Kjørt med for mye olje i honda vfr750, skadelig`?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Magnus85

Kjørt med for mye olje i honda vfr750, skadelig`?

Post by Magnus85 »

Jeg har kjørt med for mye olje noen mil på en honda vfr750, nå er det start problemer med den, kan det være årsaken?

Hva kan ha fått skade med dette? Hva bør jeg gjøre med det?

Jeg har helt ut overflødig olje nå, så nå er den på normalen, det er en gammel sykkel, 86. Så det kan være flere årsaker til startprobleme, noen ideèr?
Furre
MC: MV Agusta F4

Post by Furre »

for mye olje kan skade motoren, og kan godt være problemet til at motorsykkelen din ikke har startet så bra. andre problemer kan være dårlig tenning, eller ett annet problem, at du har lys på når man skal starte, alltid skru av allt lys (dvs kjørelys når man starter).
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

har du sjekket at pluggene ikke er dekket av olje?
Magnus85

Post by Magnus85 »

Det med pluggene var det første jeg tenkte på å, det kan godt være de.
Regner med det er en enkel sak å sjekke, har ikke lyst til å begi meg ut på noe jeg ikke kan, men pluggene sitter vel enkelt til, noen som vet hvor de sitter?
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

de sitter i toppen av sylinderene :wink:
viss pluggene er fulle av olje så tørk av de og du kan bruke en lighter til å "brenne" resten av oljen vekk
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Enkelte snakker om overtrykk. Altså at det blir for mye trykk og motoren kan ta skade av dette alt ettersom hvor lang tid det kjøres i slik stand. Bare å skru ut bunnpluggen da. Skru den rolig rooolig ut og når det starter og renne så bør du holde imot så det renner kontrollert. Er jo unødvendig og tappe hele doningen :wink:
adoniz

Post by adoniz »

hvor mye for mye olje er det snakk om da? Er ikke skadelig om det er bare litt, selv kjører jeg konsekvent med for mye olje på hillclimberen, men da snakker vi ikke litersvis.

Har det vært så mye olje at pluggene er fulle i det, har det seriøst vært mye olje på den. . . Tror ikke det har noe å si.
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Skift pluggene, uansett.
Dårlige plugger = startvansker, særlig ved kald motor.
Det neste er å sjekke og gjøre ren forgasser og bensintilførsel. Littavhengig av utførelse, men choke og primer kan gjerne være tette, eller slippe inn for mye luft. Kan kanskje være en tanke å rense hele forgasseren(e) og skifte alle pakninger. Rep.sett med alle pakninger får du hos nærmeste MC-pusher.
Hvis du har olje på pluggene har du et større problem, det tyder på at stemplene har det romslig i sylindrene, eller at stempelringene er slitt.
For mye olje, vi snakker da om mer enn en 1/2 - 3/4 liter på en motor som normalt skal ha 3 - 3 1/2 liter fører til overtrykk i veivhus og smøresystem og du vil kunne merke det på at det tyter ut olje, bl.a via veivhusventilasjonen. Det er ikke å anbefale å kjøre med så mye for mye. Hold deg innafor merkene på peilestav/nivåøye.

Og velkommen på forumet, vi er ikke så ille som vi ser ut for, og det er Gixxer'n glad for :wink:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
brap

Post by brap »

Magnus85 wrote:pluggene sitter vel enkelt til, noen som vet hvor de sitter?
Er ikke meningen å være frekk her, men hvis du ikke finner ut hvor pluggene er (hint, det står i bruksanvisningen til sykkelen din - og det er temmelig likt på alle stempelmotorer) så er det kanskje like greit å levere sykkelen til verksted?

Hvis du velger å feilsøke det selv så kan det være greit å sjekke
1. går startmotoren
2. er det drivstoff? er det for mye?
3. gir pluggene gnist
4. har du kompresjon

Lykke til :)
il4
Magnus85

Post by Magnus85 »

Har ikke så god peiling på mc, det sa jeg tidligere også.

Prøvde å starte den nå og da startet den med full choke, så med engang jeg toucha gassen så kvalte motoren seg, den vil ikke ha mer bensin. Å Starte sykkelen uten choke får jeg ikke til i det hele tatt.

Kan det fortsatt være pluggene? Siden den starter i det hele tatt mener jeg..?
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Høres ikke som pluggene, men at det kan være i bensintilførsel/forgassere.
Prøvd å la motoren gå med choke til den blir varm, før du vrir på gassen :?:
Panther'n er utrolig gretten på morran, og må ha et halvt minutt med choke, evt. et par restarter før den går uten choke.

Edit.
Det at du ikke har peiling på MC, betyr ikke så mye. Du har begynt med å spørre, og det er en god start. Ingen av oss hadde peiling på MC første gangen vi begynte. Noen av oss har mer praktisk innsikt/forståelse og svarer gjerne på spørsmål. Noen svar er helt på viddene (som mine :lol: ) mens andre treffer bra.
Pluggene sitter øverst på sylindrene, De nåes ved å dra av plugghetta, som oftest er den svart og sitter på enden av ei tykk ledning. Avhengig av utførelse og hvor lang tid siden sist den var av, kan den sitte fast. Men skal normalt være grei å dra av med fingrene. De fleste pluggene kan skrues ut med en vanlig 21 mm lang kopp eller pluggnøkkel, men enkelte krever en 18 mm lang kopp eller pluggnøkkel. Gamle Honda CB'er bruker 18 mm plugger. Iallfall CB 100 og CB 750.
Er det plass kan du bruke en fastnøkkel av passende dimensjon, men det er ikke å anbefale, og må regnes i kategorien for nødstilfeller. Skiftenøkkel på motorer er NO NO. De glipper lett og da er bolthode/mutter veldig ofte herpa så mye at de er enda verre å skru av/på.
Ellers er ei verkstedhåndbok til sykkelen god å ha. Haynes leverer bøker med gode bilder, tegninger og engelsk tekst som er lette å arbeide etter. Mange MC-pushere enten har, eller skaffer på forespørsel. Pris fra 250,- til 500,- . Du finner også en god del på nettet hvis du leter.
Bruk god tid, og spør når du står fast, helst før du herper noe, da kommer du langt. Når du ikke tør mer, eller vil, eller ikke har tid, tar du kontakt med nærmeste MC-verksted og spør, eventuelt betaler dem for jobben.
Ha godt lys og et godt fast underlag, slik at sykkelen står støtt, og du kommer langt.
Når det gjelder verktøy, vil de fleste si at Biltema/Clas Ohlson er for dårlig. Har selv et 3/8" koppnøkkelsett fra Clas Ohlson som dekker mitt behov for sykkelskruing til kr 120,-.
Spørsmålet er egentlig hvor mye kraft du bruker når du skrur. Bruker du storslegga, vil også resultatet bli deretter. Lengden på skruverktøyet er vanligvis avpasset etter hvor mye kraft den aktuelle bolten kan utsettes for uten å ødelegge gjenger, gods eller bolthode.
Billig verktøy er vanligvis laget av billigere stål og har ikke samme herding og passform som dyrere verktøy.
Hold deg unna verktøy som føles billig, og som er tungt i forhold til størrelsen. En 10 mm fastnøkkel av billig utførelse er tyngre og mer klumpete enn en fra Bahco eller Kamaza, og den slites fortere.
Skal du kjøpe nytt verktøy, kan det lønne seg å sjekke hvilke dimensjoner du trenger, F.eks 8, 10, 13, 17 og 21 mm, og sjekke hva disse koster enkeltvis i forhold til å kjøpe et sett av et billigere merke.
Det samme gjelder forsåvidt kopper. Et 3/8" koppnøkkelsett er stort nok til MC-skruing. Den ekstra lengden du får med å bruke 1/2" håndtak, risikerer du å bruke til å slite av boltene, hvis du er irritert eller litt ukonsentrert. Det kan lønne seg å få tak i ekstra lange kopper (60 - 70 mm lange) i de mest brukte dimensjonene, 10, 13 og 17 mm.
Var kanskje litt bortafor det du spurte om, og mye av dette vet du sikkert fra før, men jeg synes det er greit å repetere gammel kunnskap. Bekrefte at jeg ikke er helt "rusten" på verktøykunnskap. Godt mulig at en av gutta arresterer meg, og er uenig, men det er greit. de må få lov til å kunne noe de òg :wink:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar

Post by Jalmar »

Jeg vil bare legge til at det kan være lurt å anskaffe nebbtang når du først er å handler. Kjøp gjerne en med rett tupp og en med bøyd tupp. Pass på at du kjøper tenger med så slanke håndtak som mulig. Tykke håndtak gjør at du ikke kan åpne tanga så mye på trange steder. Ei vannpumpetang er også kjekk å ha. :wink:

Så kan det være en fordel å prøve seg på noen gamle bolter med mutter på for å lære seg hvor hardt du kan skru før gjengene ryker. Med litt øvelse får du fort "følelsen " for hva en bolt tåler. Husk at mange bolter er skrudd inn i aluminium på være kjære sykler, og det er et fælt plunder å reparere ødelagte gjenger. :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Magnus85

Post by Magnus85 »

hmmf.. som sagt må jeg fremheve at min kunnskap om mc er lav! :p

Prøvde som en her nevnte å la den stå på choke i et halvt min, satt også på reservetanken siden det var lite bensin, å tro det eller ei, den startett og gikk.
Kjørte litt med den før jeg satte bensin tanken på ON igjen, da begynte den etterhvert å fuske så satt jeg over på res. da gikk den bra.

Men jeg har en lampe som heter fuel, og når jeg setter på tenningen så blinker den lampen, så pæra er iallefall i orden. Men er jo ikke dermed sagt at lampa virker som den skal.

Så muligens at hele problemet ligger der. Noen forslag om det?

Skrudde samtidig av sidedekselet som viser reservetanken, den sto litt over upper, så det skulle jo da egentlig vært bensin der. men men..
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

den lampen betyr at du har lite bensin tror jeg :wink:
Bånn Gæs

Post by BÃ¥nn Gæs »

Bensin er vel og bra det :wink:
Bare påpeke en meget viktig ting, jeg erfarte det med min egen doning: Om du skal ta av pluggene vil man ofte oppleve at disse sitter i en større eller mindre fordypning i toppen (pga kamaksler o.l.). Hvis det ligger gørr og sand oppi der og du bare napper ut pluggen har du straks en minneverdig opprydningsaksjon foran deg :? Fra det hullet vil all dritten rase rett ned i sylinderen og lege seg fint til rette oppå stempelet. Da må du sprette hele motoren og renske ut gørra.
Krever ikke mye fantasi for å skjønne hva som sker når man ruser opp motoren med forbrenningskammeret fullt av grus :(

Edit: Sykkelen min var tryna før jeg fikk den så det var ingen fordypning, bare sand :shock:
FZR 1000 '91
Post Reply