En liten stund tilbake kjøpte jeg et Autocom active rider intercom-system til sykkelen for å kunne kombinere muligheten til å snakke i telefon, til passasjerer, og bike-to-bike, mens jeg samtidig kunne høre på musikk fra MP3-spilleren. Systemet fungerer flott, men de medfølgende hodetelefonene til headsettet når ikke vanlige hodetelefoner til knærene når man spiller musikk med et rikt lydbilde. Diskanten kan rive ut trommehinnene dine i den ene sangen, men være helt OK i den andre. Bassen er det ikke så mye å si om, fordi den ikke er der.
Jeg kom til slutt fram til at jeg måtte bytte ut høytalerene til Autocom og erstatte dem med noen andre. Jeg tok noen bilder av det jeg gjorde, og tenkte jeg kunne lage en tråd her som beskriver framgangsprosedyren. Det er ikke en vanskelig operasjon, men det er alltid lettere hvis man vet at det er mulig, og i tillegg har bilder å følge.

- Her er standard headsettet uten mikrofonen koblet på.
- Å ta fra hverandre Autocom sine hodetelefoner er overraskende enkelt. Ingen knekking eller brekking, det er kun å fjerne borrelåsen som er limt fast bakpå.
- Ledningen inne i Autocoms hodetelefoner holdes fast av en dugelig dunge med lim som man må pille ut uten å skade ledningen (mao, ikke bruk kniv slik som jeg gjorde). Ledningene løsnes med en loddebolt.
- Her er ledningen løs fra hodetelefonen, og det er tydelig hvorfor Autocoms hodetelefoner gir et så dårlig lydbilde med tilnærmet ikke-eksisterende bass. Halvparten er plastikk, og resten er en relativt liten høytaler som gjør det vanskelig å dytte ut bass og lyd.
- Jeg valgte å erstatte Autocoms hodetelefoner med et par standard Koss Porta Pro*. Høytalerene går av bøylen med hjelp av litt makt, og det lille lokket som dekker ledningene må forsiktig knekkes opp med en kniv. Her har jeg også loddet av ledningene på den ene høytaleren.
- Ledningene fra headsettet loddes deretter på Kossene. I mangel på et multimeter og uten noen måte å vite hvilken ledning som var pluss og hvilken som var minus, tok jeg bare sjansen og loddet i vei. Jeg testet lyden før jeg limte det lille lokket på plass igjen med epoxy, dette for å forsikre meg om at jeg ikke ble sittende med noen irriterende faseforskyving som resultat av feil montering av ledningene uten å kunne reversere det.
- Deretter limte jeg som sagt ledningene fast med epoxylim for å unngå at de ville bli dratt ut ved et uhell når jeg tar på meg hjelmen, og limte lokket tilbake på plass. Lokket passet ikke like bra som før ettersom autocom sine ledninger var litt tykkere enn Kossene sine originale ledninger, men alt dette ender uansett på insiden av hjelmen og derfor ikke viktig.
- Til slutt festet jeg litt av den ekstra borrelåsen som følger med intercommen på baksiden av Kossene, og satt hele headsettet tilbake på plass i hjelmen.
Kossene er omtrent av samme størrelse som Autocomene, så jeg har ikke opplevd noen problemer med plass eller ubehag i hjelmen. Det hele gikk mye raskere og mye mer smertefritt enn hva jeg trodde. Det eneste man trenger av verktøy er en loddebolt, en sterk lim, kniv, og muligens litt loddetinn.

*Jeg valgte Koss Porta Pro fordi de er flate, og fordi jeg hadde dem for hånden. Hvorvidt de gir god lydkvalitet er en helt annen diskusjon, en som jeg ikke har tenkt å ta her. Det er omtrent like mange bastante meninger om Koss som det er selverklærte Hi-Fi eksperter. Med andre ord, en god del. Personlig syntes jeg de fungerer helt OK.