddel i instruksjonsboka til biken
- Parafin,
- Lampeolje,
- Whitespirit
omtrent akkurat samme greia? Lampeolje og WhiteSpirit er mer eller mindre renset parafin.

Men jeg har en mistanke om at det er noe i det. Ser det viss jeg vasker hendene i whitespirit, så syns jeg de blir mye fortere uttørket enn om jeg f.eks bruker lampeolje.