hva går best av en 2-takter og en 4-takter??

Prat om lett MC.
speed

hva går best av en 2-takter og en 4-takter??

Post by speed »

tema sier vell sitt.. 8)
er det stor forskjell på hastighet,pris,lyd osv..?
...
Kriz

Post by Kriz »

4 taktere går klart best men innen for 125ccm går jo totaktere bedre, lyden kan du jo dømme selv :P og firetaktere er mer økonomiske og er vanligvis billigere også :lol:
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Kriz wrote:4 taktere går klart best men innen for 125ccm går jo totaktere bedre, lyden kan du jo dømme selv :P og firetaktere er mer økonomiske og er vanligvis billigere også :lol:
??

Totaktere vil da gå bedre vel alle slagvolum, under forutsetning av at motoren konstrueres på en noenlunde grei måte?

AtW
Kriz

Post by Kriz »

ATWindsor wrote:
Kriz wrote:4 taktere går klart best men innen for 125ccm går jo totaktere bedre, lyden kan du jo dømme selv :P og firetaktere er mer økonomiske og er vanligvis billigere også :lol:
??

Totaktere vil da gå bedre vel alle slagvolum, under forutsetning av at motoren konstrueres på en noenlunde grei måte?

AtW
en 1000ccm racing slår hvemsomhelst totakter racing sykkel, totaktere blir rett og slett ikke lagd i så store slagvolum :)
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

ATWindsor wrote:
??

AtW
Er en grunn til at de bruker 4 125cc sylindre når de skal lage 500 2-takter ;)
- Skyt her -
Kriz

Post by Kriz »

hadde blitt kult med en 6sylindra vtwin totakter med 750ccm :P
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 08 Nov 2008 10:19, edited 1 time in total.
Kriz

Post by Kriz »

Banditbiker wrote:6 sylindra W-Twin?????

TWIN........

oki v motor da :oops:
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Kriz wrote:
ATWindsor wrote:
??

AtW
en 1000ccm racing slår hvemsomhelst totakter racing sykkel, totaktere blir rett og slett ikke lagd i så store slagvolum :)
Ja, men hadde de gjort det, så hadde de vel godt fortere? Det er jo litt meningsløst å argumentere med at en 500cc totakter ikke slår en 1000cc, når slagvolumet ikke er i nærheten av det samme.

AtW
Kriz

Post by Kriz »

totaktere mister veldig mye effekt ved bruk av store sylindere men hvis du har lyst til å lage enn 1000ccm's totakter kan du værsågod å prøve å plassere enn 8sylindra v motor i en sykkel :P
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Kriz wrote:totaktere mister veldig mye effekt ved bruk av store sylindere men hvis du har lyst til å lage enn 1000ccm's totakter kan du værsågod å prøve å plassere enn 8sylindra v motor i en sykkel :P
Så du er enig med meg da? totaktere produserer mer effekt på alle slagvolum, under forutsetning av at motoren konstrueres på en noenlunde grei måte?

AtW
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Men på en LETT-MC, med begrensing på 15HK/11KW spiller det ingen rolle om det er 15 2-takts, eller 15 4-takts hestekrefter du har.
Dessuten må vi huske på at når det står 15HK på RS,NSR osv. så er det ved det angitte turtallet.

Eks. 15HK ved 10 000 omd.

Det er kun på 10 000 omdreininger i minuttet det er 15 HK, ikke på noen andre turtal.

Hvis du ikke har tenkt å trimme for å få bedre fart, så er 4-takterne mye bedre! De har et bunndrag som går ann å leve med, er veldig mye rimeligere i bruk, (i og med at bensinen koster så mye), og de har en mye "grommere" lyd, en som er litt dypere i klangen og som ikke hakker som en motorsag.

Nå skal det nevnes at jeg kjører 4-takt selv, og har ikke kjørt 2-takt lengre enn rundt hjørnet og tilbake. Men ut i fra det som alle påstår, så har 2-taktere et veldig høyt effektområde, altså, at de ikke drar godt før høyt oppe på turtallsmåleren.
Winalot

Post by Winalot »

men nå har det seg slik at på for eksempel Honda CBR, så tar ikke produsenten ut alle 15 HK som er lovlig, så der har du en annen side av saken. Det er også en del andre produsenter som gjør akkurat det samme. Hadde jeg sett en tøff sykkel som det var 15 HK på, så like tøff ut osv så hadde jeg mest sannsynlig kjøpt den siden jeg kjører originalt (sett bort ifra diverse stylingdeler da). En totakter er også enklere oppbygd, så det er på den måten lettere å forstå hva som er galt. Dessuten slipper du ventiljustering (som er sviiiindyrt) :wink:
Image
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Veldig få 4-taktere har 15HK faktisk, aner ikke hvorfor, men jeg mistenker at utslippskravene har noe med saken å gjøre.
Men siden jeg nå kjører CBR, så tar jeg den som et eksempel:
I vognkortet står det at sykkelen ikke er bygget for hastigheter over 110km\t. Sykkelen har 125cc-klassens beste katalysator. Den går hvertfall 115km\t, og det gjør den uten å være på så alt for høyt turtall, (forholdene må taes i betrakting).
Så jeg tror at sykkelen ikke har mer HK enn den har av èn grunn, og det er at sykkelen med 15HK hadde gått for fort. Så derfor er motoren "tuna" ned til 12,8HK eller hva det nå enn er.
Siden Honda sier at Katalysatoren er så god, så er det nok ikke utslippene som er problemet.
Doffen

Post by Doffen »

Æ'ndalitten wrote:Så jeg tror at sykkelen ikke har mer HK enn den har av èn grunn, og det er at sykkelen med 15HK hadde gått for fort.
Ja du er gøyal du... Den hadde nok ikke gått merkbart mye raskere med de 2,2 hestene. Aldri innslått deg at de ikke får mer ut av motoren?
G of the week
Post Reply