Page 1 of 1

*Popping* I forgasser (Ettertenning problem) Kinroad chopper

Posted: 13 May 2009 16:16
by Charlie!
Hei. Jeg har et problem med min Kinroad prince chopper xtq50. Den starter og går på tomgang, så begynner jeg å kjøre. Etter omtrent 100-500 meter begyner motoren å stanse. Jeg prøver å holde den i live ved å ruse den, men det kommer en veldig høy poppe lyd fra enten forgasser'n eller potta. En kompis av meg sier dette er ettertenning. Jeg har allerde prøvd å skru på tomgangs skrua og en skrue som justerer hvor mye bensin og luft det skal blandes, men det funker ikke. :-k Hvordan får jeg fiksa problemet? Kan noen hjelpe meg?

Re: *Popping* I forgasser (Ettertenning problem) Kinroad chopper

Posted: 14 May 2009 00:16
by Ola M
Det er ikke så veldig lurt å skru på de skruene uten at man har noe målbart å justere etter. Ettertenning betyr som oftest mager blanding. Vanligste årsaken til plutselig magrere blanding er luftlekkasje. En sprekk eller annen form for dårlig tetting mellom forgasser og sylinder gjør at motoren suger mer luft og resultatet blir for mye luft i forhold til bensin = mager blanding.

Har den choke kan du prøve og gi den litt når den begynner å dø, hvis det hjelper har du nok et bevis for mager blanding.

Det er en totakts ikke sant? Eksperimentell modifisering av eksosanlegg kan også føre til slike tilstander, hvis den ikke får riktig mottrykk går noe av blandingen ut i eksosen der den sier POP i stedet for å gjøre arbeid inne i sylinderen.

Så...

1. Sjekk etter sprekker og dårlig tetting i innsuget.
2. Sjekk at eksosanlegg er tett og umodifisert.
3. Når den går normalt, skru bensinblandingen til du får høyeste tomgangsturtall. Sett den deretter midt mellom punktene hvor turtallet reduseres. Skru deretter selve tomgangen opp/ned etter behov. Mulig dette er feil i forhold til din sykkel så sjekk manualen!

Re: *Popping* I forgasser (Ettertenning problem) Kinroad chopper

Posted: 14 May 2009 15:50
by Charlie!
Vanligste årsaken til plutselig magrere blanding er luftlekkasje. En sprekk eller annen form for dårlig tetting mellom forgasser og sylinder gjør at motoren suger mer luft og resultatet blir for mye luft i forhold til bensin = mager blanding.
Jeg har satt på varmeteip der hvor jeg tror det er spekker.

Det er en totakts ikke sant? Eksperimentell modifisering av eksosanlegg kan også føre til slike tilstander, hvis den ikke får riktig mottrykk går noe av blandingen ut i eksosen der den sier POP i stedet for å gjøre arbeid inne i sylinderen.
Det er en firetakters kinamotor (Honda replica).
1. Sjekk etter sprekker og dårlig tetting i innsuget.
2. Sjekk at eksosanlegg er tett og umodifisert.
Eksospotta er original og ikke tukla med.
3. Når den går normalt, skru bensinblandingen til du får høyeste tomgangsturtall. Sett den deretter midt mellom punktene hvor turtallet reduseres. Skru deretter selve tomgangen opp/ned etter behov. Mulig dette er feil i forhold til din sykkel så sjekk manualen!
Det er ingenting i manualen som beskriver noe med bensinforholdet, det står bare om tomgangsskruen.

Men jeg har klart å fikse det sånn at den ikke popper. Men nå har jeg det problemet med at den hoster veldig i første og andre gir, men ikke så mye tredje og fjerde. Har det noe med bensin og luftforholdet å gjøre?

Re: *Popping* I forgasser (Ettertenning problem) Kinroad chopper

Posted: 14 May 2009 19:32
by Ola M
Charlie! wrote: Har det noe med bensin og luftforholdet å gjøre?
Det kan jo hende, men det kan være mye annet også. Skru tomgangen opp endel (2000-3000 rpm), skru så på blandingsskruen og se om turtallet stiger. Skru videre i samme retning til det faller, skru så andre veien til det faller igjen. Sett skruen mitt i mellom de to punktene hvor det faller.

Re: *Popping* I forgasser (Ettertenning problem) Kinroad chopper

Posted: 14 May 2009 21:20
by Charlie!
Skru tomgangen opp endel (2000-3000 rpm),
Hvordan veit jeg at tomgangen er på 2000-3000 rpm?

Re: *Popping* I forgasser (Ettertenning problem) Kinroad chopper

Posted: 14 May 2009 22:57
by Ola M
Charlie! wrote:
Skru tomgangen opp endel (2000-3000 rpm),
Hvordan veit jeg at tomgangen er på 2000-3000 rpm?
Er ikke så viktig at det er nøyaktig. Skru den slik at det er endel raskere enn tomgang, men ikke voldsomt. :)

Re: *Popping* I forgasser (Ettertenning problem) Kinroad chopper

Posted: 15 May 2009 12:58
by Ola M
En annen ting jeg har glemt siden det er en firtakter er jo ventilklaringer. Innså plutselig at det står "popping i forgasser" så hvis det faktisk smeller i selve forgasseren er det innsugsventilen som ikke lukker skikkelig og kompresjonen blåser luften tilbake. For tette ventiler kan også forårsake den hostingen, rett og slett dårlig ytelse pga dårlig kompresjon.

Hvordan stille ventiler? Det må du nesten google deg fram til, kan varierer mye fra motor til motor.