Useriøse forhandlere?

Prat om tung MC.
madshadow

Useriøse forhandlere?

Post by madshadow »

Husk at ingen forhandlere er til å STOLE PÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Last edited by madshadow on 22 May 2009 00:25, edited 3 times in total.
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Re: Useriøse forhandlere?

Post by KiM »

Normalt sett ville jo aldri forhandler tjene noe på å opplyse feil på denne måten da verdien på sykkelen synker. Men om han regnet med å tjene det inn igjen på en "liksom" reperasjon er jo ikke umulig, dog risky av forhandleren. Si at deler er ødelagt og håpe på at du bestiller time hos de...Høres nesten litt for gale ut til å være sant. Så om ikke useriøs, så iallefall ukompetent. Til din fordel ville nå jeg sagt.

Med mindre "mycket bra som helst" betyr det totalt motsatte av det åpenbare :lol: Du har jo danskene som kaller folk for "rare", men som betyr snill (noe i den retningen).
ingen KiM, ingen kos
madshadow

Post by madshadow »

Mange FORHANDLERE TENKER BARE PENGER Å HVORDAN DE SKAL SVINDLE DEG..
Last edited by madshadow on 22 May 2009 00:26, edited 1 time in total.
madshadow

Post by madshadow »

har jo hørt mange hisorier om useriøse forandlere når det gjelder biler.

Hadde jo en kompis som kjøpte volvo for 280.000 ca brukt.
1 måned etter bruktsbilgarantien gikk ut så jikk volvoen sund å trengte rep for ca 70.000 fant forhandleren ut som hadde solgt han bilen. å da måtte han jo betale alt dette selv.

Men han tvingte en annen selger mens han som hadde solgt han bilen var bort pga han prøvde med han men, der fikk han ikke insyn i papirene.

Da viste det seg at bilen ble jo levert inn fra en annen kunde som hadde kjøpt seg helt ny bil på stedet å at bilen trengte omfattende reprasjoner allerde da.

De hadde altså bare tatt inn bilen tatt full pris før den ut uten å reparere noen ting å håpe på at de skulle tjene seg fett når bilen gikk sund forhåpentligvis etter garantien noe som den gjorde.

Ente med at han fikk alle pengene tilbake å en gratis bil i 4 måneder å han handler aldri mere der!!

Rart at det finnes så mange useriøse forhandlere rundt om kring i norges landd...
Lord Erik

Post by Lord Erik »

I et marked hvor det er mange folk som ikke "har peiling", så er det kanskje ikke så merkelig. Nå som det i tillegg er nedgangstider, så kan jeg fint se for meg at denne typen business øker og man får flere mekanikere og forhandlere ala de man ser i Pondus, som gjerne skifter ut blinklyset ditt for 30.000 kr eller selger deg totalt unødvendige ting. Det er tross alt håndlagete blinklys av kastratmunker i en avsidesliggende region i Kina, og deretter transportert med esel og kjerre over fjellene... ;-)

Personlig sliter jeg med mistillit til verksteder generelt. Har hørt alt for mange historier fra venner og familie som blir fortalt ting av verkstedene som er helt på trynet. Jeg kan for eksempel nevne at faren min sin bil fikk en sprekk i bakruten for et par måneder siden. Han leverte den selvsagt inn og fikk den byttet, men ble over telefon fortalt at frontruten hans var såpass ripete og skadet at den også burde skiftes når bilen først var inne. Heldigvis hadde han sjekket frontruten før han leverte inn bilen da mekanikeren, allerede før han hadde fått inn bilen, hadde forsøkt å hinte til om de ikke skulle skifte frontrute også. Frontruten er nemlig helt fin den, men jeg kan lett se for meg at en annen person ville ha godtatt meldingen om en utslitt frontrute og fått den skiftet.
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Kommet på bedre tanker?
erazar
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250

Post by erazar »

Kaster litt bensin på bålet og forteller om skrekkhistorien til mine foreldre:

De kjøpte en 3 måneder gammel bil fra forhandler, denne stod hos forhandler fordi forrige eiger kjøpte den men innså at den var for liten til hans bruk, han oppgraderte dermed til en større bil og leverte denne tilbake. Vi gikk over bilen og alt så korrekt ut, den kunne ikke være eldre enn noen måneder og den så rett og slett helt ny ut. Den ble brukt gjennom helgen og alt virket som det skulle. Mandagen etter parkerte moren min på jobb (politihuset). En hyggelig kollega kommer opp på kontoret etter lunch og lurer på om bilen er min mor sin, noe hun bekrefter.
- au, den bilen der sklei vi inn i under NOKAS utrykningen, kommer det da kjapt tilbake.

Det viser seg at forrige eiger er på vei ut av ett akselerasjonsfelt og får en politibil i utrykning på skrå inn i fronten,
forstilling, førerdør, alle paneler på venstre side foran, grill, frontfanger osv ligger i biter.. vel dokumentert av en politimann med kamera. Merkelig nok ordnet både priser og beklagelser seg ganske raskt da 3 politimenn i uniform dukket opp hos forhandler MED bilder og kortfattet logg.

Forklaringen fra forhandler var at bilen ikke ble rettet opp, alle deler ble byttet og den var dermed som ny, reparasjonen var så bra at han hadde glemt at det hadde skjedd noe med den i det hele tatt. Noe jeg selvfølgelig legger min lit til, jeg har allerede glemt hele NOKAS saken, og at politibiler halv-kondemnerer personbiler i utrykning er noe som skjer hver time her :D
Always remember that you are unique, just like everybody else.
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Har trådstarter redigert sitt opprinnelige innlegg? Finner egentlig ikke noen rød tråd her... :-k
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Lord Erik

Post by Lord Erik »

PerTore wrote:Har trådstarter redigert sitt opprinnelige innlegg? Finner egentlig ikke noen rød tråd her... :-k
Det ser slik ut. Så nå er tråden mer en generell klage over forskjellige bil-relaterte serviceytelser, heng deg på. ;-)
erazar
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250

Post by erazar »

Lord Erik wrote:Har trådstarter redigert sitt opprinnelige innlegg? Finner egentlig ikke noen rød tråd her... :-k
Blir vel ikke samme flyten da lenger nei :) Da følger vi lord eriks råd og lager en forhandlerheksegryte synes jeg ;-)
Always remember that you are unique, just like everybody else.
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

He he.
Jeg har representert bransjen i 10 år som mekaniker, kundebehandler og verksmester hos en merkeforhandler i Drammen, og senere hos forhandler med samme merke i Kongsberg. Har aldri vært tema og engang vurdere og reparere feil som ikke finnes for og tjene kjappe kroner, ikke engang når permitteringstrollet hang over oss. Den generelle moralen var meget høy hos denne forhandleren, og å lure folk/feilinformere bevisst var helt utelukket. Det er klart at feilvurderinger ble gjort, men det er mennesker vi har med og gjøre her.

Mulig jeg er litt naiv, men jeg tror at de fleste av tilfellene der man mistenker verkstedet for og bevisst lure kunde til å foreta dyre og unødvendige reparasjoner, dreier seg om dårlig kompetanse/feilvurdering , dårlig kommunikasjon (mellom mekaniker/kundemottaker, eller kundemottaker/kunde) eller regelrette misforståelser mellom verksted/kunde. Det er artig og høre en ufaglært blande sammen forskjellige komponenter og uttrykk når han skal bestille arbeid på en bil som f.eks. har vært på eu-kontroll et annet sted. Eller gjengi hva det forrige verkstedet sa han måtte bytte. Når bilen blir sjekket, og det viser seg at det kunden bestilte er i orden, blir det forrige verkstedet ganske fort mistenkeliggjort.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Artig å høre erfaringer fra en på "den andre siden". ;-) Det er selvsagt mange gode verksteder og forhandlere også. Men det er vel som de sier: en person som blir godt behandlet forteller det til to andre, mens en som blir dårlig behandlet forteller det til alle han kjenner.
Ola M
MC: GSX750ES

Post by Ola M »

Har jobbet litt som kundemottaker på et merkeverksted i Bergen, må si meg litt enig med PerTore. Folk har generelt veldig høye forventninger til verkstedene og blir fort misfornøyd. Den klassiske er jo "det kommer en rar lyd fra et eller annet sted, hvor mye koster det og kan dere ha den ferdig til kl fire?". Ingen klart definert oppgave, men man vil ha en klart definert pris og ingen ventetid. Slikt er ikke lett å leve opp til - og samtidig gå i pluss.

Hørte aldri det minste snakk om direkte lureri. Noe slikt er så utrolig skadelig for så lite å tjene. Jeg tror man heller ser det hos privatselgere, enmanns importfirma og lignende. Det ble selvsagt gjort feil, men alltid ærlige og alltid noe vi ordnet opp i. Det var faktisk sånn kryping for kundetilfredshetsterroren at vi ofte rettet opp i feil som vi ikke hadde gjort eller som ikke var feil i det hele tatt. :lol:

Som kunde opplever jeg at folk på verkstedene har blitt veldig defensive. Det hjelper ikke å spørre om tekniske råd når man er innom, "nei det kan være alt mulig, kan ikke si noe uten en ordentlig diagnose" fordi de ikke har lyst til å havne i knipa der et tips eller en teori ble oppfattet som noe garantert. Samme med å mekke på gamle sykler. "Du klarer vel å fikse bremsene mine på to timer?" Så sitter boltene fast, det er masse skit og rust som må rengjøres osv... så tar det hele dagen. Kunden vil ikke betale mer enn det de avtalte og er forresten fornærmet over at det tok lengre enn ventet. Det samme er de to syklene som skulle ha oljeskift. Resultat: tre sure kunder og mange dyre mekanikertimer som man ikke får betaling for. Kjipt for alle.

Men selv om jeg har sympati for dette har jeg allikevel overhørt personell i butikker gi dårlige råd til kundene, enten basert på gamle myter eller generell lav kompetanse - eller selvsagt dyre produkter som skal løse kundens billige problem. Caveat emptor!

Jeg skrur på min gamle sykkel selv og har lært veldig masse. Nok til å fikse det meste uten profesjonell hjelp. Så når jeg kjøper meg en nyere sykkel ... sorry, verkstedsbransje, jeg vedlikeholder den selv.
madshadow

Post by madshadow »

Jeg har endret tråden ja slik at jeg ikke skal spre negativ omtale om den butikken/verkstedet kan jo hende de gjorde feil ikke veit jeg.

Men uansett de skulle ha rep på sykkelen min for enorme penger, når jeg kom til et annet verksted sa de sykkelen var perfekt for alderen. Så er jo litt rart men, jeg skal værtfall aldri sette min fot på den sjappa mere....
Knerten
MC: Suzuki GSX-R 600 K8

Post by Knerten »

Det finnes nok verksteder på begge sider av skalaen som med alt annet. Jeg er enig med PerTore at det ofte kan dreie seg om kommunikasjon.

Sist gang jeg hadde bilen på verksted opplevde jeg at regningen ble 3000 kr dyrere enn det ble opplyst i utgangspunktet (mye penger for student), dette førte selvsagt til misnøye og hadde jeg hatt tid (skulle reise et par dager etter og være bort i 6 mnd) så ville jeg ha tatt dette videre. Mener at verksteder er pliktet å gi beskjed når regningen kommer på 10% mer enn avtalt i utgangspunktet. Hadde verkstedet tatt en telefon til meg og gitt beskjed og informert om at de fant slik og sånn og dette måtte fikses til en ekstra kostnad, eller at noe ville ta lenger tid enn i utgangspunktet ville jeg nok ikke vært så forbannet når jeg hentet bilen. Heldigivs for dem så hentet jeg bilen etter stengetid så jeg kunne ikke la agresjonen min gå utover dem på verkstedet ;)

Bilen min må nå inn på verksted igjen og denne gangen skal jeg ta den til et annet verksted.

Jeg opplever at verkstedene drukner i arbeid om dagen (ukesvis med venting på de fleste verksteder her nå) og da er ikke kundeservice noe som topper listen over nødvendigheter, de får nok av jobber uansett.

Ola M wrote: "Du klarer vel å fikse bremsene mine på to timer?" Så sitter boltene fast, det er masse skit og rust som må rengjøres osv... så tar det hele dagen. Kunden vil ikke betale mer enn det de avtalte og er forresten fornærmet over at det tok lengre enn ventet. Det samme er de to syklene som skulle ha oljeskift. Resultat: tre sure kunder og mange dyre mekanikertimer som man ikke får betaling for. Kjipt for alle.
En telefon til kundene der for å opplyse om tilstanden vil antagelig (i de fleste tilfeller) være et botemiddel mot tre misfornøyde kunder..
I`m not small, I`m funsize :)
Post Reply