Dreving Duc 750ss
- Desmo-Dude
- Posts: 916
- Joined: 28 Jun 2005 00:12
- MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721
Dreving Duc 750ss
Har en 97/98 Duc 750ss,og synes kanskje den er litt "slapp".Fikk et tips om å bytte til 14 drev forran...sitter originalt 15 drev på.Har dette noe spesiell effekt?
- Guido Brasletti
- Posts: 108
- Joined: 19 May 2005 00:03
Med 14 tenner foran synker toppfarta fra ca 200 til ca 185 km/h (ekte fart, ikke på klokka...) Aksen blir tilsvarende raskere...
Mindre enn 14 kan du ikke bruke, da subber kjedet nedi svingarmen.
14 tenner foran øker også slitasjen på kjedet litt, så du må regne med å bytte kjede litt oftere.
Alternativet er å gå opp to eller tre tenner bak, men det er dyrere drev og du må ha lengre kjede også...
Mindre enn 14 kan du ikke bruke, da subber kjedet nedi svingarmen.
14 tenner foran øker også slitasjen på kjedet litt, så du må regne med å bytte kjede litt oftere.
Alternativet er å gå opp to eller tre tenner bak, men det er dyrere drev og du må ha lengre kjede også...
Det er som med øyne, ører, pupper, tommeltotter, kjær'ster etc. - det er mer enn nok med to...


Da jeg hadde SS750 prøvde jeg å dreve om både foran og bak. Dette var så til de grader mislykket at det holdt med en 3 km tur før det var å skifte fordrev til bake til orginal. Dønn mislykket det og. Til slutt så ble det ble orginalt bakdrev og ned 1 tann foran.
Etter min mening er denne modellen tilnærmet umulig å kjøre før den har fått temperatur i motor/dekk/bremser. Den ble ikke så noe bedre ved småkjøring av omdrevinga. Toppfarten prøvde jeg aldri etter dette men før omdreving så klarte den 205 på speedometeret.
Når du blir lei rykk og napp så kjøp deg noe annet til lokalkjøring og la Ducatien vente i garasjen til du skal på tur.
Etter min mening er denne modellen tilnærmet umulig å kjøre før den har fått temperatur i motor/dekk/bremser. Den ble ikke så noe bedre ved småkjøring av omdrevinga. Toppfarten prøvde jeg aldri etter dette men før omdreving så klarte den 205 på speedometeret.
Når du blir lei rykk og napp så kjøp deg noe annet til lokalkjøring og la Ducatien vente i garasjen til du skal på tur.
hvis jeg drever min Ducati til 150 blir den ikke kjørbar i vanlig trafikk.dammed wrote:vet ikke hvordan dere mener men i norge er nesten ingen vits med en sykkel som går fortere enn 150 km/t, så jeg ville drevet den om til aks, sånn at den har en utrolig akselerasjon og lav toppfart, siden man vil aldri ha nytte av en toppfart på 200 km/t...
Å velge dreving på tung sykkel krever endel erfaring med tung sykkel
- Desmo
- Posts: 9112
- Joined: 22 May 2005 08:52
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
En jeg kjenner,som har en 916, valgte å sette på drev med en tann mindre. Dette ble gjort da han skulle skifte hele kjedegangen ettersom den var slitt. Det gikk ikke lenge før han hadde satt på igjen nytt framdrev med standard tanning. Han likte dårlig hvordan sykkelen oppførte seg. Utgangspunktet for eksperimentet var at han syns sykkelen var for høyt giret. 6. gir var bare en vits her i landet,mente han. I hvertfall i tilnærmet lovlige hastigheter (Fartsgrensa + moms). Ville bare nevne det.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo

-Pogo

- Desmo-Dude
- Posts: 916
- Joined: 28 Jun 2005 00:12
- MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721
- Guido Brasletti
- Posts: 108
- Joined: 19 May 2005 00:03
Ja. Det er to sykler i hver sin ende av skalaen:Desmo-Dude wrote:Er en 750ss og 748 som natt og dag?
2V kontra 4V
luftavkjøling kontra vannavkjøling
Våtklutch kontra tørrklutch
sport kontra racing
etc.
Total forskjellig ramme, forgaffel og baksving/fjæring, sittestilling ,utseende osv.
De har vel strengt tatt bare "fornavnet" og antall sylindre felles...
Dette kan vel rerell alt om?Desmo-Dude wrote:Hva er forskjellene på SPS,E og S?

Det er som med øyne, ører, pupper, tommeltotter, kjær'ster etc. - det er mer enn nok med to...


Nja. Inte direkt, men jag kan kopiera in ett inlägg jag skrev på bike.no nyligen (med några rättningar - måste uppdatera min post på bike också):Guido Brasletti wrote:Dette kan vel rerell alt om?Desmo-Dude wrote:Hva er forskjellene på SPS,E og S?
Dessa är de jag kommer på direkt (finns andra varianter också, en del tror jag var specifika för USA, som "Mono", som troligen bara är en BP/E eller S med monoposto):
748 BP, eller BIP, eller "Biposto"
748 SP
748 SPS
748 E (eller bara 748)
748 S
748 R
E, S, och R är de "nyaste" varianterna av 748 och kom 2000. Dessa har alla (silver)grå färg på ram och fälgar. Tidigare modeller har guldfärgade ramar och fälgar.
E är "snikmodellen". Den har de billigaste fjädringskomponenterna (Sachsdämpare bak, inget TiN-belägg på framgaffeln osv), de gamla 3-ekrade Brembo-fälgarna, den saknar snabbskruvar till kåporna, inga snabbfästen till bränsleslangarna och ingen justerbar gaffelvinkel...
S är en fortsättning av BP (med några små tillägg kanske). Man kunde inte längre kalla modellen för Biposto, eftersom det bara betyder "2-säter". E som också som biposto, och S kunde man få antingen som biposto eller monoposto.
SP (Sport Production), och dess efterföljare SPS (Sport Production Special), har mer effekt, och beroende på årsmodell - Öhlinsdämpare bak, Öhlins styrdämpare fram, gjutjärnsskivor och säkert en del annat. SPS eratte SP runt 98 tror jag.
År 2000 ersattes SPS av R, som hade en del nya detaljer, bla nytt insprut och ny luftburk. Ska du köpa en R, satsa på en 2001 eller nyare, då fick den Öhlins fram.
S och R har de 5-ekrade Marchesini-fälgarna. SP/SPS/R har en lättare bakram (i alu), som man nog måste byta om man vill sätta på biposto och ta passagerare.