Variatorring

Prat om moped & scooter.
Mannen

Variatorring

Post by Mannen »

Hei, jeg kjenner en som har en Gilera Pure Jet. Vi har prøvd å få av lokket til variatoren slik at vi kan fjerne sperren, men når vi kommer til den siste skruen, så vil den rett og slett ikke løs. Vi har prøvd så mye at den har gått fra å være mutter, til å bli rund rett og slett.

Er det meningen at man ikke skal få den opp? Trenger hjelp.
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Kjøp ny, og finn frem vinkelsliperen
- Skyt her -
gilera rp

Post by gilera rp »

Så jeg skal bare kappe av mutterhodet? Får vel ikke av skruen for det? Uansett tar jeg en tur til forhandleren og spør imorgen.
Hawken
MC: Ducati SS 750

Post by Hawken »

Prøvde noe av det samme selv, og en oppi gata som har litt peiling på scootere sa det ikke gikk siden det var snakk om en spesialmutter.. :roll:
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
gilera rp

Post by gilera rp »

Hawken wrote:Prøvde noe av det samme selv, og en oppi gata som har litt peiling på scootere sa det ikke gikk siden det var snakk om en spesialmutter.. :roll:
Da kan sikkert forhandleren hjelpe.
_Adler_

Post by _Adler_ »

Denne spesialmutteren, finnes den på alle scootere? Gjelder dette kun nyere modeller?
Hva slags redskap trenger man får å åpne den? Hvordan er mutteren laget?
Yamaha Aerox 2004

Image
gilera rp

Post by gilera rp »

På Best of Bikes sa de at Gilera og Piaggio var veldig nøye med at private ikke skulle gjøre det selv, men at en godkjent gileraforhandler skulle gjøre det.
Hawken

Post by Hawken »

_Adler_ wrote:Denne spesialmutteren, finnes den på alle scootere? Gjelder dette kun nyere modeller?
Hva slags redskap trenger man får å åpne den? Hvordan er mutteren laget?
Vel, er ikke helt sikker i min sak, men jeg tror det er snakk om en halvmånemutter eller hva de nå heter. Hvilke modeller de gjelder på og ikke vet jeg desverre ikke! Det er vel en slags mekanisme inne i mutteren som krever et spesielt verktøy slik at den kan åpnes :roll:
Hawken

Post by Hawken »

gilera rp, skal du fjerne BARE variatorringen?
gilera rp

Post by gilera rp »

Nå har jeg fått den opp etter litt vinkelsliping, men det er ikke noen sort ring der, men to metallringer. Hva gjør jeg?
Hawken

Post by Hawken »

Kan du legge ut bilde?
Trulso

Post by Trulso »

har ikke hjerte til å sje at en slik vakker scooter blir ødelagt. Såjeg må stoppe deg, før du ødelger den helt.. DET ER IKKE VANLIGE PLOMBERINGER PÅ PUREJET... takk.. det er elektronisk sperre som på aprilia ditech 8)
gilera rp

Post by gilera rp »

Joda, det var en variatorring.
Trulso

Post by Trulso »

da er det ikke purejet.. den har bare elektronisk sperre.. viss ikke du har en eller annen rar modell.. der styres max hatighet av elektroniske brikken som igjen styrer bennsin innsprøytningen....
gilera rp

Post by gilera rp »

Trulso wrote:da er det ikke purejet.. den har bare elektronisk sperre.. viss ikke du har en eller annen rar modell.. der styres max hatighet av elektroniske brikken som igjen styrer bennsin innsprøytningen....
Du tar nok feil der, det er både en elektronisk sperre og en variatorring i variatoren, akkurat som Ditech. Det er flere som har gjort det samme med pure jet. Det er nok pure jet jeg har. Det er ingen kickstart på den, og heller ingen forgasser, og det er replicamodellen som kun kommer med injection.
Post Reply