problem me lys xl 600
problem me lys xl 600
Heisann!
er ny her på forumet og lurte på om nåken kunna ha nåken bra tips?
Har en 1985 honda xl600r som eg driv å fiksar litt på!
svigerfar fekk en mangellapp i 1991 so eg må på full teknisk kontroll på biltisynet!:(
så d største problemet er dårlig lys? er heilt mørkt på tomgang! men kjem LITT lys når eg kjører! ps nytt batteri!
nåken som har tips? evt nåken me samme problem/sykkel??
er ny her på forumet og lurte på om nåken kunna ha nåken bra tips?
Har en 1985 honda xl600r som eg driv å fiksar litt på!
svigerfar fekk en mangellapp i 1991 so eg må på full teknisk kontroll på biltisynet!:(
så d største problemet er dårlig lys? er heilt mørkt på tomgang! men kjem LITT lys når eg kjører! ps nytt batteri!
nåken som har tips? evt nåken me samme problem/sykkel??
Re: problem me lys xl 600
Er vel bare å slå seg løs med et multimeter og feilsøke det elektriske anlegget. Lader den som den skal? Har batteriet riktig spenning?
om den ladar som den skal har eg ikkje fått målt då multimetere er borte for tiden!
men må kjøpe nytt ja! ha sett litt på ledningsnette å funne litt feil! jordfeil i baklykta! den er fiksa! før eg fiksa den var der
ikkje lys i d heile tatt! kor mykje bør den ladde med?
men må kjøpe nytt ja! ha sett litt på ledningsnette å funne litt feil! jordfeil i baklykta! den er fiksa! før eg fiksa den var der
ikkje lys i d heile tatt! kor mykje bør den ladde med?
Bør være rundt 14-14,5 V når du har greit turtall. Blir det noe særlig mer enn det så er det laderegulatoren som er ødelagt. Synker det under 12 V så blir batteriet tappet i stedet for ladet.
er det ettermontert no automatiske kjørelys på denne? vært borti noen biler på jobben med dette.. disse lyser ikke ved oppstart, men man bare ruser den opp så kommer di på... kan være tregt lys relé?? om dette er gammelt og slitt så kreves det kanskje en del strøm for å klappe dette sammen...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
nei må skru på brytaren for å få lys!
men kan fortsat være lysrelé....
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
heilt rett! dei kosta no ikkje allverden so d kan no vere billig "feilsøking"?? 

Ville heller investert i et multimeter først og fremst.
ja multimeter skal kjøpast idag!!
Et lysrele legger ikke inn gradvis!!! Ingen konvensjonelle releer legger inn gradvis. De er å betrakte som av/på-brytere styrt av styrestrøm.
Så uansett "treghet" i leamikken på et mekanisk rele så har du enten kontakt eller ikke kontakt.
Har du irr eller belegg på polene/kontaktene vil du muligens oppnå et spenningsfall som medfører redusert lysstyrke, men da forblir det slikt inntil du har rensa polene eller at de har sveist seg sammen pga lysbue.
Tiltagende/minkende lysstyrke avhengig av turtall er forårsaket av problemer med spenningstilførsel, batteri eller spenningsgenerering
Det som nevnes lengre opp her må være bruk av gassutladningspærer eller noe annet mystisk. Ellers så har de hengt på så mye lyktegreier at de har knekt generator/regulator eller noe. Releene er det ihvertfall ikke!
Se bort fra releet i denne omgang, og start heller grudig feilsøk med dertilegnet utstyr, som Inunf foreslår.
Så uansett "treghet" i leamikken på et mekanisk rele så har du enten kontakt eller ikke kontakt.
Har du irr eller belegg på polene/kontaktene vil du muligens oppnå et spenningsfall som medfører redusert lysstyrke, men da forblir det slikt inntil du har rensa polene eller at de har sveist seg sammen pga lysbue.
Tiltagende/minkende lysstyrke avhengig av turtall er forårsaket av problemer med spenningstilførsel, batteri eller spenningsgenerering
Det som nevnes lengre opp her må være bruk av gassutladningspærer eller noe annet mystisk. Ellers så har de hengt på så mye lyktegreier at de har knekt generator/regulator eller noe. Releene er det ihvertfall ikke!
Se bort fra releet i denne omgang, og start heller grudig feilsøk med dertilegnet utstyr, som Inunf foreslår.
takker so mykje! trur eg må gå over heile ledningnette å sjekke for brud og dårlige koblinga!
Last edited by jonnis on 24 Mar 2009 22:36, edited 1 time in total.
- 748R
- MC: 78 Harley Davidson Sportster
05 Honda TRX450R
07 Aprilia sr 50 R Factory - Location: Finnskogen
Har en veldig bra bok fra Clymer som omhandler sevice, repair, and maintenance for Honda XL / XR fra 79-97 som du kan få kjøpt billig av meg 

xxx
men uanset vil et relé kreve en viss styrke (V) for å klappe sammen.. nytt skal dette ligge på ca 12V, mens om dette slites kn det være at du trenger mere strømfor å få denne spolen til til å lage magnet fektet.. derfor vil denne klappe sammen når han ruser sykkelen og en lader mere.. kanskje 14V...RockeRolf wrote:Et lysrele legger ikke inn gradvis!!! Ingen konvensjonelle releer legger inn gradvis. De er å betrakte som av/på-brytere styrt av styrestrøm.
Du roter med spenning og strøm (V og A) i det du skriver. Det er to totalt forskjellige ting.
Uansett om det du skriver ang "slitasje" av relespoler skulle være riktig (noe det ikke er), vil dette ikke medføre at selve lyset varierer i styrke.
Derfor mener jeg at det du skriver om å bytte reler er totalt urelevant opp mot problemet til trådstarter. Et lysrele på en motorsykkel er KUN en av/på-bryter.
Hadde releet ikke fungert hadde han heller ikke hatt lys.
Uansett om det du skriver ang "slitasje" av relespoler skulle være riktig (noe det ikke er), vil dette ikke medføre at selve lyset varierer i styrke.
Derfor mener jeg at det du skriver om å bytte reler er totalt urelevant opp mot problemet til trådstarter. Et lysrele på en motorsykkel er KUN en av/på-bryter.
Hadde releet ikke fungert hadde han heller ikke hatt lys.