Page 1 of 1
Lekkasje i Radiator
Posted: 19 Apr 2009 12:38
by kristianrb
Har en KTM 640 LC4 med en lekk kjøleradiator.
Det er ikke noe alvorlig lekkasje, men det "pillrer" litt kjølevæske og litt damprøyk.
Er det noen som vet hvordan man evt. lodder, limer eller tetter slike lekkasjer?
MVH
Kristian
Re: Lekkasje i Radiator
Posted: 19 Apr 2009 16:13
by RockeRolf
Har du lokalisert lekkasjen nøyaktig?
Noen steder er enklere å lodde enn andre steder på en slik kjøler.
I noen tilfeller bør man vurdere å snakke med et huggeri om ny kjøler. Blir mange ganger det billigste og sikreste i stedet for å fylle på noe lurium som skal tette. Ihvertfall siden vi snakker om en oljekjøler og stoffet nødvendigvis må tilsettes i oljen.
EDIT: Vet ikke hvor jeg fikk oljekjøler i fra. Du snakker jo om vann. Prøv med noe radiatortett som fås kjøpt på bilrekvisitaforretninger. Siden lekkasjen er liten er det bare å prøve. Du blander det direkte på kjølesystemet forholdsmessig ut i fra væskekapasiteten på anlegget. Så det er greit å finne dette frem i instruksjonsboka/på nettet først.
Re: Lekkasje i Radiator
Posted: 19 Apr 2009 17:25
by kristianrb
takker for svar!
Har sån ca. funnet ut hvor det er lekkasje, men det er jo bare å trykksette den i vannbad så finner man vel lekkasjen.
Jeg vurderer å bruke et slik "radiator tett" stoff. Egentlig liker jeg ikke å bruke det siden dette stoffet legger seg overalt i kjølesystemet.. Men jeg tror det er lite som skal til for å tette dette hullet. Så det kan være den enkleste løsningen.
Tilbake til denne loddingen av radiatoren, noen som vet mer om hvordan dette gjøres?
Re: Lekkasje i Radiator
Posted: 19 Apr 2009 17:59
by RockeRolf
Var akkurat derfor jeg spurte hvor det var. Er det inni selve kjølerseksjonen kan det være vanskelig pga. rillene.
Er det på sidene, oppe eller nede (der det ikke er riller) er det enklere. Eller i forbindelse med slangetilkoblinger.
For å få en god lodding er nemlig reingjøring viktig. Det må slipes ned til rent metall. Deretter er det bare å bruke et lite bend, varme forsiktig (ut fra godstykkelse) å bruke en enkel tråd å lodde med (AG45 f.eks) om man ikke er proff. Husk flussmiddel.
Re: Lekkasje i Radiator
Posted: 19 Apr 2009 18:59
by 916
Det er ikke riktig at tettemiddelet legger seg "over alt i systemet". Det holder seg flytende i vesken til det finner hullet hvor det kommer i kontakt med luft. Omtrent som blod som koagulerer. Har plukket fra hverandre flere motorer hvor slikt har vært brukt. Er ikke spor av stoffet noe sted.
Re: Lekkasje i Radiator
Posted: 19 Apr 2009 19:33
by Jahn S
kristianrb wrote:
Tilbake til denne loddingen av radiatoren, noen som vet mer om hvordan dette gjøres?
Radiatorspesialisten i Trondheim er god på rep. av radiatorer..!!!
Re: Lekkasje i Radiator
Posted: 19 Apr 2009 19:46
by maelling
Biltema selger "radiatorsement" eller hva det heter for noe. Meningen er at det skal virke, og jeg har faktisk noe liggende selv, men har aldri turd å bruke det. Du får vurdere om du vil bruke det, og ellers er vel alternativet å levere radiatoren til reparasjon. Det lar seg nok fikse, men kanskje du kan gjøre en liten "nødrep". Prøvd tyggis eller noe annet ?

Re: Lekkasje i Radiator
Posted: 19 Apr 2009 21:27
by icemanx
brukte selv noe som kalles bear leaks på radiator/kjølesystem på bilen min.. det var en boks med no veske og no gørr som man skulle ha i radiatorslange..
jeg hadde gåen topp-pakning slik at bilen brukte endel kjøleveske.. hadde på en slik boks , og vips.. ble helt tett.. ( dem har det på torshov )..
Re: Lekkasje i Radiator
Posted: 20 Apr 2009 09:08
by kristianrb
Takk for mye relevant informasjon!
Skal undersøke mer om hvor lekkasjen befinner seg og evt. vurdere da hva som skal gjøres. Enten lodde eller bruke "radiator tett".
Siden dere påpeker at dette stoffet ikke legger seg som et lag overalt i kjølesystemet, kan det hende at det er enkleste løsningen
Kristian
Re: Lekkasje i Radiator
Posted: 20 Apr 2009 09:45
by Baron von Waffel
Må innrømme at jeg i min ungdom hadde noen radiatorproblemer med gamle biler. Og min erfaring var at løsninger på boks kunne funke, men radiatorverksted var bedre. Så finner du et slikt verksted i nærheten, så kontakt dem. Så kan du be dem ta en titt. Er det lenger til slikt verksted, så ta det som en tur. Men da må du ta det med ro og etterfylle med væske regelmessig.