Vokse/Polere Samma sak ??

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Svolp
Posts: 184
Joined: 11 Mar 2008 19:01
MC: Snart :-)
Location: Stavanger

Vokse/Polere Samma sak ??

Post by Svolp »

Sikkert et kjempe teit spørsmål men er en stund siden jeg har hatt sykkel sist og var da ikke så dreven på vedlikehold da det var en 125ccm grisesykkel :)
Har en sykkel med plast og metall i sort dekke, krommen består kun i svanehals og ut til eksos.

Så til spørsmålet, Vokser du en sykkel eller polerer du den eller er det samma sak?
Vaskingen har jeg ståa på men hvis noen kunne gi meg noen tips på og få den skikkelig shiny setter jeg pris på det :)

mvh Kenneth
Motorsykkel

nå: Snart
ex: `05 Suzuki GSF 650 S
ex: `03 Yamaha Virago 125

Kilometer kjørt i 2011 : 0
Kilometer kjørt i 2010 : 9000km
Kilometer kjørt i 2009 : 7040km

Mottasen er pdd på vinterlagring!
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Vokse/Polere Samma sak ??

Post by MowZ »

Voks er vel bare et middel man sprayer på som beholder glansen til lakken og gjør at skitten ikke setter seg så fort, mens polering må man jo gni på og polere av...Men samme henskt har det vel :D
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
Paiwani
Posts: 232
Joined: 07 Mar 2008 21:37
MC: Derbi gpr 125R 2006mod.

Re: Vokse/Polere Samma sak ??

Post by Paiwani »



Tror den blir rimelig shiny hvis du sender den til han her. Vet ikke om han vasker sykler men antakeligvis.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Vokse/Polere Samma sak ??

Post by RH racing »

finnes mange typer voks og polish.. men polishens jobb er å få frem shine og dybde i lakken. voks fåes og i flere typer. hard voks + soft voks er di mest brukte. soft voks går ofte bort ved vask med litt sterk såpe. hardvoks må gnis inn i lakken på samme måte som med polish og gir en hard og beskyttende hinne over lakken din.
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Vokse/Polere Samma sak ??

Post by moonlit »

Mens vi er inne på emnet; har noen av dere tips for å få tilbake litt glans på sorte plastdeksler som er fem år gamle? De har fått en del riper fra bagasje-gnissing etc, og selv om jeg bruker poleringsmiddel og tørker av så blir det ikke lenger noe særlig bedre.

Foran på sykkelen har jeg også en del småriper i plasten fra steinsprut, fra en gang jeg hadde en brainfart og brukte BØRSTE (!) på ett drag før jeg skjønte jeg hva jeg gjorde etc.

Kjerringråd mottas med takk :)
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Vokse/Polere Samma sak ??

Post by tshansen »

moonlit wrote:Mens vi er inne på emnet; har noen av dere tips for å få tilbake litt glans på sorte plastdeksler som er fem år gamle? De har fått en del riper fra bagasje-gnissing etc, og selv om jeg bruker poleringsmiddel og tørker av så blir det ikke lenger noe særlig bedre.

Foran på sykkelen har jeg også en del småriper i plasten fra steinsprut, fra en gang jeg hadde en brainfart og brukte BØRSTE (!) på ett drag før jeg skjønte jeg hva jeg gjorde etc.

Kjerringråd mottas med takk :)
Dette har jeg også, bak framhjulet...Forbanna irriterende og langt ifra pent! Her er ett firma som lager slike tynne gjennomsiktige plastik "hinner" som limes på, knapt synlige. Slik skal jeg ha på de mest utsatte kåpedelene mine. Kanskje der knærna subber borti i tanken også... :-k

For å få vekk riper, hvis det er ille nok er det nok bare omlakkering som fungerer. Nye sykler i dag er levert med alt for få lag med klarlakk utenpå lakken. Som gjør at slike riper "roser" er umulig å unngå :?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Vokse/Polere Samma sak ??

Post by KiM »

Kjøpte meg lakkrens (Autoglym) på onsdag, brukte den to ganger og polerte to ganger. Da fikk jeg en del dybde igjen i lakken og resultatet ble absolutt bedre, men gjerne ikke helt det jeg hadde håpet (kanskje jeg hadde for høye forventninger). Men lakkrens eller en litt "grov" polering er nok det beste.
ingen KiM, ingen kos
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Vokse/Polere Samma sak ??

Post by RH racing »

til disse matte plast dekslene bruk gummifornyer med silikon.. eller tyre shine. men ikke den som er helt flytende.
kan også bruke bumper care.

opp polering av gammel lakk kan blir veldig bra.. men desverre ikke 100% om ikke den er veldig godt vedlikeholdt.
men en mulighet føre lakk er faktisk å matte ned klarlakken og legge nytt lag med klarlakk.. koster litt, men blir meget bra.. men dette går ikke om det er skader i lakken under. nylakkerte deler bør sendes rett til teflonbehandling. (lakk beskyttelse) dette gjør at lakken ser ny ut mye lengre + den får en hard hinne og tåler en del steinsprut...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Vokse/Polere Samma sak ??

Post by tshansen »

Matte flater på sykkelen slik som speil ofte er og slike deler rundt tanken kan brukes gummifornyer, men da må du gjøre dette hele tiden, da denne typen (jeg har vært borti) gjør problemer bare værre og værre. Virker som den tørker ut Plasten!? :-k

Har du noen gode tips her Racing?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Vokse/Polere Samma sak ??

Post by RH racing »

vel.. solslitt plastikk er ikke lett å fixe, men bruker du gummi fornyer med silikon (ps: di fleste er uten silikon) vil dette holde en stund. det gjør ikke plasten værre, men legger igjen en grå hinne når denne er tørket bort.
denne sprayen forsvinner ofte ved vask og slikt, men du kan jo prøve en form for voks? dette vil da legge en hardere hinne på speilet som tåler litt vann og sprut.

problemet med gammel plast er at selve plasten tørker ut og blir sprø. men du kan jo f.eks sende dem til lakk? plastikken under hekken på den forige sykkelen jeg hade lakkerte jeg selv svart + klarlakk. dette blei meget fint + lett å holde pent...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Vokse/Polere Samma sak ??

Post by tshansen »

må jeg prøve meg på silikonholdig produkt altså med andre ord... :-k Takk for tipset. Alt for å få de "styggeste" delene på sykkelen til å skinne litt...
Speilene kommer nok jeg til å skifte på samme måte som Ice!! Få de hel-lakkert. Men er jo de luftfilterboksene på sidene som er lett å få renner og stygge "flekker" på..

Takk for tipset Racing!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Re: Vokse/Polere Samma sak ??

Post by cpeders »

Har voks og polish samme hensikt, eller vil det bli best med først polering og så voks?
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Vokse/Polere Samma sak ??

Post by Desmo-Dude »

Blir best ved først å polere,for så å legge på voks.Voksen hjelper som nevnt tidligere her på å bevare glansen.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
Stiga
Posts: 304
Joined: 04 May 2009 21:16
MC: 2007 GSXR1000
X 2008 GSXR 750
X 1997 GSXR 600 SRAD
Location: Ringsaker

Re: Vokse/Polere Samma sak ??

Post by Stiga »

Litt usikker på hvordan dette funker på sykkel men på bil så er hvertfall Meguiars 3 step veldig bra.
Lakkrens
Polish
og Voksing til slutt.
Nå er jeg litt over gjennomsnittet nøye så voksen jeg bruker er chemical guys 5050 for litt ekstra blankhet ;)

Lakkrens er vel heller ikke SÅ nøye på en sykkel som ikke blir brukt på vinterstid.
Men har det aldri blitt utført lakkrens så anbefales det sterkt. Skifter plutselig farge da ;)
just cruising
Post Reply