Newb: Generelle råd til første sykkel

Prat om tung MC.
Post Reply
stonescar
MC: Ducati Monster 620ie '02

Newb: Generelle råd til første sykkel

Post by stonescar »

Heisann godtfolk!

Jeg er helt ny på forumet, og i mc-verden, så jeg håper dere er tilgivende om jeg skulle komme med mange "dumme" spørsmål (som dere har svart på mange ganger før)

Etter mange års drømming har jeg endelig bestemt meg for å ta lappen, og har allerede (uten å ha tatt en eneste kjøretime enda) begynt å planlegge innkjøp. Som den fattige studenten jeg er, har jeg dog ikke ubegrenset med midler, så jeg tenkte jeg skulle se meg rundt etter noen eldre og billigere modeller for å ha noe å lære å kjøre på, inntil jeg har spart opp nok til å finne drømmesykkelen. Regner også med at litt kjøreerfaring kan forandre bildet av drømmesykkelen nokså mye.

Til spørsmålene:

- Vil en gammel (og billig) veteransykkel være en dum førstesykkel?
- Hvor omfattende mekanikerferdigheter trenger jeg for å handskes med en slik (er lysten på å lære)?
- Hva slags sykkel er mest økonomisk mtp. pris, vedlikeholdskostnader, forsikring osv?
- Noen forslag til en modell eller et merke som kan anbefales for en fersking?
- Hvor lite penger er det forsvarlig/mulig å legge ut for å få en sykkel i kjørestand?

Jeg er altså ikke hypp på å bruke mer tid på å skru enn på å kjøre (i hvert fall ikke i løpet av sesongen), men kan gjerne mekke litt dersom det er overkommelig for en ufaglært.
inunf
MC: Ymse

Re: Newb: Generelle råd til første sykkel

Post by inunf »

Du kan jo se på sykler som Kawa ER5 og Honda CB500. Gammelt betyr som oftest trøbbel, men mye kommer an på tidligere eiere.
Rambler
MC: Kawasaki

Post by Rambler »

stonescar wrote:
Til spørsmålene:

1- Vil en gammel (og billig) veteransykkel være en dum førstesykkel?
2- Hvor omfattende mekanikerferdigheter trenger jeg for å handskes med en slik (er lysten på å lære)?
3- Hva slags sykkel er mest økonomisk mtp. pris, vedlikeholdskostnader, forsikring osv?
4- Noen forslag til en modell eller et merke som kan anbefales for en fersking?
5- Hvor lite penger er det forsvarlig/mulig å legge ut for å få en sykkel i kjørestand?
Min personlige mening:
1- Mange veteransykkler er veldig pent restaurert på overflaten, men ikke bestandig "inni". Noen ganger veldig langt i fra.
2- Fryktelig avhengig av hva slags sykkel man tar utganspunkt i.
3- ER-5, som inunf abefalte, ble for noen år siden kåret til "verdens billigste sykkel og eie". Jeg hadde en slik på nittitallet, og kan bekrefte dette. Etter min mening er den en perfekt nybegynnersykkel. Det er vel for så vidt cb 500 også, men denne er ofte priset høyere på bruktmarkedet.
4- Valg av sykkel og sykkeltype har vel ofte litt med personlighet og gjøre. Noen vil ha "det som alle andre har", og andre ønsker seg en annen type sykkel. Det er sikkert mest fornuftig å la bruken bestemme type.
5- Jeg hørte om en som fikk kjøpt en svært bra ensylindret suzuki 250cm3 for ca. tyvetusen.
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
inunf

Post by inunf »

Hvis du vil ha skikkelig R-sykkel kan du se på Suzuki RGV 250 og Aprilia RS 250. Spesielt RGV'en er det mulig å få billig. Totakt, så du må beregne litt skruing, men de er også mye lettere å skru på enn firtaktere. Går uforskammet bra så lenge du har rett gir. Samme motoren i dem, og det finnes nesten ubegrenset med deler, trim og ekstrautstyr. RGV/RS er svært populært i bla. UK.
Ola M
MC: GSX750ES

Post by Ola M »

stonescar wrote:
- Vil en gammel (og billig) veteransykkel være en dum førstesykkel?
- Hvor omfattende mekanikerferdigheter trenger jeg for å handskes med en slik (er lysten på å lære)?
- Hva slags sykkel er mest økonomisk mtp. pris, vedlikeholdskostnader, forsikring osv?
- Noen forslag til en modell eller et merke som kan anbefales for en fersking?
- Hvor lite penger er det forsvarlig/mulig å legge ut for å få en sykkel i kjørestand?
1. Veteran er ikke nødvendigvis så veldig mye billigere enn 80 par-og-20 år gamle sykler, en tusenlapp på forsikringen går fort opp i ventil shims eller andre deler som disse eldre syklene gjerne trenger.
2. Nesten ingenting! Du kjøper deg litt verktøy og en verkstedsmanual, begynner med å skifte olje og så bygger du deg langsomt ferdigheter. Internet er din venn her, de fleste sykkeltypene har et eller annet forum med en dedikert og kunnskapsrik krets.
3. I tillegg til nevnte ER-5 og CB500 vil slå et generelt slag for alle UJMs (Universell Japansk Motorsykkel) fra 82-83 og oppover, mellom 500 og 900 cc. Disse har stort sett ingen oppdiktet "samleverdi", bunnsolide motorer og veldig rimelig i pris. Det eneste aberet er at de gjerne er eid av noen som ikke tar så veldig godt vare på dem, kanskje har de blitt stående i et skur i årevis.
4. Yamaha XJ, Suzuki GSX, Honda CB, Kawasaki Z-. Liker du cruiser typer er Vulcan, Virago og lignende også plenty tilgjengelig til rimelige penger.
5. Vanskelig å si. Du kan få en liten gullklump for 15 000 og en dass for 25 000. Jeg ville hatt minst 20 000 i budsjett til sykkel + nye dekk, kjede, drev og bremser - slikt man gjerne må til med når sykkelen har stått en stund.

Man sier gjerne at man skal kjøpe om vinteren, men i praksis er det ofte mer å hente hos noen som vil selge kjapt fordi de skal oppgradere, uavhengig av tidspunkt. Det er også et godt tips å kjøpe av nettopp disse - dvs kjøpe en sykkel som har vært i kontinuerlig bruk istedetfor noe nedstøvet på låven. Ikke vær redd for kilometerstand, 100 000 km er ingenting for en godt vedlikeholdt japse.
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

en ting med veteran sykkler er ofte dårlig komfor... skal du bruke sykkelen på turer så er opplevelsen nesten bedre jo nyere sykkelen er (min mening)... en gammel sykkel er ofte tyngre i sving, går dårligere etc + en del skruing... kom deg opp på tidlig 90 tall.. finnes mange sykkler til rundt 35 lapper, noe som ikke er dyrt for en god sykkel...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
knetrom

Post by knetrom »

Mange veteransykler har trommelbremser både foran og bak, jeg mener at skiver foran er et minstekrav for en sykkel du skal bruke. Er selv i samme situasjon som deg, har kanskje en tanke mer erfaring på skruingen og jeg er snart ferdig med lappen. Har kommet fram til at en 80-tallssykkel som Suzuki GSX virker fin, de er ikke spesielt dyre (så en til 8000 som var i daglig bruk på Finn i helgen! Ble solgt innen et døgn selvsagt). Det som er greit med sykler er at det er mye mindre å holde styr på enn på en bil, og ting sitter mer opp i dagen så lenge du ikke kjører sykkel med helkåpe. Så det skal ikke være noe problem å vedlikeholde en sykkel selv bare du har evnen og viljen til å lære..
stonescar

Post by stonescar »

Takk for mange gode tips! :D

Har sett litt på ER-5 og den virker som et godt alternativ. Så også et par litt eldre Kawasakier fra 80-tallet, som også tiltalte meg. De passer også til budsjettet mitt, som jeg prøver å holde under 30'000.

Vet dog veldig lite om sykler, så jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter når jeg evt. skal se på eller prøve en sykkel, så tror jeg fort kan ende opp med katta i sekken - noen ting jeg kan lese meg til?

PS
Første problemet er selvfølgelig at alle kjøreskolene i Trondheim er stappfulle ut året - noen som har noen gode idéer?
stonescar

Post by stonescar »

Er forresten 188cm, hvis det er noe jeg bør ta høyde for...
Ola M
MC: GSX750ES

Post by Ola M »

Her er en fin guide: http://www.clarity.net/~adam/buying-bike.html

Du kommer uansett ikke til å få med deg alle detaljer som førstegangskjøper. Gamle sykler har alltid en haug med småpirk og kosmetiske feil som du kanskje vil irritere deg over når du oppdager dem i ettertid. Det er ikke så farlig, slike små ting er flott til å lære seg mekking med.

En enkel sjekkliste er jo:

- Rett ramme (se også etter skrapemerker, evt uoriginal lakk, som tyder på kræsj)
- Ikke oljelekk fra gaflene (helst...du klarer alltids skifte simmerringer selv, men kan være vanskelig)
- Demper bak ok (hopp litt i salen, kjenn at du ikke spretter opp igjen, men at bevegelsen blir dempet)
- Motor starter lett
- Girkasse girer lett
- Alt elektrisk funker
- Nåværende eier har kjørt den i år

På bruktmarkedet vil du se en aversjon mot bruk. Det er nesten litt merkelig. Folk skryter av at sykkelen har stått i ro i X år, akkurat som det gjør den noe godt. Kjøp noe som har vært i bruk!
inunf

Post by inunf »

Sjekk girkasse og motor nøye. Spesielt tøbbel med girkassa er vanskelig/dyrt å fikse. Sjekk at den ikke hopper ut av gir under belastning og at alle gira virker som de skal.
Post Reply