Løftebukk til mc?
Løftebukk til mc?
Hei.
Har noen spørsmål vedrørende løftebukker til til mc (bør altså tåle noen 100 kg). Det jeg leter etter er noe stabilt, med en brei flate og hels så stor løftehøyde som mulig. Prisen er også forholdsvis viktig, men ca. 5000 kr ca. +/- Dette er et produkt jeg ønsker å beholde og bruke i flere år, så jeg må kanskje opp i en 10 000 kr f.eks. for å få noe skikkelig bra?
Hvilke produkter er bra og hvilke burde jeg styre unna?
Tenkte litt på denne: http://www.finn.no/finn/object?finnkode ... DFdq165067 selv om jeg synes løftehøyden kunne vært bedre.
Har noen spørsmål vedrørende løftebukker til til mc (bør altså tåle noen 100 kg). Det jeg leter etter er noe stabilt, med en brei flate og hels så stor løftehøyde som mulig. Prisen er også forholdsvis viktig, men ca. 5000 kr ca. +/- Dette er et produkt jeg ønsker å beholde og bruke i flere år, så jeg må kanskje opp i en 10 000 kr f.eks. for å få noe skikkelig bra?
Hvilke produkter er bra og hvilke burde jeg styre unna?
Tenkte litt på denne: http://www.finn.no/finn/object?finnkode ... DFdq165067 selv om jeg synes løftehøyden kunne vært bedre.
Yamaha Aerox 2004

Re: Løftebukk til mc?
Jeg har ingen erfaring med løftebukker for MC, men så virkelig fin og stabil ut den der. Kunne godt tenkt meg å lage en selv... hvis jeg bare hadde hatt en garasje å ha den i. 

Vet ikke helt hva jeg skulle brukt den til
Har jo støtte foran og bak og det holder mer en nok for mitt bruk

Har jo støtte foran og bak og det holder mer en nok for mitt bruk

1.3.1.2
Tja, det blir lettere å vaske på undersiden? Jeg hater å ligge og krype i grusen for å vaske og polere "under" sykkelen. 

Ja ja men for jobbes som tar meg å vaske sykkelen under skal jeg ikke ha en svær metallklump i garasjen 

1.3.1.2
- Bølle
- MC: '02 Suzuki GSX750F (Katana)
Leter etter et prosjekt, 1960-85 modell med to hjul - Contact:
Løftebord er skikkelig kjekt (om du har plass til det). Jeg kjøpte for ikke så lenge siden ett fra Gasolin.no. De har det ikke i sortimentet lenger, men det er veldig likt, og samme fabrikat som dette: http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=673 De har også det samme bordet uten lufthydraulikk, for 500 billigere.
Den tåler nok vekt til å hive opp en svær HD eller annet tungt, og prisen ligger da innenfor ditt budsjett. Vet ikke hvor du bor, men jeg måtte ut med ca 1200 i frakt med Schenker (Arve.... eh ... Linjegods), levert innenfor garasjedøra.
Har ikke hatt tid til å "sliteteste" det over lengre tid enda selvfølgelig, men det virker solid og gjennomført i konstruksjonen.
Kikket på flere varianter og maste på flere leverandører før jeg bestemte meg for dette. Mest pga at jeg ikke fant noen andre i samme prisnivå hvor klemma som holder sykkelen på plass (klemmer fast framhjulet) var like gjennomført og solid som på denne. Det er også en luke under bakhjulet som du tar vekk for å få mere arbeidsrom om du skal av med bakhjul/svingarm, mens sykkelen står på midtstøtte/rammeløfter.
Kan sikkert legge ut noen bilder senere om du vil.
--Bølle--
Den tåler nok vekt til å hive opp en svær HD eller annet tungt, og prisen ligger da innenfor ditt budsjett. Vet ikke hvor du bor, men jeg måtte ut med ca 1200 i frakt med Schenker (Arve.... eh ... Linjegods), levert innenfor garasjedøra.
Har ikke hatt tid til å "sliteteste" det over lengre tid enda selvfølgelig, men det virker solid og gjennomført i konstruksjonen.
Kikket på flere varianter og maste på flere leverandører før jeg bestemte meg for dette. Mest pga at jeg ikke fant noen andre i samme prisnivå hvor klemma som holder sykkelen på plass (klemmer fast framhjulet) var like gjennomført og solid som på denne. Det er også en luke under bakhjulet som du tar vekk for å få mere arbeidsrom om du skal av med bakhjul/svingarm, mens sykkelen står på midtstøtte/rammeløfter.
Kan sikkert legge ut noen bilder senere om du vil.
--Bølle--
"Definisjonen av en ekte gentleman er en person som kan spille trekkspill, men som greier å la være"
Nice, det så faktisk utrolig bra ut!! Eneste er at jeg holder til i et mindre rom, den har nok plass, men blir muligens en smule trangt. Men en sykkel kan stå der, så kan vel en løftebukk stå der også, så stor forskjell i str. er det vel ikke. Funker de hjula på den bra eller? Bor i Møre og Romsdal. Fint om du fikser bilder, hadde jeg satt pris på 

Yamaha Aerox 2004

- Bølle
Skal fikse bilder, men jeg hadde ingen nå som viser detaljer. Kanskje jeg får tid å stikke bort å ta noen i morgen.
--Bølle--
--Bølle--
"Definisjonen av en ekte gentleman er en person som kan spille trekkspill, men som greier å la være"
- Galilee
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Det hadde vært perfekt å hatt et sånt løftebord som ikke var så mye mer enn 10cm sammenfelt. Da kunne det stått permanent midt i garasjen med plass til bil når det ikke var i bruk.
Skulle tenkt på dette før jeg støpte gulv.....
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Fram med hammer og meisel?Galilee wrote:Det hadde vært perfekt å hatt et sånt løftebord som ikke var så mye mer enn 10cm sammenfelt. Da kunne det stått permanent midt i garasjen med plass til bil når det ikke var i bruk.

-
- MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Trucktårn!?!? Med gafler også??Erik Blodøks wrote: I garasjen våres har vi kjøpt et trucktårn og festet det i den ene veggen slik at vi kan løfte opp bilene. Desverre ikke spesielt egnet for MC...
Litt bedre med vanlig løftebukk skulle jeg tro?
Trond_V wrote:Trucktårn!?!? Med gafler også??Erik Blodøks wrote: I garasjen våres har vi kjøpt et trucktårn og festet det i den ene veggen slik at vi kan løfte opp bilene. Desverre ikke spesielt egnet for MC...
Litt bedre med vanlig løftebukk skulle jeg tro?
Jepp, selve løftemekanismen til trucken. Plasserer gaflene under bilen og løfter den opp, gjør det litt lettere å skru.
- Bølle
Da har jeg fått ordnet noen bilder.

Klemma til framhjulet. Likte at den går fram og oppover dekksiden og ikke bare klemmer felgen nederst på hjulet som jeg har sett mange har.

Understell og løftemekanisme

De metallgrå skruene settes ned i gulvet som brems og støtte under bruk. Bak pedalen (manuell løft) ser du såvidt i en stor bolt som fungerer som sikring slik at bukken ikke siger sammen, eller faller ned mens man jobber.
--Bølle--

Klemma til framhjulet. Likte at den går fram og oppover dekksiden og ikke bare klemmer felgen nederst på hjulet som jeg har sett mange har.

Understell og løftemekanisme

De metallgrå skruene settes ned i gulvet som brems og støtte under bruk. Bak pedalen (manuell løft) ser du såvidt i en stor bolt som fungerer som sikring slik at bukken ikke siger sammen, eller faller ned mens man jobber.
--Bølle--
Genialt, fortjener nesten noen bilder det og!Erik Blodøks wrote:Jepp, selve løftemekanismen til trucken. Plasserer gaflene under bilen og løfter den opp, gjør det litt lettere å skru.