http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 434544.ece
http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article424695.ece
Kunne kanskje like gjerne vært lagt i Generelt...
Det med å kjøre fort på MC er en litt interessant sak, en kamerat og jeg diskuterte her om dagen om fartgrensen burde vært erstattet med max kinetisk energi, fordi det er det som skader medtraffikanter ved en kollisjon, en mc kan kjøre godt over dobbelt så fort som en bil, hvis den skal ha samme kinetiske energi. Men sannsynligheten for at en ulykke inntreffer er jo større. Og hva med "retten" til å ta sjengser? Det er jo åpenbart ikke slik at samfunnet ikke bryr seg om at folk setter seg i livsfare, og det koster også. Så jeg vet ikke helt hva jeg synes. Egentlig må jeg innrømme at jeg synes det er mindre alvorlig å kjøre fort på en MC i forhold til på i en bil.Desmo wrote:Den første saken bryr jeg meg om,ja. Eller rettere sagt ikke. Den gir ikke oss mc-førere god PR,sånn rent generelt. For vi er jo alle "like" i vanlige folks øyne. Ikke det at jeg er spesiellt lovlydig hele tiden selv. Det er bare at denne saken er så ekstrem.
Den andre er det vel lett å mene noe om,men fint lite å gjøre noe med. Eller kanskje for sent er mer passende. Det er en konsekvens av hvilke tilstander som rår på norske veier. Så vi må bare håpe at det ikke blir en permanent ordning.
Hvorfor det? Greit nok, den har "mindre kinetisk energi", men i bunn og grunn så kan ingen motstride at du er mer utsatt på MC (for din egen del iallefall). Dessuten har ingen noenting å gjøre oppimot hastigheter på 200 km/t, iallefall ikke på norske veier. Beklager hvis alle synes jeg er helt teit nå, men dette er min rene meningATWindsor wrote:Egentlig må jeg innrømme at jeg synes det er mindre alvorlig å kjøre fort på en MC i forhold til på i en bil.
hvis han er dum nok til å kjøre i 200 på bakhjulet på trafikert vei så er han nok også så dum at han går til sosialen og da bruker du mer penger på at han skal leve enn hvis han dreper seg selv, så egentlig tjener du penger på detWinalot wrote:Jeg vil iallefall ikke at mine skattepenger skal brukes til ny høytrykkspyler for å spyle vekk restene på fortauet....
skal da ikke være umulig å få en orginal gsx-r 600 på bakhjulet, tar den opp i andre gir og akselererer rolig bortover på bakhjulet til du når 200Winalot wrote:Hvis en kjører en sykkel som greier å kjøre i 200 på bakhjulet er han nok ikke på sosialen nei