Bryr vi oss, mener vi noe, eller er det greit :?:

Prat om tung MC.
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 434544.ece

http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article424695.ece

Kunne kanskje like gjerne vært lagt i Generelt...
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Den første saken bryr jeg meg om,ja. Eller rettere sagt ikke. Den gir ikke oss mc-førere god PR,sånn rent generelt. For vi er jo alle "like" i vanlige folks øyne. Ikke det at jeg er spesiellt lovlydig hele tiden selv. Det er bare at denne saken er så ekstrem.
Den andre er det vel lett å mene noe om,men fint lite å gjøre noe med. Eller kanskje for sent er mer passende. Det er en konsekvens av hvilke tilstander som rår på norske veier. Så vi må bare håpe at det ikke blir en permanent ordning. :roll:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Desmo wrote:Den første saken bryr jeg meg om,ja. Eller rettere sagt ikke. Den gir ikke oss mc-førere god PR,sånn rent generelt. For vi er jo alle "like" i vanlige folks øyne. Ikke det at jeg er spesiellt lovlydig hele tiden selv. Det er bare at denne saken er så ekstrem.
Den andre er det vel lett å mene noe om,men fint lite å gjøre noe med. Eller kanskje for sent er mer passende. Det er en konsekvens av hvilke tilstander som rår på norske veier. Så vi må bare håpe at det ikke blir en permanent ordning. :roll:
Det med å kjøre fort på MC er en litt interessant sak, en kamerat og jeg diskuterte her om dagen om fartgrensen burde vært erstattet med max kinetisk energi, fordi det er det som skader medtraffikanter ved en kollisjon, en mc kan kjøre godt over dobbelt så fort som en bil, hvis den skal ha samme kinetiske energi. Men sannsynligheten for at en ulykke inntreffer er jo større. Og hva med "retten" til å ta sjengser? Det er jo åpenbart ikke slik at samfunnet ikke bryr seg om at folk setter seg i livsfare, og det koster også. Så jeg vet ikke helt hva jeg synes. Egentlig må jeg innrømme at jeg synes det er mindre alvorlig å kjøre fort på en MC i forhold til på i en bil.

AtW
Winalot

Post by Winalot »

ATWindsor wrote:Egentlig må jeg innrømme at jeg synes det er mindre alvorlig å kjøre fort på en MC i forhold til på i en bil.
Hvorfor det? Greit nok, den har "mindre kinetisk energi", men i bunn og grunn så kan ingen motstride at du er mer utsatt på MC (for din egen del iallefall). Dessuten har ingen noenting å gjøre oppimot hastigheter på 200 km/t, iallefall ikke på norske veier. Beklager hvis alle synes jeg er helt teit nå, men dette er min rene mening :wink:

Hvis alle kunne følge reglene (iallefall til en viss grad), så kunne vi kanskje ha spart endel liv opp gjennom tidene. husk, du er udødelig helt til det skjer noe uventet. Noe som skjer fort når du er i slike hastigheter...
Image
Kriz

Post by Kriz »

Greit for meg at noen vil ofre livet sitt for å lage underholdning, så lenge de ikke tar med noen andre ned...
Winalot

Post by Winalot »

Jeg vil iallefall ikke at mine skattepenger skal brukes til ny høytrykkspyler for å spyle vekk restene på fortauet....
Image
Kriz

Post by Kriz »

Winalot wrote:Jeg vil iallefall ikke at mine skattepenger skal brukes til ny høytrykkspyler for å spyle vekk restene på fortauet....
hvis han er dum nok til å kjøre i 200 på bakhjulet på trafikert vei så er han nok også så dum at han går til sosialen og da bruker du mer penger på at han skal leve enn hvis han dreper seg selv, så egentlig tjener du penger på det :lol:
Winalot

Post by Winalot »

Hvis en kjører en sykkel som greier å kjøre i 200 på bakhjulet er han nok ikke på sosialen nei :wink:
Image
Kriz

Post by Kriz »

Winalot wrote:Hvis en kjører en sykkel som greier å kjøre i 200 på bakhjulet er han nok ikke på sosialen nei :wink:
skal da ikke være umulig å få en orginal gsx-r 600 på bakhjulet, tar den opp i andre gir og akselererer rolig bortover på bakhjulet til du når 200 :) var jo en gsx-r 750 som dro på bakhjulet i 200 på den filmen.... sykklen: 50tusen turboen: 20tusen bensin: 100kr ..... da kan du kjøre så mye du vil på bakhjulet i 200 :P
Winalot

Post by Winalot »

forsikring, veiavgift.... Men nå er ikke jeg så veldig kjent med sosial inntekt osv, men det er iallefall dyr glede for en på sosialen. Menmen, offtopic :lol:

Back on track :arrow:
Image
Kriz

Post by Kriz »

hvis han tørr å kjøre i 200 på bakhjulet har han nok ikke regga den heller :P
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

La noen andre merke til at ingen skulle bli bøtlagt i løpet av prøveperioden til de nye fotoboksene?
Litt for godt til å være sant nesten?
Eller tar de deg på gamle-måten uansett?
R

Agurknytt

Post by R »

Sleik meg hardt i rassen. Hvorfor bryr media seg? Dette er jo ikke noe nytt fenomen. Det der var forøvrig ingenting. Det var en liten luftetur, en fin start på dagen. Se på "black prince" eller "ghost rider" - da kan man kansje begyne å debatere hvor sunt det er.
ChristR

Post by ChristR »

Tviler på at de nye fotoboksene vil fungere feilfritt.. Det er nesten umulig å se forskjell på en R og en A på de nye skiltene. Så det vil bli litt svinn.

Fartsglade folk vil alltid finnes. Selvom pressen vet om et par filmer vil det fortsatt finnes de som kjører uten og filme og de som ikke sprer filmene like mye.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Det er ikke noen fordel for oss mc-førere at noen raser rundt på bakhjulet i 200kmt, det blir ganske enkelt mer bensin på bålet for de som ikke vil ha mc i trafikken. Vi kan jo tenke oss fartssperrer, max-tak på hk, og , grøss og gru, forbud mot mc..skjer vel ikke på lenge enda, men allikevel. At mc ikke er så farlig for andre trafikanter er et poeng, men hjelper nok lite.

Angående fotobokser, de er noe herk, men så lenge vi kjører mc blir jo ikke vi tatt, og muligheten for å møte en bil i vår fil rundt en sving er vel mindre når de må holde fartsgrensa, så bare negativt er det vel ikke.

Skiltene ja, er det ingen som har lurt på hvorfor det kom nye skilt for noen år siden da? Jo, det var nettopp fordi de skulle være lettere og lese digitalt, så det er nok ikke noe problem.
Post Reply