Vil kjøpe shadow/dragstar, spørsmål!

Prat om tung MC.
Post Reply
kroffer

Vil kjøpe shadow/dragstar, spørsmål!

Post by kroffer »

Hei alle sammen!

Jeg har endeli solgt bilen og ønsker å kjøpe meg en motorsykkel igjen. Tidligere hadde jeg en Shadow VT125 og var kjempefornøyd! Har sikklet på R-sykkel nå som jeg er gammel nok til tungsykkel, men forsikkringen gjør det uaktuellt iom at jeg er student. Ei heller aktuellt å registrere den som mellomsykkel og fjerne plomba. Såh, cruiser it is!

Sykkelene jeg har prøvd og sett på er Honda Shadow (750-1100) eller Yamaha Dragstar, også sett litt på Kawasaki VN 800 Drifter (Indian Chief greia). Alle i prisklassen rundt 60-80 000, altså 97-01 modeller.

Jeg var innom Zigo MC her i Harstad og så på en '04 750 Shadow, og den mener jeg hadde kardang-overføring. Er dette noe som kun er på de nye modellene? Ser ut som det e kjede på alle shadow'ene på autodb fra 97-00. Fordi jeg skulle gjerne hatt kardang- eller reim-overføring. Eller er kjede best?

Det virket på meg også som at Dragstar var litt kortere enn Shadow, fra setet til fotstøtten. Jeg er 190 høy, så det føltes mer behageli på Shadown. Er det noe noen andre har synspunkter på?

Og er det mye jobb å montere en turtallsmåler på disse? vits?

Skulle gjerne kjøpt en Harley, men har ikke penger :P

Takk for svar!
Kristoffer
æ hate å gå..
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Du vet du kan dele opp forsikringen utover året :wink:
rerell

Re: Vil kjøpe shadow/dragstar, spørsmål!

Post by rerell »

kroffer wrote:Fordi jeg skulle gjerne hatt kardang- eller reim-overføring. Eller er kjede best?
Bäst och bäst... det är minst effektförlust med kedja, men på en Shadow kan det kanske kvitta, då är det nog mest bekvämt med kardan.
vega

Post by vega »

så en R6 å en Vmax som dro ut fra et lyskryss å Vmaxen bare senka bakenden å dro fra R6 som tok løst (skal sies at R6 tok igjen etter 100-150 meter) :roll:
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
kroffer

Post by kroffer »

Gixxerman wrote:Du vet du kan dele opp forsikringen utover året :wink:
Jo, men når man allerede har minimalt med penger så er 15 000 mye penger. Og nå har jeg bestemt meg for en cruiser.

Ang Vmax, så er den også kul, skal se mer på den :)

Kjede/kardang/reim - hadde vært kjekt med den som krever minst vedlikehold..
æ hate å gå..
Jalmar

Post by Jalmar »

Mindre søl med kardan og reim ihvertfall. Og jeg vil tro at kardan er den løsningen med minst vedlikehold. Er vel bare å skifte olja en gang imellom.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
vega

Post by vega »

reim å kardang fordi at på et kjede må du vaske av og til å smøre jevnt, ulempen med kardang er at hvis den raser så blir det DYRT!, reim er bra fordi at hvis den ryker så slipper man å knuse girboks som kan skje med kjede f.eks. ulempen med reim igjen er at den liker ikke olje (kan skje hvis det lekker fra girboks på den eller en kødd med en oljekanne har det morro). er en del mere jobb å bytte sammenlignet med kjede.
HD 1340 softail "custom"
kroffer

Post by kroffer »

hmm.. med andre ord skal jeg ikke la overføringen være avgjørende for hvilken modell jeg kjøper? Har vel ikke så mye å velge i når jeg sitter i denne prisklassen..
æ hate å gå..
vega

Post by vega »

vel ikke si det kardang er veldig driftsikkert :wink:
HD 1340 softail "custom"
kroffer

Post by kroffer »

Noen som vet hvordan det er å få tak i blanke blinkerse til disse sykklene? De originale er jo på størrelse med basketballer :S
æ hate å gå..
vega

Post by vega »

Ride som ligger i sorgenfri veien å mc tuning i tempe veien f.eks
HD 1340 softail "custom"
NoName
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Reim er uten tvil det med minst vedlikehold. Det er rett og slett ikke vedlikehold. Bare å passe på et den er passe stram, og at den går beint (gjelder jo også kjede) Reim blir for det meste brukt på crusier sykkler (les= sykkler med lav effekt). Det resulterer i en gjevn og fin gange..

De reimene som HD bruker holder i snitt 90-120.000 km. Du får også kjøpt reimer som holder lenger. Ulempen er hvis den ryker, for da må du demontere baksvingen litt for å tre på en ny reim. Men man får reservereimer som er delt på mitten med noen splinter, som man kan ha som en nødløsning..
Jalmar

Post by Jalmar »

Tror kanskje du kan finne noe på http://www.roffesmotor.se
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

kroffer wrote:hmm.. med andre ord skal jeg ikke la overføringen være avgjørende for hvilken modell jeg kjøper? Har vel ikke så mye å velge i når jeg sitter i denne prisklassen..
Jeg ville ihvertfall ikke la kraftoverføringen avgjøre sykkelvalget. (selv om det sikkert er deilig med kardang)

Kjede krever ikke SÅ mye vedlikehold da. Stort sett er det nok å smøre litt ved hver andre bensinfylling +stramme kjedet litt innimellom. Et bra vedlikeholdt kjede varer gjerne 30-40000 km , så det er ikke store utgiften/bekymringen heller. Og bakfelgen må vaskes oftere med kjededrift da.

Når det gjelder de modellene du vurderer så har jeg ikke store kjennskapen. Anbefaler deg å tråle nettet for å finne brukttester. Og det er sikkert spesialforum på nettet for slike sykler. Lykke til med valget!
kroffer

Post by kroffer »

AH! Det med brukttester er slettes ingen dum ide! Skal se hva jeg finner! :)

Om noen her har andre synspunkter på disse sykklene så si gjerne ifra!
æ hate å gå..
Post Reply