Spørsmål ang. service

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Lord Erik

Spørsmål ang. service

Post by Lord Erik »

Hei,

Min Suzuki GSR 600 ABS 2007 mod har nå gått overraskende 30.000+ km siden jeg kjøpte den i sommer (da hadde den gått 1700 km) og jeg ser meg derfor nødt til å få den inn på service siden dette ikke har blitt gjort etter den ble kjøpt. Jeg er selv en fersk fører og har ingen venner eller bekjente med peiling på MC, så jeg har i denne sammenhengen en del spørsmål som jeg hadde håpet at noen her kunne ha svart meg på.

1) Hvor i Bergen bør jeg levere sykkelen min inn til service? Som ung og uerfaren sjåfør anser jeg meg selv som et lett offer for verksteder som utfører en slapp og mangefull service, alternativt at jeg får "fikset" og byttet ting som absolutt ikke er nødvendig. Man hører jo skrekkhistorier, og jeg vet fra erfaring med bil (som jeg, ulikt MC, har litt peiling på) at uvitende eiere fra tid til annen blir flådd av verkstedene sine. Dette er noe jeg vil unngå, og jeg antar at riktig valg av verksted er en viktig faktor.

2) Er det mulig å få en cirka pris på hvor mye en slik service vil koste meg? Personlig ser jeg over sykkelen, vasker den, og oljer kjedet omtrent hver uke. Med unntak av litt rust på bremsene (som uheldigvis førte til at jeg måtte stanse midt på Nygaardsbroen da bakbremsen ikke ville slippe) later sykkelen til å være i god stand... Det ville derfor overraske meg om de ser seg nødt til å gjøre spesielt mye med den.

3) Hvor lang tid må jeg regne med å skilles fra sykkelen min? Jeg er glad i den, og jeg bruker den en god del ettersom det er mitt eneste transportmiddel. Følgelig vil gjerne ha den hos meg. Helst i stuen, eller kanskje også i sengen hvis det hadde latt seg gjøre. ;)

4) Hva bør verkstedet ha utført av arbeid på sykkelen min i løpet av et slik service?

5) Jeg er redd sykkelen min har gått et par tusen km over 30k, er det for sent for meg å få stempel i boken for gjennomført service på 30k? Hvis det ikke hadde vært for stempelet hadde jeg vært fristet til å utføre servicen selv...

Dette var kanskje en del banale spørsmål, men jeg er som sagt ung og uerfaren og ønsker å veie det opp med å være godt informert før jeg lar noen andre besudle sykkelen min. Jeg setter stor pris på utfyldene svar, og spesielt anbefaling av verksted i Bergen er noe jeg trenger.

På forhånd tusen takk for svar! :)
RockeRolf

Re: Spørsmål ang. service

Post by RockeRolf »

Bladet Bike kåret visst ei sjappe i Bergen til Best i test her i 2008. Husker bare ikke hvilken. Du kan jo kikke litt her
http://www.bike.no/forum/thread.php?t=2227

Bestill time og forbered deg på å være uten sykkel fra 0900 til 1600, sånn i utgangspunktet. Stempel får du uansett. Med påtegning om kilometerstand.

Med min erfaring fra tilnærma helårskjøring i Bergen: Presiser at de skal gå over bremsene om du ikke føler deg klar for slikt selv!!! Du nevner selv rust.
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Kan vel med sikkerhet stort sett bare svare på #1: De fleste anbefaler Yamaha Bergen og Ride. Også sett noen anbefalinger på Kvikk MC. Skal selv bytte dekk hos Kvikk MC ila uken, så kan gi en liten tilbakemelding da iallefall :)
ingen KiM, ingen kos
Trond_V
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Post by Trond_V »

Kvikk MC sevice anbefaler jeg på det varmeste. Autorisert Suzuki verksted. Nylig flyttet fra Mølledalsveien til Beiviken ( i Yamaha sine gamle lokaler) og ligger nå vegg i vegg med Kårbø Sport og Motor.
Ryddig og greit verksted som ikke foretar alle andre reparasjoner enn avtalt, uten at du samtykker til det underveis. Har selv sendt in Bandit'n min der for å bytte litt av hvert.
Min opplevelse av Kvikk MC sist jeg benyttet meg av de; http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... mc#p216488
Udelt positivt :)
Lord Erik

Post by Lord Erik »

eneRmiK wrote:Kan vel med sikkerhet stort sett bare svare på #1: De fleste anbefaler Yamaha Bergen og Ride. Også sett noen anbefalinger på Kvikk MC. Skal selv bytte dekk hos Kvikk MC ila uken, så kan gi en liten tilbakemelding da iallefall :)
Det hadde vært flott! Er uansett ikke aktuelt for meg å levere den inn før slutten av neste uke, så da vil jeg gjerne høre hvordan det har gått med deg hos Kvikk. :) Ser at det er gode tilbakemeldinger for Yamaha, Ride, og (tilsynelatende) Kvikk. Jeg bor ved høyden, så om jeg leverer sykkelen til Kvikk eller Ride er mye det samme for meg da veien å gå tilbake til leiligheten er omtrent like lang.
KiM

Post by KiM »

Trond_V wrote:Kvikk MC sevice anbefaler jeg på det varmeste. Autorisert Suzuki verksted. Nylig flyttet fra Mølledalsveien til Beiviken ( i Yamaha sine gamle lokaler) og ligger nå vegg i vegg med Kårbø Sport og Motor.
Dæven, bra du sa. Jeg var innstilt på å kjøre til Mølledalsveien! Breiviken...Ta av mot Eidsvågsneset fra motorveien og svinge til venstre i første lyskrysset og så fortsette litt nedi der?
ingen KiM, ingen kos
Lord Erik

Post by Lord Erik »

eneRmiK wrote:
Trond_V wrote:Kvikk MC sevice anbefaler jeg på det varmeste. Autorisert Suzuki verksted. Nylig flyttet fra Mølledalsveien til Beiviken ( i Yamaha sine gamle lokaler) og ligger nå vegg i vegg med Kårbø Sport og Motor.
Dæven, bra du sa. Jeg var innstilt på å kjøre til Mølledalsveien! Breiviken...Ta av mot Eidsvågsneset fra motorveien og svinge til venstre i første lyskrysset og så fortsette litt nedi der?
Det er veien til Kårbø ihvertfall. Etter lyskrysset hvor man tar av til venstre er det vel 400 meter rett strekning, deretter tar du til venstre og kjører cirka 50 meter. Er et stort Kårbø skilt så burde være enkelt å se når du er i nærheten! :)
KiM

Post by KiM »

Erik Blodøks wrote:Det er veien til Kårbø ihvertfall. Etter lyskrysset hvor man tar av til venstre er det vel 400 meter rett strekning, deretter tar du til venstre og kjører cirka 50 meter. Er et stort Kårbø skilt så burde være enkelt å se når du er i nærheten! :)
Supert. Men nok off topic. Håper noen kan gi svar til trådstarter på de andre problemstillingene også!
ingen KiM, ingen kos
MowZ
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm

Post by MowZ »

#1: bor ikke der så aner ikke

#2: Hvis du har kjørt 30 000 med den uten å gjøre noe (håper du har byttet olje og filter??) så skal det nok gjøres en del. Ventiljustering, plugger, luftfilter, kjølesvæske, kanskje kjede/drev, bremseklosser burde begynne å bli slitt, smøre opp vaiere, sjekke lagere osv. Jeg vet ikke helt når du skal ha stor service, da må du sjekke en maual til sykkelen eller høre med verksted. Men du trenger jo ikke gjøre absolutt alt. Men det er det som er anbefalt. Det som blir dyrest her er ventilsjekken og evt justering. For da må man av med tank og stort sett alt, så da blir det billig å ta med de andre tingene underveis siden de stort sett skal av uansett! En hovedservice(storservice) vil typisk komme på en 6-8000 kr, litt avhengig av hvor mye som skal gjøres. Og den prisen er med det meste som er nevnt ovenfor!

#3: Det kommer litt ann på hvor mye verkstedene har å gjøre, men en hovedservice tar vel ikke mange dagene hvis man har alle delene for hånd og din sykkel blir prioritert litt.

#4: Les nr #1. Her skal han sjekke opp sykkelen og bytte det som trengs, og det som er anbefalt etter manualen hvis du vil det! Hvis ikke skal han fortelle deg hva han ville skiftet og du skal si hva du vil bytte! Så her bestemmer du.

#5: Nei det går helt fint! Det vil bare stå 30 000km service utført, km stand: 30 300km el lignende.

Håper det hjalp noe
BMW S1000RR, Simply the best!
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Jeg vet ikke om noen andre reagerte på det, men plutselig slo det meg at 30k+ km på rundt 7-8 måneder nødvendigvis måtte bety ekstremt mange mil hver dag, noe som jeg vet er riv ruskende galt. Dette medførte at jeg løp ut til sykkelen for å sjekke, og det viser seg at en kombinasjon av pixelfeil og ekstrem idioti har gitt opphav til denne totalt misvisende lengden. :roll:

Med andre ord, sykkelen min trenger ikke stor-service helt enda. Tråden har vært lærerik (og ikke lite ydmykende) likevel, så takk for svar alle sammen!

Forøvrig, hadde den hatt godt av en tur på service uansett? Jeg har tross alt kjørt den hele vinteren med unntak av de dagene det har vært snø/is...
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Hvor langt har den gått da ? Har den gått 3000+ km ? Eller 13000? Da vil jeg si du kjøper deg et oljefilter til 130 kr eller noe sånt, litt MC-olje og gjør jobben selv. Rens og smør opp kjedet, og kikk inn på bremseklossene om de ser gode ut. Tror ikke det er noe hastverk med bremseveske på en så ny sykkel, med mindre du mot formodning driver med banekjøring. Mener å huske at kokepunktet halverer seg på 2 år, og at det da muligens ligger på 130 grader eller noe sånt, men det skal vel godt gjøres å nå de temperaturene uansett. Du kan jo ta en kikk på luftfilteret ditt mens du er i gang, og se om det ser fint ut. Ventiljustering er vel på rundt 24000 km eller deromkring ? Plugger er ikke noe å tenke på, om sykkelen starter på et blunk. De varer nok uansett flere år fremover : )
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Men igjen: helårskjøring på salta veier kan nok gjøre at et ettersyn og vedlikehold av bremsekaliptre (stempler, klosser, tettinger, rust etc.) er nødvendig, enten av verksted eller deg selv om du mener dette er grei skuring. Du har nevner jo selv rust og problemer her.
Slikt grundig ettersyn og vedlikehold er nesten obligatorisk min. en gang i året om man kjører i vinterhalvåret.
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Den var gått 3871.2 km. :roll: Tenker jeg tar meg en liten runde på den nå som saltingen er over og regnværet blir mindre. Får byttet oljefilter/luftfilter og renset kjedet som dere nevner, og tar gjerne bremsene fra hverandre for å sjekke dem grunding ettersom jeg har hatt problemer med dem. Hva med smøring av hjullagre? Syntes den vibrerer litt annerledes nå enn hva den gjorde før... men det er kanskje å forvente?

Nå som våren kommer får jeg vel også sende inn jakken min til rens, syntes ikke rødfargen er like rød lenger. :)
FunSize
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07

Post by FunSize »

Vil vel tro du ikke skal ha service ihht manualen før på 10k ellerno.
Ta en titt i manalen.. det er mye nyttig som står der ;)
Dersom det er som i min så står det også kort om hva som gjøres på de forskjellige servicene.

Med "ny" sykkel så bør du vel tenke på å gjøre servicene på verksted, selv om det er noen små.

Når garantitiden har gått ut og sykkelen er et par år, så kan man heller gjøre småservicene selv (Min mening)
07 Yamaha FZ6-S :D
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Når du tar av hjulene: stikk fingeren/fingrene inn i innerringen av hvert lager og press den utover mot ytterringen samtidig som du dreier.
Ringen skal gå tregt og jevnt. Du skal ikke kjenne "lugging" eller ha følelsen av at det "går i grus" om du skjønner?

Som regel trenger et hjullager på en moderne gate-mc å pensjoneres før det trenger oppsmøring.
Post Reply