Kjøre utstyr til barn

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Retrospec
Posts: 4
Joined: 19 Dec 2005 09:30
Location: Kongsvinger

Kjøre utstyr til barn

Post by Retrospec »

Etter at kona nå sier stopp for mere mc utflukter arver jentungen den tomme plassen bak meg ;-)
Og er nå i ferd med å anskaffe ny bekledning til henne. Mange sier at jeg bare burde finne godt solide "vanlige" klær til henne, ettersom hun
fortsatt vokser og jeg må antagelig bytte klær mellom hver sesong. Dog er jeg i den oppfatning av at passasjer skal være like godt
utrustet som meg (stor som liten), så dette er ikke noe tema. Dog har jeg sett etter brukt utstyr, noe som jeg ikke kan finne mye av for barn eller de
minste dame størelsene. Undres over om noen vet om disse størelsene er greit å få solgt senere?
Kjøper mer enn gjerne nytt sett til henne for hver sesong, men vil også bli kvitt det gamle uten større problemer.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Kjøre utstyr til barn

Post by Juliet »

En ting som alltid teller for å få solgt er pris. Hvis du priser det lavt nok får du sikkert solgt. Evt prøver bud. Hvor lett det er å få solgt for øvrig vet jeg ikke, men det kan jo være flere enn deg som leter etter pent brukte dresser til døtre for hver sesong?
Hvis du kjøper pakketilbud hos forhandlere får du god pris som regel på ok sett, som du sikkert kan selge videre uten å tape alt for store summer. kjøper du litt stort kan det hende du har det i to sesonger også? Hjelm er det ikke sikkert du trenger å bytte like ofte, kommer litt an på alderen på datteren din. Jeg har samme hjelmstørrelse nå som jeg hadde som 15-åring tror jeg :shock:
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Kjøre utstyr til barn

Post by Ulvinnen »

Klart at barn må ha like sikkert kjøreutstyr som voksne! Jeg blir sjokkert over å høre at noen anbefaler deg annet.
Jeg er veldig glad for at sønnen vår hadde solide kjørestøvler med stålsåle da foten hans kom i klem mellom mc-en og asfalten etter en kræsj med en bil i fjor sommer. Han ble forslått og fikk seg en skrekk, men ble ikke skadet.

Norby i Sverige har godt utstyr for barn til en fornuftig pris. Jeg vet ikke hvordan det er å få solgt brukt barneutstyr, vi har latt venners barn arve det. Men jeg skulle tro det var god etterspørsel.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Kjøre utstyr til barn

Post by Lord Erik »

Jeg har ikke oversikt over hvor du kan få tak i slike klær, men vil bare støtte deg i avgjørelsen å kjøpe skikkelig utstyr til datteren din. Noe annet høres helt sprøtt ut spør du meg...
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Kjøre utstyr til barn

Post by Carlsberg »

Er enig, barna må sikres like godt eller bedre enn de voksne.

Jeg kjøpte i fjor utstyr til han som da var 8 år. Kjøpte tekstil klær av merke Jofama hos http://www.hof-mc.no Jeg hadde med meg guttungen til butikken slik at vi prøvde klærne og hjelm på han. Kjøpte da hansker, bukse, jakke og hjelm. Støvler hadde han ikke da, tror minste skostr butikken hadde var str 36.

Guttungen er veldig fornøyd med klærne. Husker ikke helt prisen, men mener å huske at jeg ble positivt overrasket at det ikke var dyrere. Kan vel også informere om at Biltema i år har fått litt mere mc tøy til barn. Har ikke noe erfaring fra mc utstyr på biltema, så det skal ikke jeg uttale meg om. Og her er det vel like mange meninger som det er brukere på forumet om Biltema eller ikke.

Har også sett på finn.no at det ligger barneutstyr der også innemellom. Og hvertfall brukt utstyr utenom hjelm kan nok trygt kjøpes hvis du oppfatter selger som seriøs. Hadde ikke guttungen selv så mye på ifjor, og tøyet hans ser nytt ut. Men nå har jeg på 6 år da som arver dette igjen :D
Image
User avatar
dr.phil
Posts: 26
Joined: 26 Apr 2008 22:47
MC: 2003 Suzuki GSX 600f
Location: Oslo

Re: Kjøre utstyr til barn

Post by dr.phil »

Slenger meg på denne tråden jeg også da jeg er i samme situasjon.
Har en datter på 10år som plutselig har blitt veldig ivrig på pappas leketøy :)
Vi har tatt noen turer sammen (korte), og hun storkoser seg.
En kamerat av meg tipset om et slags belte med håndtak slik at det skal bli tryggere for henne å holde seg fast.
Noen som kjenner til dette?
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Kjøre utstyr til barn

Post by Juliet »

De har slikt på NST Gardermoen så jeg, og et barnesete også faktisk :D
Image
Vennlig hilsen Juliet
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Kjøre utstyr til barn

Post by RockeRolf »

Fulgte med et bilag til siste bike der det var endel barneklær.
Min mening er at foreldre som skal ha unger med på sykkel må kutte ut dette med å kjøpe plastpotter som veier mye mer enn hva de forholdsmessig ut fra størrelsen burde veie.
Ungene må ha en skikkelig hjelm som er lett! Tenk på belastning på en liten nakke/hals både under kjøring og om ulykken skulle være ute. Han/hun foran kjører gjerne rundt med det siste innen kompositt imens poden bakpå sitter med en tung krukke av plast.

"Vokse i" og "kjøreutstyr for barn" brukes ikke i samme setning. Noen butikker hadde, ihvertfall tidligere, en bytteordning for slikt utstyr.
User avatar
Småkjeltringen
Posts: 916
Joined: 26 Jul 2007 09:24
MC: Zuzuki Bandit 600...

Drømmen er en R1 eller Fireblade....
Location: Skedsmokorset...

Re: Kjøre utstyr til barn

Post by SmÃ¥kjeltringen »

Hvor gammel er dattra som skal sitte på?
Jeg har ei på snart 13 som trenger kjøreutstyr (jeg har lett mye men ikke funnet noe bra "barneutstyr" eller små nok damestr til den årsklassen), hvis hun skal bli med nå må jeg bruke det gamle utstyret mitt (som egentlig er litt for stort til meg :oops: ) og hun låner det jeg bruker til daglig, som passer bra til henne også. Men jeg letet LENGE for å finne det, så det er ikke "bare å kjøpe samme til henne"!! Er det noen som har barn 13+ som ønsker å selge utstyr er jeg interressert (derfor jeg lurte på alder på din som skal sitte på, kan være greit å ha kontakter som kan kjøpe/arve, ene eller andre veien)
Jeg kjøpte forøvrig mitt (det nyeste) på Nordby i sverige (Halvardssons) og er knallfornøyd!!!

BARNA SKAL HA MINST LIKE SIKKERT UTSTYR SOM VOKSNE!!! :D
Snille jenter får det de ønsker seg til bursdagen sin......

Slemme jenter får det hele tiden..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kjøre utstyr til barn

Post by tshansen »

Småkjeltringen wrote:
BARNA SKAL HA MINST LIKE SIKKERT UTSTYR SOM VOKSNE!!! :D
=D> Skulle bare mangle! Er ikke noe mindre sårbar de enn oss! Selv om det kan se slik ut av og til! [-(
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Kjøre utstyr til barn

Post by Galilee »

Selv om poden vokser fort ifra tekstil/lærplagg, så kan man investere i rygg- albu- knebeskyttere som kanskje varer noen sesonger. Da er det bare 'ytterskall' man må kjøpe nytt.

De fleste butikker med crossutstyr har barnestørrelser med sånt.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Kjøre utstyr til barn

Post by erazar »

dr.phil wrote:En kamerat av meg tipset om et slags belte med håndtak slik at det skal bli tryggere for henne å holde seg fast.
Noen som kjenner til dette?
Dette bruker en kollega av meg og anbefaler det også sterkt, mini sitter fast bak der og har sitt eget "ratt" Da gjør det ingenting om han slapper såpass av at han tar en blund heller. Kan kanskje være at den blir litt liten for en 10 årig jente?

http://www.mc-artikler.no/s/index.php?m ... cts_id=976
Always remember that you are unique, just like everybody else.
Kawazzr
Posts: 25
Joined: 15 May 2009 17:02
MC: 1986 FJ1100 (200.000 km) og gleder seg til å bli veteran
2002 ZZR1200.. som får stå for daglig bruk
Location: Ã…s

Re: Kjøre utstyr til barn

Post by Kawazzr »

Kjøpte et belte hos mc-artikler for 15 år siden, og det er brukt MYE! Består av belte rundt fører og passasjer, samt en masse ekstra reimer rundt ungen. Er en stor skum-kloss mellom "oss" som har et styre.
Fungerer fint og hindrer sovende barn i å falle av, men prøv å holde ungen våken, for sovner han/henne, så skremmer dere vettet av alle bilister dere møter!
Dette var en braksuksess fra første stund! Utallige turer til/fra barnehage/ besteforeldre/ Tyrigrava o.s.v. Var alltid like populært.
Bare pass på at den/de første turene ikke bli for lange,og at det alltid ender i noe som er litt kos, soft -ice :D
Viktig er det også å aldri skremme den håpefulle, og sørg for at han/hun ALDRI fryser og ALLTID føler seg trygg.

En sikker suksess!!
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Kjøre utstyr til barn

Post by PerTore »

Hvor gammel var barnet ditt da du begynnte og ta de med på tur med denne selen? Vil det være "forsvarlig" og ta med en 4-5 åring med dette utstyret? Hva skjer ved velt? Er det da en fordel at barnet er fastspent i fører?

Har en på 4 1/2 som har veldig lyst til og være med pappa!
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kjøre utstyr til barn

Post by tshansen »

PerTore wrote: Har en på 4 1/2 som har veldig lyst til og være med pappa!
Har postmannen kjøpt seg sykkel altså ? :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply