Glemte batteriet på lading...

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Lrt
Posts: 6
Joined: 11 Apr 2009 11:56
MC: GS1000 80'

Glemte batteriet på lading...

Post by Lrt »

Når jeg fant det kokte det så det sprutet. :roll:
Nå måler det 10V med multimeter og sviver ikke starteren på sykkelen.
Kan gå ut i fra at det er dødt da?
I tilfelle; ja: Er biltemas gelèbatterier noe å satse på?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Glemte batteriet på lading...

Post by tshansen »

Først og fremst vil jeg anbefale deg å få deg en vedlikeholdslader av typen C-Tech eller optimate ;-)

Angående batteriet ditt nå, så vet jeg ikke om det har vandret til de evige jaktmarker eller om det er mulighet for å booste det tilbake i live....det må nok noen med litt bedre peiling på batteri svare på;-)

Har ingen erfaring med biltema sine gelbatteri selv, men vet det er flere som skryter av de.
For oss som kjører sykler som krever MYE av batteriet. Hørt spes Ducati og Aprilla (tungstartet) er ikke batteriene fra biltema gode nok. De gir ikke nok spenning eller hva det var og blir ikke ladet skikkelig når en kjører. Så da svir du dynamoen, noe som fort blir kostbart.

Men som sagt, så har jeg veldig dårlig peiling på batteri, jeg har bare plukket opp litt fra andre som har pratet om dette emnet :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Glemte batteriet på lading...

Post by Tvinitla »

Du skriver ikke hvor lenge batteriet har stått på lading og hvor mye batterisyre som var igjen.

Ettersom batteriet kokte så det sprutet er det tenkelig at endel / mye av batterisyra har forsvunnet. Du skriver ikke om du har etterfyllt væske. Dersom du ikke har fyllt etter væske bør du prove det først og se om det blir liv i batteriet igjen.
Dersom væsken har fordampet skal det etterfylles med destilert batterivann. Men dersom tilfellet er som du beskriver at det kokte så det sprutet så har vel endel av syra sprutet ut av batteriet og da bør det vel etterfylles med batterisyre.
Enig med LordShaft at det er en god ide å anskaffe en skikkelig vedlikeholdslader, en slipper dermed slike problemer.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Glemte batteriet på lading...

Post by RH racing »

når batteriet koker skikkelig har det lett for kontaktflater nede i cellene å løsne.. batteriet består av 6 celler av 2V.. om en celle er def vil du kunne ha 10V på et fulladet batteri.. desverre... bruk ALDRI billader på små mc batterier... greit med en selvtenkende lader.. egentlig greit på all lading...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Glemte batteriet på lading...

Post by Lølle »

Lrt wrote:Kan gå ut i fra at det er dødt da?
I tilfelle; ja: Er biltemas gelèbatterier noe å satse på?
Ja til begge.
Batteriet til Biltema er helt ok, og det koster jo ikke all verden, så du har råd til å bomme :-)
Småkjeltringen kjøpte et i fjor og det funket bra.
Det tok riktinok kvelden, men det var antagelig fordi det ble stående tomt i kulda etter sesongslutt - det er det verste du gjør med batteriet.
Du må gjerne tømme det, men da må du lade det skikkelig kort tid etter. Kulde for et tomt batteri er fatalt for batteriet.
Nytt batteri fra Biltema er kjøpt.
Image
Image
User avatar
georgfd
Posts: 106
Joined: 20 Oct 2008 18:39
MC: Honda CBR 125R 2004
Location: Sunnmøre

Re: Glemte batteriet på lading...

Post by georgfd »

Jeg kjøpte biltemas gelebatteri og har ikke noe å rakke ned på! 8) Kjempekjøp
User avatar
Galilee
Posts: 938
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Glemte batteriet på lading...

Post by Galilee »

Lrt wrote:Når jeg fant det kokte det så det sprutet. :roll:
Nå måler det 10V med multimeter og sviver ikke starteren på sykkelen.
Kan gå ut i fra at det er dødt da?
I tilfelle; ja: Er biltemas gelèbatterier noe å satse på?
Du kan jo forsøke å fylle destillert vann på det til korrekt nivå og lade igjen (med lader for MC batteri).

Hvis det er 10-12V når det har fått "hvilt" noen timer etter lading så er det nok defekt.

Vær obs på at når batteri koker så lager det hydrogengass som kan være eksplosiv.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Lrt
Posts: 6
Joined: 11 Apr 2009 11:56
MC: GS1000 80'

Re: Glemte batteriet på lading...

Post by Lrt »

Takk for svar!
Investering er gjort hos biltema ;-)
Artig nok gjorde dette batt. samme nytte... Starteren slår inn men sviver ikke rundt. Målte det til 8V og i produktdeklerasjonen står det at det min. skulle være 13,2V (mener jeg å huske). Så da blir det vel en ny tur til Tema :-s
Lrt
Posts: 6
Joined: 11 Apr 2009 11:56
MC: GS1000 80'

Re: Glemte batteriet på lading...

Post by Lrt »

[/quote]Du må gjerne tømme det, men da må du lade det skikkelig kort tid etter. Kulde for et tomt batteri er fatalt for batteriet.
Nytt batteri fra Biltema er kjøpt.[/quote]

Stemmer det at et batt helst skal lagres fulladet og ganske kaldt? Har det i tilfelle betydning med svingninger i temp, slik at boden ikke nødvendigvis er stedet i Bergens-vinteren :) (har hørt noen nevne fryseren..)
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Glemte batteriet på lading...

Post by Tvinitla »

Lrt wrote:Takk for svar!
Investering er gjort hos biltema ;-)
Artig nok gjorde dette batt. samme nytte... Starteren slår inn men sviver ikke rundt. Målte det til 8V og i produktdeklerasjonen står det at det min. skulle være 13,2V (mener jeg å huske). Så da blir det vel en ny tur til Tema :-s
Har du ladet det nye batteriet før du prøvde det ? Et batteri som har vært tørrladet må toppes opp etter at batterisyre er fylt på.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Glemte batteriet på lading...

Post by Tvinitla »

Lrt wrote:Stemmer det at et batt helst skal lagres fulladet og ganske kaldt? Har det i tilfelle betydning med svingninger i temp, slik at boden ikke nødvendigvis er stedet i Bergens-vinteren :) (har hørt noen nevne fryseren..)
Batteriet skal alltid lagres fulladet og aller helst tilkoblet vedlikeholdslader. Batteriet bør også lageres kaldt, gjerne i fryseren, men da må du være sikker på at det er fulladet ellers fryser det i stykker.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Glemte batteriet på lading...

Post by tshansen »

Jeg ser dere skryter slik av biltema batteriet!? :-k

Vet dere at det er bra? Jeg er skeptisk til akkurat batteriene derfra, i å med at "alle" advarer mot å kjøpe det til ducati, aprilla, mv agusta osv
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Glemte batteriet på lading...

Post by Trond_V »

LordShaft wrote:Jeg ser dere skryter slik av biltema batteriet!? :-k

Vet dere at det er bra? Jeg er skeptisk til akkurat batteriene derfra, i å med at "alle" advarer mot å kjøpe det til ducati, aprilla, mv agusta osv
Min erfaring med Biltema, er at produktene deres fungerer helt greit til normalt bruk. I dette tilfellet vil vel gjerne det bety at batteriene fungerer utmerket på MC'er som ikke trenger store mengder strøm for å starte.
Vet ikke, men min teori rundt dette her.
Jeg har kjøpt ting og tang på Biltema, som har fungert helt greit ved normal bruk. Men når jeg har måttet bruke de litt hardt, så har det tatt kvelden der dyrere verktøy holder koken med glans
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Glemte batteriet på lading...

Post by knetrom »

Er enig med Trond_V her, har prøvd batterier fra Biltema på min søsters scooter og min brors 240 diesel (tungstartet som få, men så var jo batteriet ENORMT også, så det kan vel ikke sammenlignes med tungstartet MC), og min erfaring er at de holder mål og har en hyggelig pris. Men om folk advarer mot Biltemas batterier til "sære" MCer som Ducati og Aprilia, så hadde jeg styrt unna. Er ikke verdt å teste det folk allerede har testet og funnet ut at ikke holder, selv om deres erfaring kan ha vært med batterier som er utgått og dagens batterier kanskje holder mål.
Lrt
Posts: 6
Joined: 11 Apr 2009 11:56
MC: GS1000 80'

Re: Glemte batteriet på lading...

Post by Lrt »

Tvinitla wrote:
Lrt wrote:Takk for svar!
Investering er gjort hos biltema ;-)
Artig nok gjorde dette batt. samme nytte... Starteren slår inn men sviver ikke rundt. Målte det til 8V og i produktdeklerasjonen står det at det min. skulle være 13,2V (mener jeg å huske). Så da blir det vel en ny tur til Tema :-s
Har du ladet det nye batteriet før du prøvde det ? Et batteri som har vært tørrladet må toppes opp etter at batterisyre er fylt på.
Hei. Gjelder dette for gelè-batteriene også?
Post Reply