Page 1 of 1
Thunderace med for lite Kjøleveske..
Posted: 13 May 2009 17:32
by madshadow
Sjekket min thunderace for olje, bremseveske og coolant level chech som det heter i boken men, altså kjøleveske:P
Har nettop kjøpt sykkelen å derfor sjekket jeg dette pga jeg skal til svergie på storservice med den så skulle jeg sjekke at det viktigste var rett slik at jeg kom meg fram til servicen:P
Så at det var en god del for lite kjøleveske under lav målingen.
Så da lurer jeg på hvilken kjøleveske skal jeg kjøpe å hvor kan jeg kjøpe det?
Har bare shell, esso, statoil og mekonomen her jeg bor.
Eller trenger jeg å dra til tromsø for å hente det?
Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..
Posted: 13 May 2009 17:45
by inunf
Hvis kjøleveska skal byttes i Sverige så er det meget mulig at du klarer deg med bare vann.
Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..
Posted: 13 May 2009 17:53
by madshadow
Er storservice ventiljuster, forgassersynkronisering så vet ikke om de gjør dette samtdilig på storservice??
Så man må til en yamaha forhandler for å få kjøpt kjøleveske?
Så du tror det holder med vann?
Er en 6 timers kjøretur herifra rimelig kaldlt over fjellene.
Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..
Posted: 13 May 2009 18:07
by Dominator
madshadow wrote:Er storservice ventiljuster, forgassersynkronisering så vet ikke om de gjør dette samtdilig på storservice??
Så man må til en yamaha forhandler for å få kjøpt kjøleveske?
Så du tror det holder med vann?
Er en 6 timers kjøretur herifra rimelig kaldlt over fjellene.
Eneste muligheten for at kjølevæska fryser er hvis mc'n står på en tilhenger midtvinters
Etterfyll med vann til "low"-merket og kjør til Sverige med god samvittighet. Be dem bytte kjølevæska når dud først er på service i tilfelle den er gammel.
Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..
Posted: 13 May 2009 18:30
by MowZ
madshadow wrote:Er en 6 timers kjøretur herifra rimelig kaldlt over fjellene.
Holder med vann, det er jo 90 grader sålenge du kjører så tror ikke det fryser akkuratt

Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..
Posted: 13 May 2009 20:56
by madshadow
har lest at man må koke vannet før man har det oppi stemmer det?
Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..
Posted: 13 May 2009 21:10
by RH racing
nei..trenger ikke koke vannet.. men er væsken din blå så kan du ha på G11 eller vanlig blå kjølevæske. disse kan blandes.. er væsken rød (nyere type) skal du være litt mere forsiktig da det finnes typer av disse som ikke kan blandes...
Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..
Posted: 13 May 2009 21:19
by icemanx
det med å koke vannet er gjerne hvis motoren er varm.. skal aldri slå kaldt vann på en varm motor.. kan i værste fall sprekke blokka osv..
Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..
Posted: 13 May 2009 21:24
by RH racing
icemanx wrote:det med å koke vannet er gjerne hvis motoren er varm.. skal aldri slå kaldt vann på en varm motor.. kan i værste fall sprekke blokka osv..
joda..enig med deg der.. men på en annen sie så skal du aldri heller ta av lokket når vannet er varmt...
Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..
Posted: 14 May 2009 00:25
by Ola M
Kan være en idé å kjøpe batterivann, noen områder har litt mye kalk i drikkevannet. Du burde jo også undre deg litt over hvor kjølevæsken har blitt av. Det er et lukket system så ingenting skal normalt fordampe. Har du en dårlig toppakning kan det lekke vann inn i sylinder / olje.
Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..
Posted: 14 May 2009 13:41
by madshadow
Har en dårlig toppakning er blandt annet denne jeg skal bytte i svergie:P
Var å så en frostvæske som heter Blåtind G48 til audi, vw, seat og skoda.
Denne skulle i angripe aliminiumsdeler i motoren.
Det værkstedet sa jeg kunne bruke all slags frostvæske så lenge den ikke angrep aliminumsdeler i motoren.
Så da er det vel sikrest å kjøpe denne enn å bare fyll vann i??
Fikk reparert speedometern vaiern i dag det var jo enkelt som bare det:D
Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..
Posted: 14 May 2009 16:17
by inunf
G48 vet jeg ikke noe om, men motoren på sykkelen din er i aluminium. Du klarer deg fint med vann, eventuelt destilert vann om du vil være fin på det.
Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..
Posted: 14 May 2009 16:31
by Ola M
madshadow wrote:
Så da er det vel sikrest å kjøpe denne enn å bare fyll vann i??
Neida, vann går helt fint.
Kjølevæske = vann. Fordi vann fryser om vinteren og dette kan ødelegge mye rart heller vi frostvæske oppi som gjør at vannet ikke fryser før det er 30-40 kuldegrader. Hvor mye kulde det tåler avhenger av blandingsforholdet mellom vann og frostvæske. For lite frostvæske = kan fryse. For mye frostvæske = dårligere kjøling. Fordi stoffet allikevel skal oppi motoren og fordi produsentene konkurrerer er det mye tilsetninger, antikorrosiver, "motorhelse i hver dråpe" og lignende i vanlig frostvæske. Det er ikke noe motoren trenger, det er bare kjekk bonus.
Så hvis du fyller på kun vann hever du bare frysetemperaturen litt. Hvis det blir under 20 minus før du har kommet deg på service og svenskene har fylt på ny væske skal jeg betale for toppakningen din.

Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..
Posted: 14 May 2009 16:44
by Biff
Ola M wrote:Fordi stoffet allikevel skal oppi motoren og fordi produsentene konkurrerer er det mye tilsetninger, antikorrosiver, "motorhelse i hver dråpe" og lignende i vanlig frostvæske. Det er ikke noe motoren trenger, det er bare kjekk bonus.
Du mener at rustbeskyttelsen som er i kjølevæske bare er tull? Har sett motorer som har gått på bare vann, og det ser ikke pent ut når man tapper ut rustvann..
Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..
Posted: 14 May 2009 18:34
by Ola M
Biff wrote:
Du mener at rustbeskyttelsen som er i kjølevæske bare er tull? Har sett motorer som har gått på bare vann, og det ser ikke pent ut når man tapper ut rustvann..
Selvsagt ikke, upresist formulert gjerne. Antikorrosiver er ikke noe man trenger jevn tilførsel av eller et kritisk blandingsforhold.
Trenger du tilsette litt: Bare vann er ok.
Skal du tømme og fylle nytt: Riktig blanding vann/frostvæske.