Mens vi venter i spenning kan jeg være litt nerd
Antar at du bruker Windows. I praksis er det to måter et evt virus kan spre seg fra minnepennen til maskinen din. Enten ved hjelp av Autorun (den samme funksjonen som starter installasjonsprogrammer osv automatisk når du setter inn en CD) eller ved hjelp av svakheter i Windows eller annen installert programvare som tillater programmer på minnepennen å eksekvere uten at du ber om det.
Du kan deaktivere Autorun i kontrollpanelet eller holde inne Shift mens minnepennen blir satt inn (tror jeg, pass i så fall på å ikke dobbeltklikke på ikonet for enheten etterpå, men bruk andre museknapp og "Explore" e.l.). Dersom du har oppdatert Windows og ikke installert og/eller glemt å oppdatere masse lugubre programmer fra før, er det liten sjanse for at noe blir eksekvert. Hvis du i tillegg har oppdatert antivirus, blir risikoen forsvinnende liten.
Det er såklart en tredje måte viruset kan spre seg på -- kanskje den vanligste av alle. Det er hvis du selv dobbeltklikker på et program som ligger på minnepinnen, og det viser seg å være et virus.
Disclaimer: Tar ikke ansvar for tap av data, tid eller andre verdier som er resultat av å ha fulgt disse rådene. Ting kan dessuten ha forandret seg siden sist jeg i mitt ungdommelige lettsinn valgte å ha noe som helst med nevnte operativsystem å gjøre.