Hvordan bytte ut Autocoms hodetelefoner

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Lord Erik

Hvordan bytte ut Autocoms hodetelefoner

Post by Lord Erik »

Er litt usikker på hvor jeg skal plassere denne tråden ettersom "how to" er låst, men jeg antar at "verkstedet" også er passende.

En liten stund tilbake kjøpte jeg et Autocom active rider intercom-system til sykkelen for å kunne kombinere muligheten til å snakke i telefon, til passasjerer, og bike-to-bike, mens jeg samtidig kunne høre på musikk fra MP3-spilleren. Systemet fungerer flott, men de medfølgende hodetelefonene til headsettet når ikke vanlige hodetelefoner til knærene når man spiller musikk med et rikt lydbilde. Diskanten kan rive ut trommehinnene dine i den ene sangen, men være helt OK i den andre. Bassen er det ikke så mye å si om, fordi den ikke er der.

Jeg kom til slutt fram til at jeg måtte bytte ut høytalerene til Autocom og erstatte dem med noen andre. Jeg tok noen bilder av det jeg gjorde, og tenkte jeg kunne lage en tråd her som beskriver framgangsprosedyren. Det er ikke en vanskelig operasjon, men det er alltid lettere hvis man vet at det er mulig, og i tillegg har bilder å følge. ;-)

- Her er standard headsettet uten mikrofonen koblet på.
Image

- Å ta fra hverandre Autocom sine hodetelefoner er overraskende enkelt. Ingen knekking eller brekking, det er kun å fjerne borrelåsen som er limt fast bakpå.
Image

- Ledningen inne i Autocoms hodetelefoner holdes fast av en dugelig dunge med lim som man må pille ut uten å skade ledningen (mao, ikke bruk kniv slik som jeg gjorde). Ledningene løsnes med en loddebolt.
Image

- Her er ledningen løs fra hodetelefonen, og det er tydelig hvorfor Autocoms hodetelefoner gir et så dårlig lydbilde med tilnærmet ikke-eksisterende bass. Halvparten er plastikk, og resten er en relativt liten høytaler som gjør det vanskelig å dytte ut bass og lyd.
Image

- Jeg valgte å erstatte Autocoms hodetelefoner med et par standard Koss Porta Pro*. Høytalerene går av bøylen med hjelp av litt makt, og det lille lokket som dekker ledningene må forsiktig knekkes opp med en kniv. Her har jeg også loddet av ledningene på den ene høytaleren.
Image

- Ledningene fra headsettet loddes deretter på Kossene. I mangel på et multimeter og uten noen måte å vite hvilken ledning som var pluss og hvilken som var minus, tok jeg bare sjansen og loddet i vei. Jeg testet lyden før jeg limte det lille lokket på plass igjen med epoxy, dette for å forsikre meg om at jeg ikke ble sittende med noen irriterende faseforskyving som resultat av feil montering av ledningene uten å kunne reversere det.
Image

- Deretter limte jeg som sagt ledningene fast med epoxylim for å unngå at de ville bli dratt ut ved et uhell når jeg tar på meg hjelmen, og limte lokket tilbake på plass. Lokket passet ikke like bra som før ettersom autocom sine ledninger var litt tykkere enn Kossene sine originale ledninger, men alt dette ender uansett på insiden av hjelmen og derfor ikke viktig.
Image

- Til slutt festet jeg litt av den ekstra borrelåsen som følger med intercommen på baksiden av Kossene, og satt hele headsettet tilbake på plass i hjelmen.
Image

Kossene er omtrent av samme størrelse som Autocomene, så jeg har ikke opplevd noen problemer med plass eller ubehag i hjelmen. Det hele gikk mye raskere og mye mer smertefritt enn hva jeg trodde. Det eneste man trenger av verktøy er en loddebolt, en sterk lim, kniv, og muligens litt loddetinn. 8)

*Jeg valgte Koss Porta Pro fordi de er flate, og fordi jeg hadde dem for hånden. Hvorvidt de gir god lydkvalitet er en helt annen diskusjon, en som jeg ikke har tenkt å ta her. Det er omtrent like mange bastante meninger om Koss som det er selverklærte Hi-Fi eksperter. Med andre ord, en god del. Personlig syntes jeg de fungerer helt OK.
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Re: Hvordan bytte ut Autocoms hodetelefoner

Post by KiM »

Kult. Har Autocom headset i hjelmen min nå, men kommer til å bytte til Scala Rider Q2 nå pga bike-to-bike.
ingen KiM, ingen kos
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Er det ikke bare å koble til et par walkietalkier da? Hvilken Autocom har du?

Et resultat av at jeg har begynt å bruke autocom til å høre på musikk i stedet for bare ørepropper til en mp3-spiller er at jeg har lagt artistdrømmene på hyllen. Hver gang jeg begynner å synge med musikken så bryter den lyden og jeg hører bare meg selv. En type "hold kjeft, ingen vil høre deg synge likevel" funksjon. :roll:
knetrom

Post by knetrom »

Haha, fantastisk :P Det er dårlig gjort mot oss som synger som en motorsag!
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Vurderer å legge til en bryter på mikrofonen slik at jeg raskt kan koble den ut hvis jeg ikke bruker den likevel. Da kan jeg synge så mye jeg vil uten at det bryter inn på musikken. Men det er viktig å huske på å slutte å synge når man er av de øde lande- og motorveiene og kommer inn til sentrum med masse folk rundt. Tror ikke det er noen som hadde klappet i hendene eller gitt meg penger for å si det sånn. ;)
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Har fått Scala Rider inn i hjelmen nå og er vel liten tvil om at jeg må frem med loddebolten :P Vet ikke om jeg skal vente et år til garantien er gått ut eller om jeg skal gjøre det med en gang :-k
ingen KiM, ingen kos
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Hvis du hører mye på musikk slik jeg gjør ville jeg bare gjort det med en gang. Det er unødvendig smertefult å kjøre rundt med høy diskant i øret i ett helt år. Hvis du har tenkt å bruke Koss slik som jeg har gjort, kan du jo i første omgang sjekke om du syntes at det er plass til dem. Bare ta dem av bøylen, ta på hjelmen, og plasser dem ved ørene. Er kjedelig å finne ut at hodetelefonene du valgte å lodde på er ubehagelige. ;)
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Jeg kunne gjerne tenk meg en minijack-utgang i stedet for høytalerene på Scala Rider. Frister å kjøpe sånne formstøpte musikkørepropper, for slik det er nå så må jeg ha vanlige ørepropper av skumgummi for ikke å bli sprø av vindstøy, samtidig som jeg må skru opp lyden på musikken på maks for å såvidt klare å høre noe.

Skal man ha ørepropper festet til intercom så må man nesten kunne koble dem fra, ellers blir det vanskelig når man tar hjelmen av og på. Siden dette er koaksialkabler så er det ikke bare å klippe og lime heller. Eller er det? Er det noen her som har erfaring med skjøting av koaksialkabler? Er det jord som ligger ytterst på alle slike eller?
Post Reply