Ny hjelm, lydisolasjon

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
akle
Posts: 9
Joined: 18 May 2009 13:09
MC: Suzuki Marauder 125cc 2000

Ny hjelm, lydisolasjon

Post by akle »

Skal ha ny hjelm i løpet av sommeren.
Far min har en åpnings hjelm av Caberg, som er veldig god. Men synes det er en del støy fra vind i den. Lurer på om det kanskje kommer av at det er en åpnings hjelm, siden den har en del sprekker og ventiler. Er en lukket hjem stillere?

Så lurer på om noen har tips til en god, behagelig og stille hjem.
Helst ikke noe mye over 2000,- Man får vel ingen åpnings hjelm til den prisen, så må vel bli en lukket hjelm.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Ny hjelm, lydisolasjon

Post by RockeRolf »

Skal du "knipe inn" på penger brukt på hjelm anbefales
http://www.hof-mc.no/storefront.php?c1=39

Dette med støy er veldig individuelt ut fra hvilken sykkel du plasserer din kropp på. Graden av vindpress/turbulens mot hjelmen bestemmes av hvordan kroppen kommer i forhold til luftstrøm fra vindskjermer, kåper osv. Mener derfor at produsentoppgitte db-nivåer er fullstendig ubrukelig info.
Folk har forskjellig høyde og kjører forskjellige sykler.

Hører folk snakker om hjelmer som er så stille at ørepropper er unødvendig.
Det tror jeg det jeg vil om.

Du må bare prøve hjelmer, og finne det du trives inni. Men med det prisnivået du er inne på vil nok komfortnivået lide pga. materialvalg, fravær av vaskbart interiør, kvalitet på interiør, antall skallstørelser mellom XS t.o.m. XXL, kvalitet på komponenter, fargevalg etc.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Ny hjelm, lydisolasjon

Post by Lord Erik »

Var jeg deg ville jeg sett bort fra pris, heller ha spart på noe annet, og kjøpt en god hjelm som passer deg godt og som kommer godt ut i tester. Den skal tross alt beskytte hjernen din som har konsistens som gele, og den er lite glad i kraftige støt. Men har man et stramt budsjett, så har man et stramt budsjett.

OT: Er det normalt at man bruker ørepropper inne i hjelmen? Jeg har aldri hatt det behovet, og kan ikke huske at kjørelæreren min brukte det heller. :-s
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Ny hjelm, lydisolasjon

Post by knetrom »

Kjørelæreren din skal vel kunne høre hva du sier og, blir vanskelig med ørepropper..
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Re: Ny hjelm, lydisolasjon

Post by Hawken »

Kan vel komme med forslag med tanke på hvilke hjelmer du ikke bør velge også? Har hatt hjelmer fra Shark, og nå Nitro, og ingen av disse er å anbefale med tanke på de kravene du har. Den hjelmen jeg har fra Nitro nå koster rundt 1800, og den er ikke no særlig i høyere hastigheter.

Mamma har en hjelm fra Shoei og er veldig fornøyd med den i alle fall!
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
akle
Posts: 9
Joined: 18 May 2009 13:09
MC: Suzuki Marauder 125cc 2000

Re: Ny hjelm, lydisolasjon

Post by akle »

Greit, takk for tips. Mulig jeg går opp noen prisklasser. Tror jeg tar en tur til byen og får prøvd en del, så jeg vet at jeg blir fornøyd:)

Edit: Lurer på om det er mindre støy i en hjelm som ikke kan åpnes kontra en åpningshjelm?
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Ny hjelm, lydisolasjon

Post by RockeRolf »

Har ikke eid en sånn hjelm selv, men jeg er ganske sikker på at du må opp ganske mye i pris før du finner en åpningshjelm som er støysvak. Er et annet forum der brukerne vurderer sykler og utstyr. Inkl. hjelmer. Kan være lurt å sjekke litt der også. Selv om mange vurderinger bærer preg av å være skrevet i pur entusiasme over noe som er veldig nyinnkjøpt og lite utpprøvd.

Enn annen ting med åpningshjelm er at dette er en hjelm med flere svake soner og flere kritiske funksjoner enn en helhjelm (innfestning og låsing av baugporten).
Helt personlig ville jeg ikke gått for noen billigutgave av en slik hjelm. Ville handla fra en produsent som har lang erfaring med denne typen hjelm. Og da er det vel bare en produsent som ville vært aktuell. Man kan trygt si at denne fabrikanten ligger i det øvre prissjiktet.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Ny hjelm, lydisolasjon

Post by Lølle »

Lord Erik wrote:Var jeg deg ville jeg sett bort fra pris, heller ha spart på noe annet, og kjøpt en god hjelm som passer deg godt og som kommer godt ut i tester. Den skal tross alt beskytte hjernen din som har konsistens som gele, og den er lite glad i kraftige støt. Men har man et stramt budsjett, så har man et stramt budsjett.
OT: Er det normalt at man bruker ørepropper inne i hjelmen? Jeg har aldri hatt det behovet, og kan ikke huske at kjørelæreren min brukte det heller. :-s
Enig med deg, bløtdyret øverst er greit å beskytte.
Ørepropper er viktig hvis du ikke har nok støydemping i hjelmen. Har man ikke whisper kit, er det første tiltak. Det reduserer vindstøy mye.
Åpningshjelm kontra helhjelm... tar du den som nok ansees å være den mest stille hjelmen, Schubert, vil aldri åpningshjelmen bli like stille som den lukkede. Det er tross alt en skjøt og det blir aldri det samme. Likevel er åpningshjelmene til Schubert veldig rolige, kun noen få db over helhjelmen.
Du får vel den utgående modellen på tilbud for tiden. Der har du også integrert solvisir, noe jeg aldri skal være uten.
Image
Image
User avatar
Bomber
Posts: 103
Joined: 03 Apr 2009 21:28
MC: 08 Cbr 600RR
X: 04 Cbr 1000RR,

Re: Ny hjelm, lydisolasjon

Post by Bomber »

100 kroners hjelm til et 100 kroners hode.. Så tett er du ikke?
UP kaller meg en dårlig sjåfør og en mann med dårlige holdninger.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny hjelm, lydisolasjon

Post by tshansen »

Bomber wrote:100 kroners hjelm til et 100 kroners hode.. Så tett er du ikke?
Syns denne blir litt feil! Det er flere "topp" hjelmer som kommer mye dårligere ut i test enn billig modeller!

Så det kan nesten virke slik at det er flere "tette" :lol: som kjører med dyre replica hjelmer enn billighjelmer ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Ny hjelm, lydisolasjon

Post by RockeRolf »

Der er vi enig. Men om man ser bort fa rene racinghjelmer til 6-7000 kr, der aerodynamikk, ventilasjon, siktåpning og, ikke minst, vekt er hovedprioritet på bekostning av komfort og stillhet, ER det under daglig landevegsbruk man merker forskjell på ei billig krukke og en litt mer påkosta hjelm.
Som tidligere nevnt: Padding, vaskbar sådan, antibakteriebehandlet, materialvalg, vekt her også kanskje, etc, etc.
Mange av de billigste hjelmene mangler dette i tilstrekkelig grad ut fra hva jeg har funnet ut. Men sikkerhetsmessig kolder nok de fleste mål ut fra kravene. Og vel så det. Men det nytter liksom ikke om de er vonde og bråkete å ha på. I tillegg til at de lukter grevling innvendig etter en sesong eller to.
akle
Posts: 9
Joined: 18 May 2009 13:09
MC: Suzuki Marauder 125cc 2000

Re: Ny hjelm, lydisolasjon

Post by akle »

Takk for så mye svar. Dere har vel overbevist meg om og kjøpe en dyrere hjelm! Vet ikke hvor mye, men skal finne en jeg trives i:)
User avatar
Bomber
Posts: 103
Joined: 03 Apr 2009 21:28
MC: 08 Cbr 600RR
X: 04 Cbr 1000RR,

Re: Ny hjelm, lydisolasjon

Post by Bomber »

LordShaft wrote:
Bomber wrote:100 kroners hjelm til et 100 kroners hode.. Så tett er du ikke?
Syns denne blir litt feil! Det er flere "topp" hjelmer som kommer mye dårligere ut i test enn billig modeller!

Så det kan nesten virke slik at det er flere "tette" :lol: som kjører med dyre replica hjelmer enn billighjelmer ;-)
Ok?.. Stort sett henger pris sammen med kvalitet, de fleste tester som blir gjort på hjelmer er penetreringstester og det er ikke uten grunn at billighjelmer kommer godt ut siden de er støpt i plast. Dyrere hjelmer er bedre konstruert og konstuert for å deformere seg. Men for all del kjøp deg en nitro 1700 hjelm du! 5 stjerner i den største hjelm testen Sharp. Sikkert bra.. Jada!
UP kaller meg en dårlig sjåfør og en mann med dårlige holdninger.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Ny hjelm, lydisolasjon

Post by RockeRolf »

Denne hjelmtesten har vært omdiskutert. Kanskje vel så mye pga. at den tilsynelatende snudde opp ned på endel "vedtatte sannheter" omkring de store hjelmprodusentene som pga. testmetodene?

Dette med pris... Er vanskelig. Se på skandinaviske, tyske og engelske tester av skinndresser. bl.a. Dainese som i mange år har vært "det riktige" (om ikke annet så på design tydeligvis) havna helt på bunnen. Totalt uakseptable resultater i forhold til hva man betaler. Mens med rimelige prisede og mer "sidrompa" merker viste seg å være overlegne.
Og det i flere tester utført uavhengig av hverandre.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny hjelm, lydisolasjon

Post by tshansen »

No er det også forskjell på å barbere seg og kutte av seg hodet!!

Men å kjøpe en replica hjelm som tydeligvis kommer dårligere ut enn en hjelm i 3-4 tusen kroner så blir det feil å si at dyrt er sammenlignbart med god kvalitet.

Og jeg har selv sett masse tester av skinndresser der både Dianese og Alpinestar kommer dårligst ut, men er også de dyreste. Mye bra i det RockeRolf skriver her.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply