Hvor mye får dere ut av dekkene?

Prat om tung MC.
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Hvor mye får dere ut av dekkene?

Post by PerTore »

Vil høste inn litt erfaring om hvor mye folk kjører på dekkene sine. Fram- og bakdekk. Hva slags sykkel og dekk, og åssen de blir brukt (tusle rundt/turkjøring/ lett inspirert/ villmann/GP-vinner etc.)

Har ikke rukket og slite ut mitt første sett enda, så jeg er vel for syyyyl og regne... ;-)
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
hakrist
Posts: 80
Joined: 12 Jun 2007 20:40
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?

Post by hakrist »

Ooo..kommer helt ann på type kjøring og ikke minst type dekk dette.
Selv så kjører jeg relativt aggressivt (les: pent og ikke ulovlig, men jeg utnytter sykkelens potensiale med kjappe aksellerasjoner, harde nedbremsinger og godt med nedligg når forholdene tillater det).

Har kjørt på Bridgestone Battlax BT dekk foran og bak. Forhjulet holder ca 1 sesong.
Bakdekket er nå inne i sin fjerde sesong (men har bestillt nytt dekk da gummien begynner å bli hard.).

Kjørte ca 7000 i fjor.
Last edited by hakrist on 17 Apr 2009 22:41, edited 4 times in total.
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?

Post by Scotty »

Har snart kjørt 10 000 på mine Michelin Pilot Power, og de har mye å gå på ennå. R sykkel. Kjører litt villere enn gjennomsnitlig, mye aksellerasjon.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?

Post by maelling »

Selv har jeg ofte fått 15-20 000 km ut av dekkene (ulike merker og typer. Jeg får ofte litt mer ut av forhjul enn bakhjul, men skifter begge samtidig), og jeg kjører vanlige dekk som ikke er av type "soft" o.l. Egentlig kan du kjøre ganske lenge på dekk hvis du kjører vanlig som jeg gjør, selv om jeg kjører ganske bøllete og friskt med min tohjuling. Jeg kjører til jeg ikke tør å kjøre på vått lenger og er nervøs i svinger, og hvor jeg begynner å miste grepet og skli sidelengs i svingene på våte partier og i rundkjøringer o.l. Da har dekkene rukket å bli tørre, og da er det på tide å skifte dekk : )

Kjører man soft - dekk som mange R-folk bruker, så holder de vel ikke lenger enn 5-10 000 km vel.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?

Post by tshansen »

Jeg har ikke kjørt nok på mine Metzeler M3 enda til å se at de er merkbart slitt, men har flere kompiser som kjører ca 10.000 på disse før de må skifte. De kjører gsx-r 1000, kawa zx6r, R1 og R6.... Å det er igrunn bra for å være ett såpass mykt dekk.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?

Post by RockeRolf »

Vanlige gatedekk:
Pilot Power 2CT: max 4000 km. bak.
M3: ca 5000 km. bak.
Bridgestone Battleaxe 012 og 020 lå på rundt 4-5000 den tiden jeg brukte disse. Problem med trapping på sidene framme.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?

Post by tshansen »

Da må du kjøre sinnsykt på de dekkene!??
Jeg har kjørt vel 3000 på mine M3 nå, og de ser knapt slitt ut!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?

Post by moonlit »

Metzeler Z6 roadtec, får kanskje 10.000 ut av dem. Må bytte en gang i sesongen, helst oftere...

Kjører mye aktivt, men mange lange motorvei-transportetapper også.

De blir flate på midten :/
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?

Post by tshansen »

moonlit wrote:Metzeler Z6 roadtec, får kanskje 10.000 ut av dem. Må bytte en gang i sesongen, helst oftere...

Kjører mye aktivt, men mange lange motorvei-transportetapper også.

De blir flate på midten :/
Serriøst?? :shock:
Jeg byttet mine på ca 15.000 og da var de langt ifra utslitt når jeg kjørte vfr 800...

De fleste som jeg kjenner som kjører med de her i bergen, har mellom 15 - 20 tusen km på de??!!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?

Post by Babelfisken »

Metzler Supersport race dekk med 10-20 runder på bane før jeg tar over. 4000-7000km
Sykkel VTR1000F
Kjører alt fra rolige søndagsturer, via dagpendling på blandet vei en spurt til Assen og en skjelden banedag.
Blir den spurten alt for inspirert kan dekkene med fordel byttes etter den turen, "nye" eller brukte.
Jeg hater virkelig firkantede dekk og bytter som regel i god tid før slitasjemerkene.
User avatar
doggy 002
Posts: 20
Joined: 30 Jul 2005 05:19

Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?

Post by doggy 002 »

Holy crap her var det mye dekk slitasje. Utrykket så gummi'n spruter kommer tydelig til sin rett hos enkelte av forumets brukere. Selv så er jeg nok ingen Evel Knievel på to hjul så det er vell ikke mye dekkslitasje å spore men alderdom og hard gummi er vell heller grunnen for at man skifter når man endelig gjør dette. Men skal jeg være ærlig så kjører jeg nok med dekk som mange av dere andre ville fnyst av siden jeg nok drøyer i det lengste før jeg skifter. :lol:
Doggy 002
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?

Post by moonlit »

LordShaft wrote:
moonlit wrote:Metzeler Z6 roadtec, får kanskje 10.000 ut av dem. Må bytte en gang i sesongen, helst oftere...

Kjører mye aktivt, men mange lange motorvei-transportetapper også.

De blir flate på midten :/
Serriøst?? :shock:
Jeg byttet mine på ca 15.000 og da var de langt ifra utslitt når jeg kjørte vfr 800...

De fleste som jeg kjenner som kjører med de her i bergen, har mellom 15 - 20 tusen km på de??!!
Jeg har en trang til å dra ut gira til rødstreken, og så gire clutchløst over til neste, og slik fortsetter sagaen.. er nok litt vel hard på midtstripa på dekkene :/
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?

Post by PerTore »

Akkurat hva jeg var ute etter. Topp og få samlet litt erfaring om dette. Hører om folk som sliter ut to og tre sett pr. sesong, og da begynner jeg og lure litt på om de lever på sykkelen fra Mars til Oktober, om de bytter så fort "silokonbelegget" er borte, eller om de har en noe inspirert kjørestil. Fint hvis noen kan dele sin oppfatning av hva som et et "utslitt" dekk. Tror det er store forskjeller på når vi byttet også. Noen bytter (som nevnt over) få fort de får litt trapping, mens andre skal helst se corden hele veien rundt. :lol:

Skal jeg tippe, så har jeg dekkene i etpar sesonger/10.000 km.

Virker som det er stor forskjell på type sykkel også. Noen med "tung coustom" GW, e.l. som kan dele sine erfaringer?
DaVe på Valkyrie forsker på/tester bildekk bak, men hva fikk du ut av MC.bakdekkene dine? Går det fort 2 bakdekk pr. fordekk på en slik sykkel?
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?

Post by RockeRolf »

Bytter som regel framdekk på annethvert bakdekk ja.
Kjøringa mi er 90% solokjøring uten bagasje. "Søndagskjøring" rett og slett. Er heldigvis spart for en jobb som medfører pendling. I tillegg kommer ett og annet treff eller en ferietur.
Dekk er forbruksvare på endel sykkeltyper. Om man kjører en reiunhekla R sykkel 10 000km på et sett Pilot Power kan man jo sitte å tenke litt på om man med fordel kunne se litt på andre og kanskje mer hensiktsmessige sykler for akkurat ditt bruk. Er sikkert ikke populært å si slikt, men skitt au.

Bytter dekk når tilstanden på gummien tilsier at man ikke kan møte et evt. regnver uten angst. Men må innrømme at det under noen omstendigheter har gått på corden løs. Det er idioti, men de fleste vet hvor fort et dekk slites når det kommer til et visst punkt. Plutselig lyser det hvitt på bakdekket.
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?

Post by PerTore »

Jeg (og sikkert mange med meg) er fullstendig klar over at jeg ikke på langt nær benytter meg av "min sykkels potensiale", eller at jeg bruker den til det den er ment til. At andre enn meg selv mener at jeg "burde" hatt en annen sykkel som "er mer hensiktsmessig mitt bruk" vil jeg ha meg frabedt. Jeg kjøpte den sykkelen for det var den jeg ville ha. Ferdig snakka. Jeg har et tonn med gode argumenter for hvorfor det ble ZX6R. At jeg skulle komme meg fortest mulig fra A til B, og å skrape motordeksler i svinger var ikke noen av dem.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Post Reply