Suzuki GSX-R 600/750 som nybegynnersykkel

Prat om tung MC.
User avatar
Kinsei
Posts: 128
Joined: 04 May 2009 22:59
MC: 05 Yamaha YZF R6

Suzuki GSX-R 600/750 som nybegynnersykkel

Post by Kinsei »

...er det som er drømmen akkurat nå om dagen! Men hvordan vil denne passe meg som er 167 høy og veier 60 kg? Er det for "drøyt" å begynne her?

Er jo en Suzuki GSX-R 1000 som er drømmen etter å ha vært passasjer på en slik! Kan ikke sammenliknes med noe annet jeg har gjort i livet som har med fart, høyde eller andre spennende ting å gjøre :)

Skulle egentlig ta lappen i fjor, meldte meg opp og greier, men hørte aldri noe mer fra fyren. Snakk om seriøsitet! Hadde egentlig tenkt å legge dette på is grunnet hus-og bilkjøp, men kjenner det kribler igjen nå!

Hadde bestemt meg for Alpinestars dress, hel dress i hvitt, og matchende X-lite hjelm, var til og med og prøvde, men kom dessverre aldri så langt at jeg fikk begynt.
Image
Image

Og da er det jo selvfølgelig denne som matcher til: ;)

Image
Never ride faster than your angel can fly...
Give Me Fuel. Give Me Fire. Give Me That Which I Desire.
User avatar
Kinsei
Posts: 128
Joined: 04 May 2009 22:59
MC: 05 Yamaha YZF R6

Re: Suzuki GSX-R 600/750 som nybegynnersykkel

Post by Kinsei »

Og forresten.... hvor langt er max en brukt mc bør ha gått for å være "vits i å kjøpe den"? Andre ting man spesielt bør se etter/spørre etter ved kjøp av brukt mc?

Nå kan jeg så og si 0 om mekking og ordning på disse, så vil vel tro det er en fordel å kjøpe noe nyere!
Never ride faster than your angel can fly...
Give Me Fuel. Give Me Fire. Give Me That Which I Desire.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Suzuki GSX-R 600/750 som nybegynnersykkel

Post by maelling »

En GSX-R 600/750 høres ut som en helt fin nybegynnersykkel (mener å huske de er veldig gode i sittestillingen også), og selv startet jeg med 900 RR og hoppet over til R1. 600 spesielt en fin klasse å begynne med, i den forstand at det er lettere å utnytte dem max enn en 1000 kubikker, og det gjør at du lettere vokser som MC-ist når det kommer til kjøreferdigheter. Når du kjører 1000 cc, så blir du ofte mer opphengt i å gi full spiker på strekkene og tusler rundt i svingene, og du har en sykkel som har kjøreferdigheter av en annen verden. Selv har jeg hatt en del sykler, og den store kjøregleden opplevde jeg ikke før jeg hoppet vekk fra R-klassen, siden du ofte har horn i panna når du kjører R, slik at den sanne kjøregleden forsvant litt oppi all racingen. Men, det er nå meg : ) Ellers vil jeg si at prisforskjellen mellom 600 cc er så liten at du nesten like godt kan kjøpe en 1000 cc om du ikke velger det aller nyeste, om man kun ser på det økonomiske i det.

Ellers er det ikke et vesentlig poeng å henge seg opp i kilometerstand i absolutt forstand, men det spørs litt hvilken prisklasse du planlegger. MC'er holder gjerne 100 000 km+ om de er pent behandlet, og en R1 motor kan se ut som ny med tanke på slitasje selv etter 100 000 km. Japansk holder i allefall (ville vært litt mer skeptisk til italiensk). En ting å tenke på er å ikke handle en bruktsykkel på f.eks 22000/40 000 km (rett før storservice/ventiljustering), og forhør deg uansett om at ventiljustering er gjort. Ventiljustering kan fort være dyrt. Ellers er det ikke så vanskelig å skru sykkel, så alt annet kan man fint greie selv. MC'er fra slutten av 90 tallet og frem er veldig holdbare og fine, så årstall er ikke noe man absolutt bør tenke på. Skal du gå for ting som er veldig mye eldre, blir det fort noe annet.

Finn en sykkel som er pent behandlet og fulgt opp med servicer o.l Ofte kan du se på en sykkel at eieren er opptatt av god vedlikehold, men spør etter kvitteringer også. Når det gjelder R-sykler generelt, og 600 spesielt, er de veldig små og nette sykler, så man trenger ikke å være den store karen for å kjøre dem. De er ofte laget av og for små japanere, så du glir nok fint på : )
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Suzuki GSX-R 600/750 som nybegynnersykkel

Post by tshansen »

Hei og velkommen hit Kinsei :D

Samboeren min er omtrent av samme målene som du beskriver. Hun kjøpte seg en ny Gsx-r 600 i fjor (k8)
Image
Denne passer vel så å si perfekt for henne! Hun har kjørt mye sykkel før og aldri såtte så godt på en sykkel som hun gjorde på gixxern. Selv om dette nødvendigvis ikke behøver å stemme for deg, men en liten prøvesitting i butikk vil fort bekrefte eller avkrefte dette.

Dette er en veldig lett kjørt og styrevillig sykkel, med masse krutt som du kan leke deg med. Min kjære kjørte ducati 748 før gsx-r'en og ho sier det er som en drøm i forhold, da ducatien ble alt for tung for hun.
Så det er nok ett meget godt valg å gå for suzuki! Og det er vel uten tvil noe av det beste som blir laget på markedet i dag også.

Når det kommer til skinndress, har det sine fordeler å velge en dame modell. Da den er sydd litt bedre slik at den passer kvinnekroppen ;-)
En helt kvit dress er veldig stilig, men krever mye mere vedlikehold i form av rengjøring for at den skal holde seg fin. Å den blir grå/svart etter hvert. Det kommer du ikke unna!!

Når det kommer til kjøp av brukt sykkel er det som wulf sier, helt avhengig av hva som er blitt gjort.
Det er langt mellom service intervallene på japsesykler og de er meget driftsikre. en sykkel som er 2 - 3 år gammel som er gått mellom 12 - 18 tusen er ikke mye f.eks. Men det er viktig å bite seg merke i at det skal taes service på hver 12.000 km og stor service på hver 24.000 km! Service hefte er helt klart noe du vil spørre om ved eventuellt kjøp.

Håper dette ga svar på noe av det du lurte på. Om det er flere ting du lurer på, er det bare å spørre. Vi har alle vært der du er ;-)

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kinsei
Posts: 128
Joined: 04 May 2009 22:59
MC: 05 Yamaha YZF R6

Re: Suzuki GSX-R 600/750 som nybegynnersykkel

Post by Kinsei »

Takker for mange gode råd og tips, ikke minst nyttig info :)

Må vel prøve å få gjort unna teorien denne sommeren hvis det er mulig, og ta kjøringa evt neste år igjen.
Da har man råd til en sykkel og! Kjedelig å sitte der med lappen uten sykkel og :(

Noen som vet om det pleier å bli gjort slik på kjøreskoler?

Har også hørt at det er fordel å kjøpe egne klær før man skal kjøre, slik at man slipper å vente på klær og hjelm fra andre som også skal ta lappen, samt litt hygieniske årsaker!
Never ride faster than your angel can fly...
Give Me Fuel. Give Me Fire. Give Me That Which I Desire.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Suzuki GSX-R 600/750 som nybegynnersykkel

Post by tshansen »

Det er ikke noe problem å ta teorikurset nå, avlegge teoriprøven (denne er gyldig i 3 år) også begynne på alt det praktiske neste år (vår)
De fleste kjøreskoler praktiserer vel dette tipper jeg? :-k

Det er veldig greit å kjøpe kjøreutstyret før du begynner på lappen. i å med at du skal ha det når du er ferdig med lappen alikevell!? Så slipper du de problemene som du nevner.

Jeg kjøpte alt av kjøreutstyr før jeg begynte på lappen.. ;-)

Men det er greit å sette seg litt inn i hva du vil ha, og at du bestiller i god tid, slik at du har alt på plass før du begynner. Jeg vil som sagt anbefale skinndress.
Du må ha sko, hansker, ryggskinne og hjelm. neck kan være en fordel på kalde dager. Hjelm krever en del prøving! Kom deg på en butikk å prøv det de har! Sitt med den på hodet over lengre tid. en halvtime eller lengre om du må. Det er veldig viktig at hjelmen ikke er ubehagelig eller presser noen plass. Da kan den være feil i forhold til hodet ditt og skape ubehag når du skal ut å kjøre i senere tid. Dette er utrolig irriterende og kan resultere i at du må kjøpe ny hjelm...
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kinsei
Posts: 128
Joined: 04 May 2009 22:59
MC: 05 Yamaha YZF R6

Re: Suzuki GSX-R 600/750 som nybegynnersykkel

Post by Kinsei »

LordShaft wrote:Det er ikke noe problem å ta teorikurset nå, avlegge teoriprøven (denne er gyldig i 3 år) også begynne på alt det praktiske neste år (vår)
De fleste kjøreskoler praktiserer vel dette tipper jeg? :-k
Men må man ikke ha noe obligatorisk kjøring før man tar teoriprøva? Eller er det bare å lese og melde seg opp til prøve?

Tenker at det er en fordel å bruke denne sommeren på å øvelseskjøre og lese/lære mer, evt ta teorien, og kjøre opp neste år. Så slipper man unna noen kjøretimer ($$)
Never ride faster than your angel can fly...
Give Me Fuel. Give Me Fire. Give Me That Which I Desire.
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Suzuki GSX-R 600/750 som nybegynnersykkel

Post by MowZ »

Kinsei wrote:Men må man ikke ha noe obligatorisk kjøring før man tar teoriprøva? Eller er det bare å lese og melde seg opp til prøve?
Nei du må ha teoriprøva for å kunne kjøre :D
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
Kinsei
Posts: 128
Joined: 04 May 2009 22:59
MC: 05 Yamaha YZF R6

Re: Suzuki GSX-R 600/750 som nybegynnersykkel

Post by Kinsei »

MowZ wrote:
Kinsei wrote:Men må man ikke ha noe obligatorisk kjøring før man tar teoriprøva? Eller er det bare å lese og melde seg opp til prøve?
Nei du må ha teoriprøva for å kunne kjøre :D
?? Trodde man kunne begynne å ta timer FØR teoriprøva var bestått men, kanskje jeg har forstått det litt feil da!
Never ride faster than your angel can fly...
Give Me Fuel. Give Me Fire. Give Me That Which I Desire.
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Suzuki GSX-R 600/750 som nybegynnersykkel

Post by MowZ »

Var sånn på bil, men er ikke sånn på sykkel. Her er det i alle fall sånn, så regner da med det er slik overalt.
BMW S1000RR, Simply the best!
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Suzuki GSX-R 600/750 som nybegynnersykkel

Post by thomasgsxr »

synes den sykkern er helt topp jeg, har kjørt oslo - trondheim og fredrikstad - kristiansand med lite pauser og ikke hatt noe problem med rygg/nakke eller noen ting.
men nå er jo ikke 750n min den helt nyeste typen, føles liksom litt "større".
litt bedre å kjøre enn de nye etter min mening. men nå er ikke vi helt i samme størrelse heller.

jeg begynte med kjøretimer før jeg tok teoriprøve, fikk ikke oppkjøringsdato før teoriprøva var bestått bare.
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
User avatar
Mogens
Posts: 98
Joined: 25 Mar 2008 19:37

Re: Suzuki GSX-R 600/750 som nybegynnersykkel

Post by Mogens »

Godt å se at det er flere som skal ta lappen \:D/ .

Når det gjelder teorien, så tar det så og si null og niks tid (i hvert fall hvis du har billappen fra før av, og det hadde du jo). Meld deg på neste teorikurs på kjøreskolen. Tror det er 3 timer bare som er obligatorisk på skolen. Så leser du boka de anbefaler, så går du på biltilsynet og tar prøven. Jeg synes i hvert fall at det gikk veldig greit. Etter hva jeg husker så prioriterte kjørelærerne de som hadde tatt teorien når det kom til kjøring. Derfor tror jeg ikke det er noe du MÅ ta før du tar timer.

Når det gjelder det praktiske, så er det jo VELDIG LURT å få prøvekjørt litt før du tar timer. Da jeg tok billappen hadde jeg 1 time fordi jeg hadde kjørt så mye fra før (og den må du ha). Når det gjelder sykkel, så har jeg ingen erfaring, men har fått kjørt litt før jeg skal ha første time nå 7.mai.

Når det kommer til kjøp av sykkel, skal jeg ikke uttale meg noe særlig. Det de erfarne gutta har skrevet ser fornuftig ut ;-) . Jeg kjøpte faktisk sykkel nå nylig (så nå MÅÅÅÅÅÅÅÅ jeg ta lappen 8) ).

Forresten, en annen ting. Husk å skriv deg på liste tidlig neste år (på kjøreskolen) for å være sikker på at du får kjøre neste sesong. Sesongen er nemlig kort, og mange skal ta kjøretimer!

Lykke til da :D
_____________________________________________
Positiv hilsen Mogens
kjørte opp 25/6-09 :)
Suzuki GR650 1984 mod.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Suzuki GSX-R 600/750 som nybegynnersykkel

Post by knetrom »

Du trenger ikke å ta teoriprøven før du får kjøre, men du får ikke bestille oppkjøring før du har bestått teorien. Du må derimot ta MC-kurset på 3 timer før du får begynne å kjøre, men du trenger ikke å bestå noen prøve.
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Suzuki GSX-R 600/750 som nybegynnersykkel

Post by MowZ »

knetrom wrote:Du trenger ikke å ta teoriprøven før du får kjøre, men du får ikke bestille oppkjøring før du har bestått teorien. Du må derimot ta MC-kurset på 3 timer før du får begynne å kjøre, men du trenger ikke å bestå noen prøve.
Hmm lær og kjør i drammen praktiserte dette i alle fall, men da var det muligens bare de da....
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Suzuki GSX-R 600/750 som nybegynnersykkel

Post by PerTore »

Tok lappen der jeg og, MowZ. Det var vel fordi man måtte ha bestått teori for og få bestilt oppkjøring på biltilsynet. Med den køen som var hos biltilsynet i fjor (og sikkert også i år) for og få oppkjøring på MC, lagde de kjøreplan etter når man fikk oppkjøring.

Når tok du lappen MowZ?
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Post Reply