lader/regulator cbr 600

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
erikperik
Posts: 32
Joined: 06 Jan 2007 21:04

lader/regulator cbr 600

Post by erikperik »

mye sier at regulator kretsen til min 91cbr 600 er gååen da den lader 18v@5000rpm

er det noen som sitter på en slik krets til salgs, eventuelt hvor kan denne kjøpes billig, eventuelt hva med å mekke en selv.. .hmm noen som har ett skjema ?

takker for alle gode svar,
User avatar
hakrist
Posts: 80
Joined: 12 Jun 2007 20:40
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Re: lader/regulator cbr 600

Post by hakrist »

Er ganske vanlig at denne ryker på cbr'ene.
Google etter cbr rectifier regulator så finner du en million forum-posts med andre som har samme problem samt linker til diverse butikker som selger slike.

Det går ann å få tak i billige slike på feks ebay
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/REGULATO ... ccessories

Regulatoren finnes i to versjoner. En versjon er identisk med originalen (eller kopier av denne sådann).
Og så finnes det forbedrede versjoner med kjøleribber som både tåler mer strøm og varme. Feks denne: http://www.mc-land.no/zencart/index.php ... cts_id=422
erikperik
Posts: 32
Joined: 06 Jan 2007 21:04

Re: lader/regulator cbr 600

Post by erikperik »

Takk for gode tips

Jeg må si det ligger mitt hjerte nær å bestille varianten fra Ebay og heller lime på den noen extra ribber..... har noen her noe erfaring med de kinaproduserte til 15 dollar ?...

Vet også at det er en sjappe på bjørkelangen som selger til1200 tipper det da er den electropluss varianten, eller så er det en annen i indre østfold som selger brukte til 1000....

jammen ikke lett det her !!!
User avatar
hakrist
Posts: 80
Joined: 12 Jun 2007 20:40
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Re: lader/regulator cbr 600

Post by hakrist »

De billige bambus-regulatorene fra ebay pleier å være helt ok, men man har da ingen garanti på at det vil funke i lengden.
Når det er sagt...det er bare snakk om et par hundrelapper, så du taper ikke så mye om de skulle streike etter en stund.

Selv så kjører jeg rundt med bambus-regulator (uten kjøleribber) og har gjort det et par år nå uten problem.
Du har en gammel sykkel, så det kommer jo litt ann på hvor mye du selv har lyst til å investere av tid og penger på sykkelen din.

(har 91 mod cbr 600 selv)
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Re: lader/regulator cbr 600

Post by lassie »

Har sett flere som har montert en liten 12V vifte fra pc på regulatoren, da slipper du porblemer med varmen.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: lader/regulator cbr 600

Post by Babelfisken »

Et annet tips er å sørge for god jording/kontakt mot bakramma der den er skrudd fast. Har selv en VTR der rengjøring bak regulator er en del av det årlige vedlikeholdet. Jeg har motert noen kjøleribber på toppen av orginal-regulatoren. Har ikke feilet så langt.
erikperik
Posts: 32
Joined: 06 Jan 2007 21:04

Re: lader/regulator cbr 600

Post by erikperik »

Nå har jeg bestilt 15 dollars versjonen fra ebay-- da er det bare å krysse fingrene for at hongkongmannen ikke lurer meg.

Når det gjelder monteringen av regulatoren, lurer jeg på om den kanskje skulle stått ett helt annet sted, er ikke spesielt godt med ventilasjon under setet, funder på å montere den ett sted hvor den står i "trekken" selvsagt med nødvendige tettninger av kontaktsettene.
User avatar
hakrist
Posts: 80
Joined: 12 Jun 2007 20:40
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Re: lader/regulator cbr 600

Post by hakrist »

erikperik wrote:-- da er det bare å krysse fingrene for at hongkongmannen ikke lurer meg.
Jeg har til dags dato igjen å bli lurt av hongkongmann, og jeg har shoppa MYE fra ebay.
Men som sagt... det er alltid en risk.
User avatar
hondaboy
Posts: 53
Joined: 30 Oct 2006 22:07
Location: midt på rv 22 ett sted, rakkestad

Re: lader/regulator cbr 600

Post by hondaboy »

jeg monterte den nye regulatoren på konas virago 535 på gaffelen ,rett under tuta, forlenga ledningene med litt grovere ledninger og gode koblinger. den satt orginalt mellom collektor potta og ramma og der er det godt og varmt. det er den 3 regulatoren og hu har ikke hatt noen problemer de 3 siste åra. så kjøling hjelper....
1983 honda vt 750. 1975 kreidler 50 rs. 1977 vespa 50 special. 1994 peugeot 306 1,9 tdi. 2000 suzuki grand vitara 2,0 tdi. 1986 13 fot lohi sport m/50 hk mercury.
Post Reply